תנועת תיקון ועמותת "כנפי דרור" שלחו היום (שני) מכתב לשר החינוך יואב קיש, בעניין מותו של הנער אלרועי בן שבת ז"ל שנטל את חייו לפני כשבוע, ובו דרשו לקיים כינוס חירום בעקבות האירוע הקשה.

במכתב נרשם: "כמעט שבוע עבר מאז נטל את חייו הילד אלרועי בן שבת מרעננה. נהוג לכתוב ז"ל או תנצב"ה אך תחת הנסיבות אולי הולם יהיה יותר לכתוב הי"ד. אלרועי בן שבת, נער רך שלא הזיק לאיש, קיפח את חייו תחת מתקפת טרור של שנאה ונידוי, שלא די היה באהבה ובחום שקיבל מבני משפחתו כדי לעמוד בה. עד לזמן כתיבת שורות אלו לא שמענו על נקיטת פעולה כלשהי מצד המערכת שאתה עומד בראשה ביחס למוות הבלתי מתקבל על הדעת האנושית של ילד בן 13. אנו פונים אליך בקריאה ובדרישה לכינוס חירום של מערכת החינוך באופן מיידי ודחוף. לא ניתן לעבור לסדר היום לאחר אירוע קשה זה. אנו פונים אליך בשם תנועת תיקון שייסד פרופ' מאיר בוזגלו, השואפת לתיקון חברתי מתוך יסודות היהדות, בשם תנועת כנפי דרור שייסד שייקה אל עמי לאחר שאיבד את בנו דרור ז"ל בנסיבות דומות, מתוך הבנה ברורה שמונית לתפקיד שר החינוך רק לאחרונה, ועודך לומד את המערכת, וממילא לא נושא באחריות למה שלא פעלו קודמיך. עם זאת, בשל חשיבות הנושא וכובד השעה, נכון יהיה להשמיע קול בנושא זה בדיוק כעת כשמתגבשות תכניות העבודה במשרדך".

עוד צוין: "שברון הלב על מותו של אלרועי מותיר אותנו עם שאלות נוקבות לגבי הבסיס המוסרי המתפורר של החברה הישראלית בימים אלה, שהרי הנערים המתעללים הם תוצר של מערכת משפחתית ומערכת חינוכית שכשלו בהקניית היכולת הבסיסית ביותר להבחין בין טוב לרע, ויותר מזה, כשלו באיתור הפוטנציאל האלים שקיבל את מלוא ביטויו המכוער מול קורבן חף מפשע. מעבר לכך, האירוע מעיד על כשל מערכתי רוחבי כאשר על אף שידוע למערכת החינוך מזה שנים רבות על תופעות חוזרות ונשנות של חרמות, נידויים והשפלות בקרב ילדים ובני נוער, מותו של אלרועי מעיד כי לא נעשו פעולות משמעותיות להצפה מתמדת של הנושא כדי שכל נפגע או נפגעת ידעו שיש להם לאן לפנות, וכל פוגע או פוגעת פוטנציאלית - וגם הוריהם - ידעו באופן בלתי מתפשר עד כמה התנהגותם בלתימקובלת ומוקעת, וכל גילוי שלה יגרור התערבות מיידית של המערכת וענישה ברורה. האירוע האחרון, המצטרף לאירועים אלימים אחרים בקרב בני נוער ששיאם ברצח הנער יואל להנגהל ז"ל, מעיד כי הגיעה עת לשנות מן היסוד את האופן בו מערכת החינוך מתייחסת לתופעות של אלימות, נידוי חברתי והתעללות. חרמות ונידויים אינם משובת נעורים או מעשי קונדס; מדובר בפגיעה חמורה ואלימה שמפרה את זכותם הבסיסית של ילדינו לביטחון אישי ושלמות גופנית ונפשית. כל יום שעובר ולא נעשית פעולה אקטיבית מקיפה לטיפול באלימות במערכת החינוך, כמוה כהפקרה מודעת של ילדינו. מערכת החינוך לא יכולה להרשות לעצמה מדיניות הכלה מול תופעות אלה. יש להכיר בעובדה שמילדים פוגעניים ומתעללים צומחים מבוגרים פוגעניים ומתעללים. על מערכת החינוך החובה לחנך לפני שהיא מנסה להוציא תחת ידה יזמי הייטק או לוחמי סייבר. מוטלת על כבוד השר אחריות כבירה לתקן סדרי עדיפויות ולהשיב למערכת החינוך את הרוח המפוארת של הערכים עליהם הושתתה המדינה היהודית".

לסיום, הדגישו העמותות בבקשה לקיש: "אנו פונים אליך בבקשה לנקוט את הפעולות המערכתיות הנדרשות כדי שהמשבר החינוכי יטופל. פורסם כי בעבר גובשו תכניות הכוללות הקמת מוקד ארצי למענה בשני מישורים הכרחיים; תיקון עמוק בתשתית הערכית שהמערכת מנחילה לתלמידים, ובמקביל לכך הקמה של מערך לאומי רב שלבי למענה מיידי לילדים ובני נוער המצויים במצוקה עקב התעללות חברתית. ידוע לנו כי בעבר פרסם משרד החינוך תכניות פעולה הכוללות פתיחת מוקד ארצי לפניות של ילדים ונוער החווים התעללות, מינוי נאמני אלימות והכשרת עובדי הוראה לטיפול בתופעה. לא פורסם כמה מהתכניות הגיעו לשלבי הביצוע. מוכרת לנו גם הצעת החוק של חברת הכנסת מאי גולן )הצעת חוק למניעת חרם חברתי בבתי ספר, התשפ"ב–2021). עם זאת, דוחק השעה לא מאפשר המתנה להליכי חקיקה. 'כנפי דרור' כבר גיבשה יחד עם החברה למתנסים תכנית חברתית לאומית, להתמודדות עם אתגרי החרמות וההדרה. תכנית המדברת על היערכות עירונית ויישובית בנושא, פריסת רשתות שגרירים במרחב הקהילתי, ורשת נאמנים במערכת החינוך, ופעילות מקבילה במישור התודעה שינוי הנורמה והמניעה האקטיבית, ובמישור פיתוח יכולות ההתערבות והסיוע. התוכנית כבר בשלבי בחינה והתנסות ראשוניים בירושלים, חולון, מעלה אדומים, ותוגש ע"י החברה למתנסים במסגרת תוכניות זרוע הביצוע. אנו פונים אליך בבקשה לכנס ישיבה דחופה בראשותך בנושא, עם הגורמים הרלוונטיים. ונשמח להציג בפניך את מודל ההיערכות וההתערבות של כנפי דרור. ובהמשך לכך - הקמה מיידית של צוות פעולה משרדי לטובת קידום הפעולות נדרשות בפועל. אנו עומדים לרשותך בכל עת לחשיבה משותפת, יעוץ ותמיכה בשליחות החשובה המונחת לפתחך".