שר החינוך יואב קיש הודיע היום (רביעי) כי פרס ישראל למפעל חיים יוענק ביום העצמאות הקרוב למנכ"ל מובילאיי, פרופ' אמנון שעשוע, מקימת עמותת "מתנת החיים" הרבנית רחל הבר, והפעיל החברתי אמל נסראלדין.

בהתייחס לפרופ' אמנון שעשוע, ציינה ועדת הפרס כי הוא "סיפור הצלחה ישראלי – הוא השגריר של המצוינות, ההעזה והיצירתיות הישראלית בעולם". עוד ציינה הועדה כי לפרופ' שעשוע תפקיד מכריע בהפיכתה של ישראל למעצמה עולמית בתחום הבינה המלכותית והתחבורה החכמה מצילת החיים", לדברי הוועדה, שעשוע הוא "יזם ומדען פורץ דרך שתרם ותורם באופן משמעותי לכלכלה הישראלית, הוא מוביל חברתי בפיתוח וביצירת מקומות עבודה ופועל ללא לאות להגשמת חזונו, מתוך תחושת שליחות, ציונות, ודבקות במטרה".

אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי (צילום: מובילאיי)
אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי (צילום: מובילאיי)

בהתייחס לרבנית רחל הבר, ועדת הפרס ציינה בנימוקיה כי היא "מפיחה בחולי הכליה רוח חיים ותקווה לחיים: היא מלווה את התורמים, המושתלים ובני משפחותיהם לאורך כל הדרך, ועד להחלמתם". הרבנית הבר, ממשיכה את דרכו של בעלה, הרב ישעיהו הבר ז"ל, שהקים לצידה את עמותת "מתנת חיים". מפעל זה מקדש את החיים, מעניק חיים חדשים, מקרב בין כלל חלקי החברה הישראלית וניתן לחולים, ללא הבדל דת, גזע ומגדר.

פעיל חברתי נוסף שיזכה בהוקרה הוא אמל נסראלדין. "סיפורו של אמל נסראלדין הוא סיפור הברית של העם היהודי והעדה הדרוזית בארץ ישראל - סמל לאומץ ומופת כמו שהיה יתרו חותן משה", נימקה הוועדה את בחירתה. "הוא מוביל בפעילותו הציבורית ובמנהיגותו החברתית את העדה הדרוזית, השפעתה ושילובה במדינת ישראל. פועלו כולל, בין היתר, גיוס דרוזים לשירות צבאי, הקמת מכינה קדם צבאית, הקמת יד לבנים לעדה הדרוזית, שילוב נשים דרוזיות בעבודה ובתעשייה ומתן זכויות שוות לעובדים דרוזים ויהודים".

בתוך כך, הוועדה בראשותו של אבי נמני ובהשתתפותם של החברים רותם ישראל, פרופ' אבי מויאל וקרן ליבוביץ לא הגיעו להסכמה פה אחד על הענקת פרס ישראל לספורטאים מצטיינים, ולכן הוחלט כי הפרס לא יחולק השנה.