תוכנית אסטרטגית חדשה עבור המרחב הכפרי בישראל, שתוצג היום (חמישי) בכנס שיזם משרד החקלאות, אמורה להביא לשינויים בשורת תחומים, בהם התחדשות כפרית, צמיחה כלכלית, הגברת הביטחון האישי ושיתופי פעולה במרחב. התוכנית תוצג באירוע במעמד שר החקלאות אבי דיכטר ושר הכלכלה ניר ברקת.

התוכנית האסטרטגית החדשה נערכה על רקע מגמות הגידול באוכלוסייה, ושמה דגש על שמירת הצביון הייחודי של הכפר והסביבה, לצד שילוב חדשנות וטכנולוגיה ומיצוי היתרונות הגלומים במרחב זה ושיתופי פעולה אזוריים ומרחביים בין הכפר לבין העיר.

במשרד החקלאות טוענים כי ייחודה של התוכנית האסטרטגית החדשנית הוא בשיתוף פעולה רוחבי וראייה כוללת של המרחב הכפרי. מדינות רבות, בעיקר באירופה - איטליה, צרפת, אנגליה, וויילס, בולגריה ופינלנד - הצליחו בעשור האחרון לקדם תוכנית אסטרטגית ולהגשים את מטרותיה.

בישראל התוכנית מבוססת על שלושה קווי יסוד: פיתוח כלכלי, התחדשות כפרית וקיום שיתופי פעולה. כ־1,000 יישובים כפריים הכוללים כמיליון תושבים פרוסים בשטחי המועצות האזוריות והמועצות המקומיות הקטנות. אומנם שטחן של המועצות האזוריות מתפרס על כ־85% משטחה של מדינת ישראל, אך רק 11% מהאוכלוסייה מתגוררת ביישובי המרחב הכפרי, ששטחו מתפרס על שטחים חקלאיים ופתוחים.

התוכנית כוללת שבעה מיקודים מרכזיים, בהם: קידום כלכלה מקומית ותעסוקה איכותית וזמינה: שיתוף פעולה בין מועצות אזוריות וערים סמוכות לתכנון אזורי תעסוקה מרחביים, עידוד יזמות מקומית ביישובים חקלאיים, וכן העצמת התיירות הכפרית והחקלאית. התחדשות כפרית, בדגש על חברה וקהילתיות למשיכת צעירים: קידום תוכניות להתחדשות המרחב הכפרי באמצעות תמריצים לשיתופי פעולה בין עיר לכפר סמוכים, בתחומי כלכלה, שירותים ציבוריים, סביבה, תרבות, חברה וחינוך.

הטמעת חדשנות ויזמות כמנועי צמיחה והתחדשות: הכרה במרחב הכפרי כמרחב לפיתוח מוקדי יזמות וחדשנות בעולמות החקלאות ובתחומים הנלווים, באמצעות פיתוח תשתיות אינטרנט, תמרוץ מחקר ופיתוח, עידוד פעולות של חברות סטארט־אפ ומשיכת משקיעים לייצור וליצוא חדשנות וטכנולוגיה (אגרי־טק, ביו־טק, פוד־טק, אקווה־טק, אנרגיה מתחדשת וקיימות). עדכון ותיאום מדיניות התכנון: התחדשות של היישובים הכפריים נדרשת לשפה תכנונית אחידה, תוך התאמת הצרכים לכל יישוב.