גילעד מנחם פרידמן הוא נער בן 17 המאובחן מגיל 3 על הספקטרום האוטיסטי בתפקוד נמוך, ובנוסף מתמודד עם בעיות רפואיות שבגינן הוא זקוק להשגחה מתמדת. הוא אינו ורבלי וסובל מקשיים אדירים בוויסות חושי ורגשי שגורמים לו לחרדה ולחוסר שקט ויכולים להביאו גם לכדי פגיעה עצמית.

מאז היה בן 6 נעזרת משפחתו בעובדי סיעוד זרים, אך הקושי במציאת מטפל מתאים לגילעד הוא אדיר בשל מורכבויות כמו התנהגות אלימה לפרקים מצדו, ממדי גופו (משקל יתר), העובדה שנדרש לו מטפל דובר עברית ועוד. במשך חצי שנה חיפשה המשפחה מטפל מתאים, לאחר שהאחרונה נמצאה לא מתאימה. סלבסיון (סאלי) טנקוואן, אזרחית הפיליפינים, סיימה באותה התקופה העסקה בת 11 שנים לאחר פטירת המטופלת שלה.

מאז מרץ 2021 היא הועסקה על ידי המשפחה בחסות "תקופות ההתארגנות" שהוענקו בתקופת הקורונה למשפחות סיעודיות מטעם רשות ההגירה במטרה למצוא מטפלים עם אשרת שהייה בתוקף, כשזו של סאלי עמדה לפוג בתום 13 שנות שהייה מקסימליות בישראל. לאור היחס המקצועי והמכיל של סאלי הגישה המשפחה בקשה להארכת האשרה שלה מטעמים הומניטריים מיוחדים, אולם זו נדחתה על הסף וסאלי נמצאת על סף גירוש מישראל.

החלפות המטפלים רק מחמירות את קשייו של גילעד, ואמו מספרת: "אנחנו נלחמים יום־יום על הצורך לספק לו צרכים חיוניים, וסאלי חיונית לו כאוויר לנשימה. לגייס אותה היה כמעט בלתי אפשרי כי אף אחד לא רצה לבוא. גרימת סבל נוסף עבורו היא פשוט לא מוסרית".

עו''ד תומר ורשה, מומחה בהגירה ומעמד בישראל, המייצג את המשפחה, אומר ל"מעריב": "לא יכול להיות ששר הפנים מוסמך על פי החוק לאשר כל אשרה שהיא, חוץ מהארכת אשרות למטפלים סיעודיים של נכים וקשישים סיעודיים קשים הזקוקים לכך נואשות. יש כאן אנומליה שמחייבת התייחסות של הממשלה. לא יעלה על הדעת שהמדינה תעמיד נכה קטין ומשפחתו בפני כאוס, ואנו מייצגים משפחות רבות שמצויות במצב דומה".

עו''ד תומר ורשה (צילום: אנטון מיסלאבסקי)
עו''ד תומר ורשה (צילום: אנטון מיסלאבסקי)

בינואר פורסמו ב"מעריב" עדוית קשות של משפחות הנתקלות באטימות בקציבת שהותם בישראל דווקא של המטפלים המנוסים ביותר בעבודה עם ישראלים, ולפיכך גם המומלצים והנדרשים ביותר למשפחות הסיעודיות, מחשש שישתקעו בישראל, ובשרירות הלב של משרד הפנים, שלא נדרש לעוול הזה. המקרה של גילעד אינו שונה.

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה: "מדובר במטפלת השוהה בישראל מעל 17 שנים, הרבה מעבר למותר בחוק. למרבה הצער החוק אינו מאפשר לה להמשיך לשהות בישראל. עם זאת תקופת ההתארגנות הוארכה עד ל־15 באפריל. ערר שהוגש בנדון טרם הוכרע".