קריירה שנייה על הקטר: רכבת ישראל הודיעה על מבצע לגיוס נהגי ונהגות קטר, הפונה גם לגילאי 45-40 ומעלה. כחלק מהיערכותה של רכבת ישראל לגידול הצפוי במספר הנוסעים, על רקע הפרויקטים של המסילות החדשות, בהן המסילה הרביעית באיילון והמסילה המזרחית, ולנוכח המחסור בנהגי קטרים, הוחלט לנסות לאתר ולגייס למעלה מ-50 נהגי ונהגות רכבת.

על פי הצפי ברכבת ישראל, בחומש ובעשור הקרוב יחול גידול של עשרות אחוזים במספר הנסיעות – מכ-70 מיליון בשנת 2019 לכ-105 מיליון בשנת 2025 ולכ-200 מיליון בשנת 2030.

"בשנים הקרובות אנו צפויים לסיים את בנייתם של קווים חדשים רבים ולהתחיל להעניק שירות בהם, כגון המסילה המזרחית, מסילת 431 ובקווים הקיימים שעוברים כיום חשמול", ציינו ברכבת ישראל, "בהתאמה, תגדל משמעותית כמות הרכבות אשר תפעלנה, מכ-600 רכבות נוסעים כיום, ללמעלה מ-700 בשנת 2025 וכ-1,800 בשנת 2030. נתונים אלה מתייחסים אך ורק לרכבות נוסעים וגם במגזר המטענים צפוי גידול משמעותי".

ההיערכות להפעלת קווים חדשים ולפתיחת תחנות חדשות, אינה כוללת רק עבודות הנדסאות ורכש ציוד, אלא גם גיוס עובדים משמעותי. כיום מועסקים ברכבת כ-4,000 עובדים ובשנים הקרובות צפוי מספרם לעלות משמעותית. מבצעי הגיוס ברכבת כוללים מגוון תפקידים בנוסף לנהגים, בהם פקחים, מהנדסים ומקצועות מטה. אולם, בעוד שוק התעסוקה מקשה מאוד על עובדים בגילאי 40 ומעלה להיקלט במקצועות רבים, ברכבת ישראל הוחלט לעודד אותם להגיש מועמדות לתפקידים השונים, בהם גם לתפקידי נהגי קטר.

"גילינו שעובדים בגילאים האלה מתאימים ביותר לתפקידי תפעול, כגון נהגי קטר", ציינו ברכבת, "לרוב מדובר בעובדים שקולים יותר בדעתם, בעלי יכולת עמידה בלחצים בעבודה, עם יכולת הסתגלות טובה ושמירה על קור רוח במצבים מאתגרים". ברכבת ציינו עוד, כי עובדים אשר נקלטים בגילאים אלה, מראים יותר נאמנות לארגון, נרתמים לסייע במצבים שונים ויש להם ערך מוסף.

"כאשר משקיעים חודשים רבים ומשאבים כספיים עצומים בהכשרת עובדים, כגון נהגים ופקחים, יש חשיבות גדולה בביטחון שלנו שהם אכן ישארו בארגון תקופה ארוכה, אחרת גם בזבזנו כסף רב וגם נשארנו עם מחסור במצבת כוח האדם. לכן, עובדים המראים נאמנות לארגון, כמו פלח הגילאים היותר מבוגרים, מתאים לנו ביותר", המשיכו.

יגאל קלמרו, נהג קטר בהווה, אשר נקלט ברכבת בגיל 52, לאחר קריירה ארוכה בתפקיד בטחוני במשרד ראש הממשלה, סיפר: "מאז ומתמיד נמשכתי לרכבות ובתור ילד הייתי משחק ברכבות חשמליות קטנות. עבורי הכניסה לתפקיד הייתה הגשמת חלום. כשראיתי את המודעה שמחפשים נהגי קטר חדשים, מיד החלטתי לנסות ולהגשים את החלום. העבודה עצמה מאוד מאתגרת ופיזית, יש צורך במיקוד וריכוז גבוה, בוודאי כאשר מסיעים בכל רכבת למעלה מאלף נוסעים. אבל מהצד השני, העבודה במשמרות מאפשרת לי להקדיש יותר זמן לדברים אחרים, כמו משפחה או תחביבים".

ברכבת ישראל מועסקים כיום כ-300 נהגי נוסעים ועוד כ-250 נהגי רכבות מטען ואליהם צפויים להצטרף בשנתיים הקרובות עוד עשרות נהגים חדשים. הכשרת נהגי הנוסעים אורכת כשנה ומבוצעת בפיקוח משרד התחבורה. במסגרת ההכשרה, עוברים החניכים קורס עיוני, נחשפים לטכנולוגיות מתקדמות, למגוון הקטרים והקרונות שיש ברשות רכבת ישראל, ורוכשים ידע מקצועי נרחב הנדרש לצורך הפעלת המערכות המתקדמות ברכבות ובמסילות.

כל שלב משלבי הקורס מהווה שלב מסנן בפני עצמו, כך שבסופו של דבר יוכשרו רק הטובים ביותר בפועל. מתוך כ-2,500 קורות חיים המתקבלים מדי שנה, רק עשרות בודדות עוברים את מבחני הקבלה המאתגרים ומתוכם בודדים מסיימים את ההכשרה הארוכה, ונקלטים כנהגי נוסעים מן המניין.

במהלך תקופת ההכשרה המשכורת הינה משכורת בסיס נמוכה יחסית ונהג מתחיל אשר נקלט לאחר הקורס יכול להגיע למשכורת של כ-15 אלף שקלים בחודש כולל שעות נוספות, בונוסים, ותוספות שונות.