סקר שערכה עמותת אור ירוק לקראת חג הפורים והמסיבות הצפויות, באמצעות מכון המחקר מאגר מוחות, חשף כי 40% מהציבור מודים שבשנה האחרונה שתו אלכוהול ונהגו לפחות פעם אחת.

המחקר נועד לבחון את שיעור הנהגים המדווחים על נהיגה לאחר שתיית אלכוהול, את התירוצים שאותם מספקים הנהגים כסיבות לנהוג לאחר ששתו, ואת שיעורם של אלו המדווחים (מקרב כלל הציבור) כי נסעו ברכב עם נהג ששתה אלכוהול.

נתונים מעניינים נוספים העולים מהסקר: גברים (51%) מדווחים יותר מנשים (29%) כי יצא להם לנהוג לאחר ששתו אלכוהול, צעירים (18־34) מדווחים כי שתו אלכוהול ונהגו (43%) יותר מכל קבוצת גיל אחרת, חילונים מדווחים כי שתו אלכוהול ונהגו (50%) יותר ממסורתיים, ערבים ודתיים/חרדיים.

לגבי מצעד התירוצים לנהיגה לאחר שתיית אלכוהול: 16% טענו כי השתייה אינה משפיעה עליהם, 9% טענו כי הם נוסעים בזהירות, 5% נוקטים אמצעי זהירות, שותים קפה/מים ואז יוצאים לדרך, 4% דיווחו שאין מישהו אחר שיכול לנהוג, 3% טענו שהם שותים כמות קטנה, ואילו השאר השיבו תשובות אחרות.

עוד עולה מהסקר הנוכחי (דצמבר 2022) כי 51% מהמשיבים - אחד מכל שני נשאלים - טענו כי נסעו עם אדם ששתה אלכוהול ואז נהג לפחות פעם אחת בשנה האחרונה. זאת בהשוואה לסקר דומה, אשר נערך בחודש ינואר 2020, ובו 32% מהציבור דיווחו כי נסעו עם נהג ששתה אלכוהול ונהג.

עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "תוצאות הסקר מדאיגות מאוד, ומראות עד כמה הציבור לא מפחד להיתפס על ידי המשטרה. האלכוהול משפיע כבר מהטיפה הראשונה על יכולת הנהיגה, על הקואורדינציה ועל היכולת לשלוט ברכב ולזהות סכנות. מדינת ישראל חייבת להכריז מלחמה על הנהגים השיכורים על ידי הגברת האכיפה המשטרתית, לא רק בפורים אלא בכל הימים בשנה".