השבוע, ב־24 בפברואר, תצוין שנה לפלישתה של רוסיה לאוקראינה ולתחילתה של המלחמה הראשונה מאז מלחמת העולם השנייה בין שני צבאות של מדינות ריבוניות באירופה. על פי נתונים של משרד העלייה והקליטה והסוכנות היהודית, במסגרת המבצע "עולים הביתה" הגיעו במהלך השנה החולפת לישראל יותר מ־15 עולים מאוקראינה - ובהם צעירים שהשתלבו בתוכניות קליטה מיוחדות, אמהות וילדיהן הקטנים, קשישים ומאות ניצולי שואה שהגיעו לחוף מבטחים בישראל.

העולים הגיעו ארצה בסיוע הסוכנות היהודית, שהקימה עם פרוץ הקרבות 18 מרכזי חירום במדינות הגובלות באוקראינה בשיתוף עם הקרן לידידות, שבהם נקלטו הפליטים היהודים עד עלייתם לישראל. עם נחיתתם, הם נקלטו בבתי מלון ברחבי הארץ ששכר עבורם משרד העלייה והקליטה. כ־24% מעולים מאוקראינה הם מתחת לגיל 18, כ־18% הם צעירים בני 18־35, 19% בני 36־50, 18% בני 51־65 וכ־21% מהם בני 66 ומעלה.

השר אופיר סופר ויו''ר הסוכנות היהודית דורון אלמוג (צילום: באדיבות הסוכנות היהודית)
השר אופיר סופר ויו''ר הסוכנות היהודית דורון אלמוג (צילום: באדיבות הסוכנות היהודית)

העולים נקלטו ב־172 יישובים ברחבי הארץ. חיפה מובילה, ואליה הגיעו 1,764 עולים מאוקראינה. אחריה – נתניה עם 1,066, בת ים עם 878, נהריה - 802, אשקלון - 773, ראשון לציון עם 739, ולאילת הדרימו 296 עולים במסגרת המבצע. 450 אנשי מקצוע, שליחים ומתנדבים של הסוכנות היהודית פעלו לאורך השנה במרכזי החירום בגבולות מערב אוקראינה והעניקו לפליטים שנמלטו חסרי כל מהקרבות מקום ללון בו, תמיכה נפשית וטיפול רפואי חיוני. 290 אלף ארוחות חולקו במרכזי החירום, ואלפים מבין הפליטים שנקלטו בהם הועלו ארצה בטיסות חילוץ בסיוע משרד החוץ וארגון נתיב.

משרד העלייה והקליטה בישראל, על 530 עובדיו, עבד במתכונת חירום, והקים עם רשות האוכלוסין וההגירה וארגון נתיב מערך להקלת הביורוקרטיה עבור העולים שנמלטו מהמלחמה. יו״ר הסוכנות היהודית דורון אלמוג: "מדובר באחד ממבצעי ההצלה הגדולים בהיסטוריה. הסוכנות היהודית עשתה את הבלתי יאומן למול משבר בקנה מידה עולמי". שר העלייה והקליטה אופיר סופר מזהיר לקראת דיוני התקציב שמוביל יו"ר מפלגתו ושר האוצר: "אם לא נגדיל את התקציב לקליטת העולים בצורה הטובה ביותר, זאת תהיה קטסטרופה".