המכללה האקדמית אשקלון אירחה השבוע כנס בינלאומי בנושא התפתחות האתיקה ברפואה ובמשפט לאחר השואה במעמד נציגי אקדמיה משלוש הדתות הגדולות מישראל ומרוקו. 

הכנס הינו פרי שיתוף פעולה בין המכללה האקדמית אשקלון והמשרד לשיתוף פעולה אזורי. הנושא שנבחר נועד לבחון את התפתחות האתיקה ברפואה ובמשפט לאחר השואה והינו הכנס השלישי שמתקיים בין נציגי ישראל ומרוקו בתוך שנה וחצי, כאשר כנס אחד התקיים באוניברסיטת מוחמד החמישי ברבאט, מרוקו, ועסק במשפט ובמשפט עברי בפרט, בדילמות וההתפתחות הטכנולוגית.

"אנחנו מקווים שהקשר הזה ילך ויתחזק, יתרום ויתרחב גם לתחומים נוספים. הסכמי אברהם יצרו הזדמנות מיוחדת לבניית מודל לדו קיום ושיתוף פעולה בין יהודים למוסלמים בכל המסגרות ובמישור התרבותי, מסחרי, ביטחוני, תיירותי ואקדמי", אמר ד"ר שמעון אוחיון ממרכז דהאן ומהמכללה האקדמית אשקלון, שהדגיש את חשיבות בחינת הסוגיות הללו על רקע הרפורמה המשפטית שמנסה הממשלה לקדם. "התפתחות הטכנולוגיה הרפואית מחייבת בחינה ודיון לימוד עדכני של כל הנושא שיתרום לקידום החלטות נכונות והנחיות ברפואה", אמר.

שגריר מרוקו בישראל עבד אל רחים ביוד אמר בערב הפתיחה החגיגי: "אני שמח על הארגון ועל ההזמנה, זה כבוד גדול עבורי להיות כאן אתכם ובאירוע החשוב במכללה האקדמית אשקלון, המשרד לשיתוף פעולה אזורי והקולגות באירוע המוצלח. זה אירוע חשוב מאחר ואינו הראשון מסוגו בין ישראל למרוקו וזה מה שאנחנו רוצים - להחליף רעיונות בין האנשים, לצעוד לעבר האתגרים ולהעמיק את הידידות והשלום בינינו. זה אירוע חשוב מאוד שיכול להניב תוצאות. שיתוף הפעולה חשוב כי זה נוגע בנימים של החברה והאתיקה והחוק של המין האנושי". 

עוד הוסיף השגריר: "עבורי, האתיקה היא לכבד את האחר, כפי שאתה מצפה שיכבדו אותך. כך נוכל לבנות חברה אידיאלית. היחסים יכולים להתקיים בין בני אדם, קהילות וממשלות, והחברות יחיו ברווחה ובשלום. כאשר זה נוגע לישראל ומרוקו, למשל, הרי שהיחסים בין היהודים והמוסלמים במרוקו הם דוגמא להתגשמות הקודים האתיים ולדו קיום עמוק כבר 2,000 שנה. כשאתה רואים אנשים ממרוקו בישראל ומישראל במרוקו הם מתקבלים בחמימות וזה לא משום מקום, אלא נובע מערכים משותפים, כבוד הדדי וזה העניין המרכזי שמחזיק אותנו יחד. על כך הוד מעלתו מוחמד השישי בנה יחסים בין ממלכת מרוקו לישראל וזו הסיבה שאנחנו כאן מדברים איתם היום ומתדיינים בנושאים שמעניינים את כולנו".

מימין: עבד אל רחים ביוד וד''ר פנחס חליוה (צילום: אשר דיין)
מימין: עבד אל רחים ביוד וד''ר פנחס חליוה (צילום: אשר דיין)

ד"ר אבי עומר, יו"ר האספה הכללית ויוזם הכנס, אמר כי מדובר בשיתוף פעולה חשוב עם מרוקו והוא אחד מאבני הדרך של מכללת אשקלון. לדבריו, נציגי המכללה סייעו במחקר בנושא שהבשיל למשפט מבוים שהעלה את הסוגיות האתיות, והמכללה זכתה להיות המקום הראשון שהמשפט מתקיים בו וחושף אתיקה כהתגוננות מפני מי שחשבו שהמדע מעל לכל.

גלעד שדמון, המנכ"ל הנכנס של המשרד לשיתוף פעולה אזורי, שיתף כי הוא בן לניצולי שואה והנושא הזה הוא חשוב לא רק עבור העם היהודי, אלא לאנושות כולה, וצריך לעשות חשבון מהי אתיקה ומהו מוסר. "המשרד שלנו עוסק בשת"פ עם מדינות האזור ירדן ומצרים ועם הרשות הפלסטינית, והסכמי אברהם עם מרוקו גם הם אחד המוצלחים. הסכמים עושים בין מדינות אבל שלום יוצרים בין עמים. את ההסכמים האלו בין העמים השגנו במאמצים רבים ואנו עמלים על פרויקטים והכנת קולות קוראים ותקציבים על מנת שיקרו וימשיכו לקרות".

מנכ"ל המכללה האקדמית אשקלון, פנחס חליוה, אמר: "אנו שמחים וגאים לארח במכללה את הכנס הבין לאומי שמבטא את פירות השלום עם מרוקו והסכמי אברהם. אני מברך את המשתתפים הרבים שהגיעו לכנס החשוב. נמשיך לחזק את הקשר האקדמי והתרבותי מול עמיתנו במרוקו".

במעמד השתתפו פרופ' חיים ברייטברט נשיא המכללה והתקיימו שתי הרצאות: האחת, של פרופ' אבי שגיא מאוניברסיטת בר אילן בנושא: "בין אתיקה לחובה לאתיקה לחמלה: המחלה כמקרה בוחן" והשניה - של פרופ' אברהם שטיינברג, חתן פרס ישראל לספרות תורנית, אשר עסקה ב"גנטיקה מודרנית והיבטים אתיים והלכתיים". פרופ' שגיא סיכם ואמר: "אושוויץ לימדה אותנו לא אם אל קיים או לא, כמי שעוסק בפילוסופיה, השואה לא חידשה כלום. אם יש משהו שהשואה לימדה זה לא השאלה איפה אלוהים אלא איפה האדם, וכשהוא חומק מהמקום הזה הוא מאבד את קיומו".

בכנס השתתפו השופט בדימוס פרופ' אליקים רובינשטיין, פרופ' לחסן אולחג' מאוניברסיטת מוחמד החמישי במרוקו, ד"ר דוד דויטש - ראש דסק אסיה אפריקה בבית הספר המרכזי להוראת השואה ומרצה באוניברסיטת חיפה, ועוד.