יום מעשים טובים, מיזם הדגל של עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון, יתקיים היום ויכלול אלפי פעילויות של הזדמנויות להתנדב ולעשות טוב בכל רחבי הארץ.

השנה יתקיימו הפעילויות תחת המסר "חושבים טוב, מדברים טוב, עושים טוב", וישנם לא מעט אנשים שתורמים מזמנם ועושים טוב לאורך כל השנה.

שרה אשר מבת ים עומדת מאחורי קבוצת אמהות מהעיר שהקימו מיזם מרגש במיוחד. הן יוזמות מסיבות ימי הולדת לילדים עם צרכים מיוחדים שהופכות להפנינג ענק עם קישוטים, עוגות וליצנית.

במקצועה שרה מעבירה קורסים להורים וילדים להעצמה אישית, ואחד העקרונות הבולטים שהיא מלמדת הוא כוח הנתינה: "חשוב לי תמיד לשמש דוגמא אישית ולחפש לתת איפה שאני רק יכולה. הבת שלי לומדת עם הבן של אולגה, הליצנית שמפעילה בימי ההולדת המיוחדים שלנו, וככה הכרנו", היא מספרת.

'יום מעשים טובים', שרה מימן והליצנית (צילום: אורי לוי)
'יום מעשים טובים', שרה מימן והליצנית (צילום: אורי לוי)

מיזם ימי ההולדת נולד כשאולגה שיתפה את שרה בכך שהיא הולכת לפעמים לשמח ילדים עם צרכים מיוחדים ביום הולדתם, כי החברים שלהם לא מגיעים למסיבה. "זה מאוד ריגש אותי, אז הצעתי לה שנעשה באופן יזום ימי הולדת לילדים עם צרכים מיוחדים בשכונה, וכך זה התחיל".

אורי אלמון, בן 72 מכפר סבא, מגיע בכל יום שישי הראשון של כל חודש יחד עם עוד 15 מתנדבים ל"קפה תיקון" במרכז הקיימות העירוני של כפר סבא, שם הוא מתקן מכשירי חשמל רבים, צעצועים ורהיטים. המתנדבים הכישרוניים במקום מקבלים כל תושב בחיוך, מנסים להחזיר את המכשיר המקולקל לשימוש, ומציידים את בעליו בהוראות שימוש מדויקות כדי שלא יקרה לו נזק דומה בעתיד.

"אני אוהב לחקור מכשירים ולתקן עוד מהילדות", מספר אורי, "אבי היה מפקד בית מלאכה בחיל האוויר ובתור ילד אהבתי מאוד להתנסות בכל מיני תיקונים והרכבות. בצבא שירתי כמכשירן ועבדתי 27 שנים בתעשיית ההייטק בפיתוח ואבטחת מוצר. זה טבוע בדמי".

'יום מעשים טובים', אורי אלמון (צילום: שחר פלום)
'יום מעשים טובים', אורי אלמון (צילום: שחר פלום)

לדבריו, המיזם הזה חוסך לתושבים הרבה מאוד כסף. "יש לפעמים תקלות פשוטות, שאם הולכים לתקן אותן זה עולה כמעט כמו המכשיר עצמו, וחבל. אגב, אצלי העבודה לא נפסקת, הנכדים כל הזמן מביאים לי הביתה דברים שאתקן להם, וזה כיף גדול".

עבור משפחות מסוימות תיקון החפצים הוא חבל הצלה משמעותי, וכדי להביע את תודתם, תושבים רבים מכינים למתנדבים עוגות ומאפים.

הערב: שתי חתונות בסימן מעשים טובים

יום מעשים טובים שיזמה עמותת רוח טובה מתקיים זו השנה ה־17 בישראל ובמקומות שונים בעולם. בין היתר יתחתנו היום שני זוגות צעירים, ושתי הכלות שאנחנו מביאים את סיפורן בחרו להקדיש גם את הערב המרגש הזה בחייהן לעשיית טוב.

נטף נבון, בת 21, קבעה את יום החתונה שלה ליום מעשים טובים עצמו, ולא בכדי. אחיה שחר אובחן כבר בגיל חצי שנה על הרצף האוטיסטי. נטף היא אחותו הבכורה מבין חמישה אחים, ושחר הוא הצעיר ביותר. היא עצמה התנדבה במשך שנים במסגרות של ילדים עם צרכים מיוחדים, ואת השירות הלאומי שלה עשתה במרכז שלווה בירושלים.

"ישר אחרי השירות שלי חשבתי על ההתמודדות האישית שלי בתור אחות של שחר והחלטתי להקים עמותה", היא מספרת. "זה התחיל בתור מיזם בשם 'מיוחד זה אחי', ובהמשך הפך לעמותה רשומה שבה אנחנו נותנים סיוע לאחים של ילדים עם צרכים מיוחדים בכיתות ז'־י"ב. לתת להם מקום ומענה רגשי כשהם נפגשים יחד מדי כמה שבועות. מבחינה חברתית זה כמו תנועת נוער עבור האחים לילדים עם צרכים מיוחדים".

הכלה נטף נבון ובנצי ספירשטיין (צילום: אלבום אישי)
הכלה נטף נבון ובנצי ספירשטיין (צילום: אלבום אישי)

גם את בן הזוג שלה, בנצי ספירשטיין, הכירה נטף כשהוא העלה מודעה לפייסבוק של עמותת עדי בירושלים, הפועלת למען ילדים עם מוגבלות שכלית ומורכבויות רפואיות, ובה התנדב במשך שמונה שנים. נטף פנתה אל בנצי וכך הכירו.

עדי משעל, בת 39, תתחתן הערב גם היא, ומהרגע הראשון שחשבה על ארגון החתונה רצתה ערך מוסף לאירוע וחשבה עם בן זוגה איך לשלב בחתונתם מעשה משמעותי שיזכו לשמח בו אנשים נוספים ולהשאיר לאורחים שלהם הרגשה טובה וסיפוק מהערב, מעבר לאירוע עצמו.

עדי ביררה בכל מיני מקומות, עד שהצליחה למצוא את המעשה שיהיה תואם את אופי האירוע שלהם, וכך החליטו שהאורחים שיגיעו לחתונה יכתבו חיזוקים וברכות על גבי גלויות שיישלחו לילדים חולים, בברכת החלמה מהירה ובריאות. כשעדי עדכנה את אורחיה על העניין, הם שמחו והתרגשו מהמצווה שיזכו לעשות בחתונה.

הנגשת הטכנולוגיה לילדים שעלו לישראל מאוקראינה

עמותת מחשבה טובה, הפועלת יותר מ־20 שנה לצמצום הפערים בחברה הישראלית באמצעות הנגשת טכנולוגיה לפריפריה החברתית, תקיים היום, יום מעשים טובים, מגוון פעילויות ללא עלות ברחבי הארץ, בהן פעילות מיוחדת ביקנעם לילדים דוברי רוסית, שחלקם עלו לישראל בשנה האחרונה מאוקראינה.

הילדים ילמדו להכין ברכות דיגיטליות וישלחו אותן למשפחות שלהם ולחיילים באוקראינה כדי לעודד ולתמוך בהם. בפעילויות ישתתפו גם בני נוער שעוברים קורס טכנולוגי מתקדם במחשבה טובה, שיעזרו לילדים וילמדו אותם כלים ושימוש ביישומים מתקדמים בצורה חווייתית ומהנה.

'מחשבה טובה' (צילום: אלון ארצי)
'מחשבה טובה' (צילום: אלון ארצי)

בשכונת רמות בירושלים תקיים העמותה הפנינג מכירה של ערכות מחשבים נייחים מחודשים לציבור. מדובר במחשבים המושמשים במעבדה החברתית של מחשבה טובה על ידי צעירים בני שירות לאומי ומתנדבים, ונמסרים בחזרה לציבור במחיר מסובסד.

הפרויקט, "המעבדה החברתית של מחשבה טובה", מסייע ביצירת ערך מוסף משולש: סיוע בשמירה על הסביבה באמצעות מחזור, העצמה וחיזוק המסוגלות של בני הנוער שעובדים במעבדה וערכת מחשב מלאה לבית במחיר נוח.

עוד בירושלים ביום המיוחד הזה תקיים העמותה גם סדנת תלת־ממד לגיל השלישי, שבה ייצרו בצק באמצעות מדפסות תלת־ממד ויסייעו להם באפיית עוגות. בני נוער הלוקחים חלק בפעילויות של מחשבה טובה במהלך השנה יסייעו למבוגרים בפעילות.

תלמידי ירושלים וקשישי העיר למען הנזקקים

תלמידי שכבות ט'־י"ב הלומדים בבית הספר המסורתי בשכונת ארנונה בירושלים מקיימים מגוון פרויקטים התנדבותיים בשיתוף בני הגיל השלישי המתגוררים בדיור המוגן מגדלי הים התיכון בשכונה, ובהם אריזת וחלוקת מזון לתושבים ברחבי העיר.

בית הספר מפעיל תוכנית חברתית־התנדבותית שבה מתקיים שיתוף הפעולה המרגש הזה, שמעמיק משנה לשנה, במטרה להנחיל לתלמידים ערכי מחויבות משמעותית לחברה ולערבות ההדדית.

התלמידים מקיימים מגוון פעילויות עם הוותיקים, בהן שיעורי פרשת השבוע, עריכת טקסים וציון ימים מיוחדים בלוח השנה, וגם כאמור אריזת וחלוקת סלי המזון למשפחות נזקקות המתגוררות בשכונות שונות בבירה.

מפגש בין דורי (צילום: באדיבות המצולמים)
מפגש בין דורי (צילום: באדיבות המצולמים)

בפעילות האחרונה, תלמידי המסורתי בכיתות ח' ו־י' הצטרפו לפעילות הקבועה של שכבת י"ב והדיירים, כאשר תלמידי כיתה ח' הכינו את הסלטים שחולקו במארזים, תלמידי י' ודיירי הדיור המוגן אפו וארזו עוגות ותלמידי י"ב ארזו את סלי המזון ופיזרו את הסלים ברחבי השכונות.

ראש העיר ירושלים משה ליאון בירך את המתנדבים ואמר: "הטמעת הערכים והחשיבה על הזולת אינם מובנים מאליהם. פעולות חשובות אלה מבורכות ומשקפות את החום האנושי הירושלמי ואת הערבות ההדדית. שילוב הדור הצעיר עם הדור המבוגר יחדיו תורם לצעירים ולמבוגרים כאחד. זוהי פעילות שמחממת את הלב וכל הכבוד לכל העוסקים במלאכת הקודש הזאת".