"מילון בסדר", מילון מיוחד, שעושה סדר במושגים המבלבלים של חג הפסח הופק על ידי עיריית נוף הגליל. המילון חולק בצורה של משחק קלפים לילדי העולים החדשים שנקטלו בעיר.

בין היתר, הוא עונה על השאלות: מה ההבדל בין מצה למצא? בין אגדה להגדה? בין קושיות לקשיות? ובין אותו לאותיות או מטבילין ומתבלנים. "לאלו שחוגגים שנים ארוכות את ליל הסדר המושגים האלה בוודאי ידועים, אך לעולים החדים כמעט כל מושגי חג הפח לא מובנים בעליל", ציינו בעיריית נוף הגליל.

במסגרת זו, דוברת העירייה חיברה במיוחד לילדי העולים החדשים מילון מושגים מיוחד, הכולל צמדי מילים הקשורים לחג בצירוף הסבר פשוט. המילון הודפס בצורה של משחק קלפים וחולק לילדי העולים גם במשחק דיגיטלי. כך למשל, מופיע במילון צמד המילי, אגדה – סיפור דמיוני לעומת הגדה – סיפור יציאת מצרים.

דוגמאות נוספות למושגים שמופיעים במילון הייחודי: כשר – מותר לאכילה על פי דין לעומת קשר – חיבור, חמץ – מזון שאסור לאכילה בפסח לעומת חמוץ, מצא – לחם שנאכל בפסח לעומת מצא – גילה או חשף, תם – איש תמים, לעומת תום – סיום דיינו – מספיק לנו לעומת דיין – שופט, אביב – עונת החג לעומת אביו – אבא שלו, מימונה – חג המסורתי לעומת ממונה – אדם שמינו אותו לתפקיד, ביעור – פינוי לעומת ביאור פירוש ועוד.

באווירת החג צורפו למילון גם מושגים ממטבח תבשילי החג, כמו למשל, ההבדל בין קניידלעך – מאכל יהודי עשוי קציצה שנאכל בפסח, לעחמת קרעפלך, בצק מבושלממולא בבשר טחון, מנגל – נוהג צליית בשר 'על האש' תחת כיפת השמיים, לעומת מנב"ט – ראשי תיבות של מנהל ביטחון, מטבילין – משקיעים בתוך נוזל לעומת מתבלנים – מוסיפים תבלינים, חריימה – תבשיל דגים חריפים מהמטבח המרוקאי, לעומת חורמה – השמדה ועוד.

במילון הלא שגרתי מופיעים פירושים גם למושגים כלליים הקשורים לחג, כמו ההבדל בין קושיות לקשיות, מתארח למארח, חול המועד לחול ים, מסובים למסובין, אפיקומן לאפיקורוס, ניקיון לעומת ניקיון פסח.

ראש עיריית נוף הגליל, רונן פלוט, ציין כי מאז פרוץ המלחמה באוקראינה, קלטה נוף הגליל מספר שיא של עולים חדשים, שמגיע לכ-2,500 איש והיד עוד נטויה.

"נוף הגליל היא יעד מבוקש מאוד ע"י העולים, עוד בהיותם באוקראינה או ברוסיה הם מביעים את רצונם להגיע לעיר ואנו שמחים לקלוט אותם בנוף היפה שלנו", סיפר.