בצל המתיחות הביטחונית, יתקיים במהלך השבוע הבא מפגן ציונות גדול ויוצא דופן במהלכו למעלה מ-2000 מנהיגים וצעירים יהודים מישראל ומרחבי העולם יגיעו לכבוד הקונגרס הציוני המיוחד של ההסתדרות הציונית העולמית בסימן 75 למדינת ישראל ו-125 שנה לקונגרס הראשון בבאזל.

במסגרת הקונגרס הציוני המיוחד יתקיימו מספר כינוסים בהם כנס הרצל ליזמות חברתית כלכלית עם למעלה מ-300 יזמים ויזמיות שמבקשים ליישם את חזונו של הרצל הלכה למעשה.

באוגוסט 2022, כחלק מאירועי 125 שנה לקונגרס הציוני הראשון, הוזמנו יזמים לבזל לוועידת הרצל ליזמות חברתית כלכלית למפגשים של יצירת קשרים, סיעור מוחות ושיתופי פעולה, ודנו באופן שבו אפשר להשפיע על העתיד כדי לשפר את חייה ורווחתה של האנושות כולה. בזכות המשתתפים חזונו של הרצל קיבל משמעויות חדשות ועדכניות ופעילות היזמים ממשיכה ב"פורום הרצל ליזמות חברתית-כלכלית".

במפגש הקרוב הפורום יעסוק ברעיונות, יוזמות ובפרויקטים בעזרתם ניתן יהיה להפוך את ישראל למתקדמת יותר בתחומים השונים שהוגדרו, בין השאר, בתוכנית 17 היעדים של האו“ם לפיתוח בר קיימא Sustainable Development Goals - SDG's ואותם אנו רואים גם כחלק מהחזון לקיום חברה מטיבה.

יעקב חגואל יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית: "אני גאה לארח את אלפי המנהיגים והיזמים היהודיים שמגיעים לקונגרס הציוני בירושלים בצל המתיחות הבטחונית לישראל כמחווה של אחדות ציונות וסולידריות לרגל חגיגות העצמאות של מדינת ישראל וציון 125 שנה לקונגרס הציוני הראשון בבאזל. המצב בחברה הישראלית מחייב אותנו לזכור שאחים אנחנו וזה לא משנה מהיכן אתה בעולם".

"חזונו של היזם הרצל לא כלל רק את הקמתה של מדינה יהודית בארץ ישראל אלא גם הקמת חברה יזמית כלכלית וחברתית המחוייבת ליצירת עולם טוב יותר. אלפי הצעירים והצעירות והמנהיגים שיגיעו לקונגרס ידונו באתגרים בעולם היהודי וגם במטרה לשווק בחזרה במדינות ובקהילות שלהם את מדינת ישראל כמדינה יחודית מיסודו של הרצל, דמוקרטית, וחברתית".

הקונגרס הציוני העולמי הוא כינוס  של נציגי היהודים הציוניים מ-40 מדינות מרחבי העולם. הגוף העליון מבחינת חקיקה והתוויית מדיניות של ההסתדרות הציונית העולמית, מעין פרלמנט יהודי כלל-עולמי. צירי הקונגרס הם נציגים נבחרים מהפדרציות הציוניות בכל העולם, שחבריהן חברי ההסתדרות הציונית העולמית. 

עוד יתקיים במסגרת הקונגרס  כנס צעירים לחינוך בלתי פורמלי ומנהיגות צעירה. בין המשתתפים, כ –1000 צעירים ישראלים שיפגשו עם צעירים מרחבי העולם. הצעירים בגילאי 18-23 מ-14 תנועות נוער ציוניות עולמיות המגיעים ממגוון מדינות. במסגרת כנס הצעירים יתקיים בין השאר מפגש שולחנות עגולים שידון בנושאים הקשורים לציונות, מדינת ישראל ויחסי ישראל והתפוצות וכו'.

מדובר בצעירים שנחשבים כמנהיגים או בעלי פוטנציאל הנהגה בקהילות היהודיות אליהן הם משתייכים בתפוצות. חלק גדול מהצעירים היהודיים חברים בתנועות נוער העולמיות המייצגות פסיפס שלם של הציונות, כולל תנועות 'הנוער הציוני', 'בני עקיבא', 'השומר הצעיר', 'בית"ר', 'הבונים דרור', 'מכבי', 'חלוץ למרחב', 'מגשימי חירות', 'מרום', 'יהודה הצעיר', 'הצופים', 'נצר', 'נועם' ועוד.

הצעירים מגיעים ממגוון מדינות כולל ארצות הברית, קנדה, אוסטרליה, ארגנטינה, ברזיל, אורגוואי, הולנד, מקסיקו, בלגיה, אקוודור, בריטניה, דרום אפריקה, צ'ילה, קוסטה ריקה, פראגואי, פרו, איטליה, ספרד, ניו זילנד ונצואלה וישראל.

סרגיו אדלשטיין, חבר הנהלת ההסתדרות הציונית העולמית האמון על כנס הצעירים: "החיבור בין הצעירים שהינם חלק מתנועות נוער ציוניות ועתידים להוביל את יהדות התפוצות לבין מדינת ישראל ודור העתיד שמוביל אותה הוא נכס אסטרטגי למדינת ישראל. כמחנכים, חובתנו לחנך לבניית גשר בין התפוצות למדינת ישראל. מדינה בת 75 שנות שגשוג, מדינה שהיא בית. בית אשר קולט כל יהודי שחפץ לחיות בה חיים יהודיים כנורמה, בית בו כל אזרח זוכה לזכויות שוות".

גוסטי יהושוע ברוורמן, חברת הנהלת ההסתדרות הציונית העולמית האמונה על הקונגרס הציוני: "הקונגרס הציוני המיוחד מתאסף בירושלים לאחר  דחיה של 2.5 שנים שנגרמו בשל הקורונה ובצל מחלוקת קשה בישראל שמאימת על הלכידות הפנימית שכה חיונית ליכולתנו להתמודד עם האיום החיצוני".

"אני מאמינה כי צירי התנועה הציונית המגיעים מכל העולם, המייצגים את כל ההשקפות הפוליטיות והזרמים ידעו כפי שידעו בעיתות מחלוקת גם בעבר לצאת בקריאה לממשלת ישראל להתאחד סביב הרעיון הציוני ולהבטיח כי הבית השלישי ימשיך להיות מושתת על העיקרון של מדינה יהודית ודמוקרטית. ביתו של העם היהודי באשר הוא".

גוסטי יהושוע ברוורמן  (צילום: שלומי אמסלם)
גוסטי יהושוע ברוורמן (צילום: שלומי אמסלם)