על פי הסיכום שנחתם, יושקעו בין השנים 2023-2027 כ-50 מיליארד שקלים לקידום התחבורה בישראל, בדגש על תחבורה ציבורית ומערכות להסעת ההמונים, שיפור תשתיות הכבישים והבטיחות בדרכים, והפחתת יוקר המחיה. זהו התקציב הגדול ביותר שהושקע עד היום בתשתיות הדרכים ובתחבורה הציבורית בישראל.

התוכנית מקצה משאבים לקידום חזון שרת התחבורה מירי רגב לחיבור מדינת ישראל. התכנית תחבר את המדינה מקריית שמונה עד אילת באמצעות פרויקט "המסילה המזרחית", ותקרב את הפריפריה למרכז. על המסילה החדישה ינועו רכבות מהירות במהירויות שטרם נראו בישראל, בדומה ל"רכבות קליע" הפועלות במדינות רבות בעולם, התוכנית מקודמת בשלבים, וחלקה הראשון של המסילה, מחדרה ועד לוד, ייפתח כבר בעוד כשנתיים.

כמו כן, כוללת התכנית השקעה בפריפריה וחיבורה למרכז הארץ, טיפול בכבישים אדומים ושיפור הבטיחות בדרכים, חילוץ ישראל מהפקקים, השקעה של מיליארדי שקלים בתשתיות הדרכים ביהודה ושומרון והפיכת הכבישים לבטוחים יותר. דגש מיוחד ניתן לקישוריות ולתכנון עתידי של הסעת המונים. 

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, מסרה: "לאחר דיונים אינטנסיביים שבהם נאבקתי על כל שקל לטובת פיתוח תשתיות התחבורה והתחבורה הציבורית. כל הפרויקטים הקיימים יימשכו במלוא התנופה, ואליהם יצטרפו יוזמות פורצות דרך בתחום הרכבות, ובראשן פרויקט המסילה המזרחית, מערכות הסעת המונים בכל רחבי הארץ, השקעה חסרת תקדים בפיתוח התחבורה הציבורית בדגש על הפריפריה וחיבורה למרכז, השקעות ביהודה ושומרון שנועדו לשפר את זרימת התנועה ואת הביטחון האישי של התושבים, ועוד תוכניות רבות שכולן מכוונות למטרה אחת: לחבר את ישראל". 

"אני מודה לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר האוצר בצלאל סמוטריץ', על שיתוף הפעולה ועל החשיבות שהם רואים בפיתוח תשתיות תחבורה במדינת ישראל". כמו כן, הודתה השרה רגב למנכ"ל משרדה (בפועל) אבנר פלור, למשנה למנכ"ל (בפועל) משה בן זקן ולכל העוסקים במלאכה במשרדי התחבורה והאוצר, שהיו חלק בלתי נפרד בגיבוש הסיכום התקציבי בין המשרדים", הוסיפה. 

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ואגף התקציבים במשרד האוצר חתמו אתמול על הסכם תקציבי בהיקף של 50 מיליארד שקלים, מהם 30 מיליארד לתוכנית החומש הגדולה ביותר אי-פעם להשקעה בכבישים ונתיבי הסעת המונים.

הסיכום התקציבי לשנים 2023-2024 בהיקף של כ-20 מיליארד שקלים שם דגש על פיתוח התחבורה הציבורית על כל מרכיביה, לרבות מערכות הסעת המונים וקישוריות מיטבית. 

התוספת התקציבית לתחבורה הציבורית היא בהיקף של 1.7 מיליארד שקלים, שיופנו בין היתר למימוש רפורמת התעריפים "צדק תחבורתי" שיזמה השרה רגב, אשר מרחיבה את מערך ההנחות במטרה להקל על יוקר המחיה לתושבי הפריפריה ולצעירים. במסגרת זאת, יתוקצב גם הטיפול במחסור בנהגים, באמצעות שיפור תנאי השכר, התמריצים והתגמול, והקמת חדרי מנוחה וריענון לנהגים במסופי הקצה. 

הטיפול בסוגיית המחסור בנהגים יאפשר לפתח את רשת התחבורה הציבורית, להוסיף קווים, להגדיל תדירות ולשפר את השירות לנוסע. כמו כן, תוקם יחידה לאבטחת התחבורה הציבורית, לשמירה על ביטחון הנהגים והפקחים מפני אלימות של נוסעים והוקצו עשרות מיליוני שקלים להקמת סככות ושילוט אלקטרוני בתחנות.

במסגרת חזון השרה רגב, התכנית כוללת היערכות לתפיסת תחבורה מרחבית, שבליבה מרכזי תחבורה מרחביים ("האבים") המקושרים למערכות תחבורה אזוריות וארציות.

כמו כן, הוקצה תקציב ייעודי לקידום פרויקט הדגל המסילתי של משרד התחבורה, "התוכנית לחיבור ישראל" באמצעות המסילה המזרחית, שתחבר את כל המדינה מקריית שמונה ועד אילת. התוכנית כוללת הוספת מסילה חמישית ושישית באיילון, קו רכבת לקריית שמונה וקו רכבת לאילת. 

מאות מיליוני שקלים הוקצו לפרוקטים לשיפור הבטיחות בדרכים, ובהם "תוכנית האשכולות" של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, סל כבישים חוצי יישובים, ומיתון תנועה ברחובות עירוניים לשם הפיכתם לידידותיים להולכי רגל ולרוכבי אופניים. דגש מיוחד ניתן להתקנת תאורה הולמת בכבישים מועדים לתאונות.

התקציב כולל גם השקעה נרחבת בטכנולוגיות לשיפור השירות ובחינה של טכנולוגיות תחבורה מתקדמות כמו השאטל הימי, שיספק חלופה תחבורתית בין ערים שלאורך החוף; "רכבת על גלגלים" (ART) מערכת הסעת המונים מתקדמת שאינה מצריכה הקמה ממושכת ויקרה של תשתיות; ופרויקט "נתיבים מתחלפים" להקצאת נתיבים בהתאם לעומסי התנועה המשתנים בשעות שונות של היום.

תקציב תוכנית החומש של המשרד לשנים 2023-2027 הוא חסר תקדים בהיקפו, ועומד על כ-30 מיליארד שקלים – עלייה של 150% לעומת תקציב התוכנית הקודמת שאושרה לפני חמש שנים.

26.1 מיליארד שקלים הוקצו לתוכנית האסטרטגית לדרכים, מהם 15.4 מיליארד לביצוע מחלפים וכבישים חדשים, שדרוג והרחבת כבישים קיימים, הוספת נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים) ונתיבים לרכב רב-תפוסה (נר"תים). 

כ-8 מיליארד שקלים הוקצו לאחזקת כבישים באמצעות חברת נתיבי ישראל, והם כוללים הכנת תוכנית אסטרטגית לאחזקת כבישים בראייה מערכתית כוללת ותוך מענה לגידול הצפוי בהיקף הכבישים הארצי.

4.5 מיליארד שקלים הוקצו לטובת פרויקטים תומכי דיור, המיועדים למתן פתרון תחבורתי הולם לשכונות חדשות שיאפשרו להקים פרויקטים של בנייה צפופה המאכלסים אלפי תושבים. בנוסף, כמיליארד שקלים הוקצו לתוכנית האסטרטגית לכבישים עירוניים ביישובי מיעוטים, אשר סבלו מהזנחה רבת שנים.

715 מיליון שקלים הוקצו לקידום זמינות, תכנון והפקעות לצורך הארכת כביש 6 צפון ממחלף סומך ועד בית העמק, כולל מחלפים. העלות הכוללת של הפרויקט היא 3 מיליארד שקלים, והיתרה תמומן על ידי הזכיין במתכונת דומה למקטעים קודמים בכביש. בנוסף, 450 מיליון שקלים הוקצו לסל פתרונות לטיפול נקודתי באזורי גודש על סמך מיפוי מפורט של המשרד, להפחתת עומסים ומניעת היווצרות פקקי תנועה בשעות השיא.