כמי שהקדישה את עיקר עשייתה הציבורית למען הקשישים בישראל הייתה ח"כ מירב כהן (יש עתיד) המועמדת הטבעית בממשלת גוש השינוי לתפקיד השרה לשוויון חברתי, עד הממשלה הקודמת תפקיד שכלל בתוכו גם את המשרד לאזרחים ותיקים. היא אף התעקשה להעביר לאחריותה מהאוצר את הרשות לזכויות שורדי השואה, כדי לרכז תחת משרד אחד את הטיפול בכל הנושאים הקשורים לאזרח הוותיק.

ממשלת השינוי נפלה ואיתה המשרד שבראשו עמדה כהן, שפורק. האזרחים הוותיקים הם סרח עודף במשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, שנתפר לעוצמה יהודית, ניצולי השואה חוסים תחת סגן שר במשרד ראש הממשלה מטעם דגל התורה, שאחראי על פיתוח ותחבורה במגזר החרדי - ולקשישים בישראל לא נותר קול מובהק כמוה בממשלה.

בשבוע שעבר כהן קיימה בכנסת כינוס חירום, והתחייבה לפעול ככל יכולתה גם מהאופוזיציה למען 1.2 מיליון האזרחים הוותיקים. רגע לפני שתקציב המדינה וחוק ההסדרים הראשונים של הממשלה הנוכחית מגיעים לכנסת, שרת הגמלאים לשעבר, שהתעקשה להוסיף את התואר הזה למשרד שבראשו עמדה בממשלה הקודמת, מדברת עם "מעריב" במילים חריפות על ממשלה שלא סופרת כדבריה את האזרח הוותיק.

"בתקציב המדינה הקרוב אין שום בשורה לקשישים ולקבוצות החלשות", היא אומרת. "הממשלה עוצמת את עיניה ומתעלמת מציבור זה ומהבטחות הבחירות שנתנו בקמפיינים, כל זה בזמן שהם ממשיכים לדהור עם המהפכה המשפטית, מה שרק יפגע בקבוצות המיעוט ובקבוצות הנזקקות לסיוע.

"בתקציב אין שום התייחסות להגדלת קצבאות הזקנה. כיום קצבה בסך כ־2,200 שקל בחודש ניתנת לכל אזרח ותיק ללא קשר לרמת הכנסתו. בממשלה הקודמת בנינו מתווה, 'תוכנית ביטחון כלכלית לאזרחים ותיקים', בשיתוף אגף התקציבים, המוסד לביטוח לאומי וכלכלנים, להעלאת הקצבה באופן דיפרנציאלי, מהלך שעשוי לתת מענה אמיתי לאוכלוסייה זו. אבל הממשלה הנוכחית לא מאמצת אותו".

כהן, שעומדת בראש ועדת הכנסת לשורדי השואה, אומרת כי בנוסף בתקציב אין כוונה להעלות את המענק השנתי עבורם. "בממשלה הקודמת המענק הוגדל מ־4,000 שקל ל־6,500 שקל עבור 117 אלף שורדי ושורדות שואה, ומן הראוי היה להעלותו גם הפעם לפחות באותו סכום לשורדי שואה שחיים בעוני".

סוגיה נוספת היא גמלת הסיעוד. "נוצר מצב אבסורדי שבו בעלי ההכנסה הנמוכה ביותר זכאים לקצבת סיעוד חודשית בגובה כ־5,300 שקל בלבד, בעוד שהעלות בפועל של העסקת עובד סיעודי צמוד גבוהה הרבה יותר. יש צורך דחוף בהגדלת קצבת הסיעוד לחולים הסיעודיים במצב הקשה ביותר, בדגש על בעלי הכנסה נמוכה, ולהביא לשיפור משמעותי עבור רבבות סיעודיים ובני משפחותיהם. אפשר לעשות את זה בהשקעה של מיליארד שקלים בלבד".

לדברי כהן, לא רק שאין בשורה בתקציב עבור הגמלאים, אלא שהממשלה גם מטילה עליהם גזירה בחוק ההסדרים, הקובע שיילקחו מהם הטבות שיגרמו להם לשלם מס גבוה יותר על הפנסיה: "מבחינת הקואליציה הנוכחית המבוגרים הם רק מקור הכנסה למימון ההסכמים הקואליציוניים".