"המדינה יכולה להפחית מיידית את עומסי התנועה הכבדים בכבישים אם תכיר בהסעות עובדים למקומות העבודה כהוצאה מוכרת ולא כהטבה", אומר איתן בן מאיר, מנכ"ל רייד (RYDE), החברה הגדולה ביותר בארץ המתמחה בניהול הסעות עובדים במסלול גמיש. החברה ממונה כיום על ניהול ההיסעים של כ־100 אלף עובדים ביום למקומות עבודתם הלוך חזור ועם כ־200 לקוחותיה נמנים גם חברות גדולות במשק, בהן תעשייה אווירית, תע"ש, רפאל, אלתא, אלביט, אל־על, כלל, מגדל, ישראכרט, שיבא, וויקס ופלקסטרוניקס.

"אנו מנהלים מערך היסעים גמיש המבוסס על קדמה טכנולוגית. אחד מהאתגרים המרכזיים הוא ההתמודדות עם עומסי התנועה הכבדים שהולכים וגוברים", מציין בן מאיר, "באמצעות אמצעים טכנולוגיים מתקדמים, הכוללים בינה מלאכותית שפיתחנו, אנחנו מנהלים את ההיסעים של רכבי ההסעות, המופעלים על ידי כ־350 חברות היסעים קטנות וגדולות ויכולים לחזות במידה מדויקת יותר את זמני הנסיעה וההגעה ולהתייעל כל הזמן".

איתן בן מאיר (צילום: שאול לנדנר)
איתן בן מאיר (צילום: שאול לנדנר)

עם זאת, בן מאיר מתריע, כי למרות הקדמה הטכנולוגית, עומסי התנועה הכבדים בכבישים ילכו ויחמירו, על רקע תחבורה ציבורית לא יעילה, ותוספת מסיבית של כלי רכב העולים לכבישים. "בכל חודש עולים כ־30־20 אלף כלי רכב חדשים לכבישים", הוא מסביר, "עם תוספת כזו של כלי רכב, אי אפשר לחזות את הפקקים זמן רב מראש וכל הזמן צריך לעדכן".

בן מאיר סבור, שניתן להפחית מיידית כ־25% מכלי הרכב הנוסעים על הכבישים אם המדינה תעודד מעבר להסעות עובדים למקומות עבודתם.
"אם המדינה תכיר בהסעות עובדים כהוצאה ולא תראה בזה הטבה, כפי שקורה היום, מעסיקים רבים נוספים יצטרפו למערך ההיסעים ואלפי עובדים לא יצטרכו להמשיך להגיע עם הרכב הפרטי לעבודה", הוא אומר, "כל רכב הסעות המסיע 20 עובדים, עשוי להביא להפחתה של 20 כלי רכב פרטיים על הכבישים. כאשר מדברים במספרים גבוהים של עשרות אלפי עובדים נוספים שיעברו למערך ההיסעים, זה מאוד משמעותי.

למדינה יש הזדמנות לבצע שינוי דרמטי בכבישים ולהפחית את העומסים תוך פרק זמן קצר. זה יקרה כאשר יכירו בהסעות עובדים כהוצאה ולא כהטבה ואז יצטרפו חברות רבות נוספות למערך".

אתגר נוסף שאיתו מתמודדות חברות ההסעות, הוא המחסור בנהגים. "קיים מחסור בנהגים, כמעט כמו בתחבורה הציבורית. המדינה צריכה להכיר בעבודת הנהגים כעבודה מועדפת וזה יעודד תוספת כוח אדם משמעותית", הוא מעריך, "לא רק חברות גדולות, גם חברות קטנות מבינות כיום שהסעות עובדים מגבירות את היעילות ומביאות לחיסכון. לא רק בזמני ההגעה של העובדים, אלא גם בהוצאות עקיפות נוספות, כמו בצורך למתן פתרונות חניה שגם להם יש עלויות כספיות גבוהות".