הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה היום (חמישי) את תוצאות סקר הערכת המגמות בעסקים. הסקר הינו סקר חודשי, בו פונים למנהלים במגזר העסקי בענפי התעשייה הבינוי, המסחר הקמעוני, המלונאות והשירותים. במהלך חודש מרץ 2023, נשאלו המנהלים מענפי התחומים על עבודה מהבית.

חמש השאלות שנסקרו בסקר היו: לפני משבר הקורונה, באיזו מידה הייתה אפשרות של עבודה מהבית בחברתכם?; האם כיום יש בחברתכם אפשרות של עבודה מהבית?; להערכתך, באיזו מידה העבודה מהבית יעילה?; באיזו מידה העבודה מהבית גרמה לחברתכם להעסיק עובדים שגרים רחוק יותר ממקום העבודה?; בשנה הקרובה, כיצד חברתכם מתכננת לשנות את היקף העבודה מהבית?

אומדני הסקר חושבו עבור 5 ענפים: תעשייה ללא תעשייה עילית, מסחר קמעוני, הייטק ייצור, שירותי הייטק ושאר ענפי השירותים, ומדגם הסקר מייצג כ-40 אלף עסקים במגזר העסקי שבהם כ-5 משרות ומעלה. 

עבודה מהבית לפני משבר הקורונה

במרבית הענפים האפשרות לעבודה מהבית לפני משבר הקורונה הייתה קיימת באופן מצומצם. יוצאי דופן היו ענפי שירותי ההייטק - 26% מהחברות בענפים אלו ציינו שעוד טרם משבר הקורונה התקיימה בחברתם עבודה מהבית באופן נרחב.

היקף העבודה מהבית בעסקים כיום

בסך אוכלוסיית העסקים שנפקדו, יותר מ-25% מהעסקים המאפשרים כיום עבודה מהבית באופן מובנה ומוסדר בהיקף כלשהו.

בכ-96% מהחברות בענפי שירותי ההייטק קיימת אפשרות של עבודה מהבית בהיקף כלשהו כיום, וכך גם בכ-14% מהחברות בתעשייה. כ-51% מהחברות בענפי שירותי הייטק מאפשרות היקף עבודה מהבית של בין יומיים לשלושה ימים בשבוע, וכ-13% מהחברות בענפים אלו מאפשרות ארבעה ימים ומעלה.

בענפי התעשייה, האפשרות של עבודה מהבית נפוצה יותר בחברות גדולות (שבהן יותר מ-100 מועסקים); כ-26% מחברות אלו מאפשרות יום עבודה שבועי מהבית.

 משילוב התשובות שהתקבלו לשאלות על עבודה מהבית לפני המשבר וכיום, עולה שבכ-22% מהעסקים באוכלוסיית הסקר נוספה האפשרות לעבודה מהבית באופן מובנה ומוסדר כתוצאה ממשבר הקורונה. בשירותי ההייטק בכ-70% מהעסקים נוספה האפשרות של עבודה מהבית באופן מובנה ומוסדר כתוצאה ממשבר הקורונה.

יעילות העבודה מהבית על פי דיווחי המנהלים

בענפים בהם העבודה מהבית אינה נפוצה באופן רחב, המנהלים מגדירים את העבודה מהבית כיעילה מאוד או יעילה, כמו לדוגמה כ-62% מהמנהלים בעסקים בענפי התעשייה המאפשרים עבודה מהבית. לעומת זאת, בענפי שירותי ההייטק שבהם כמעט כל החברות מאפשרות עבודה מהבית, רק כ-30% מגדירים עבודה זו כיעילה.

השפעת העבודה מהבית על גיוס עובדים

מדיווחי המנהלים עולה שבענפי השירותים, המסחר ושירותי ההייטק הטמעת עבודה מהבית מאפשרת גיוס והעסקה של עובדים המתגוררים רחוק ממקום העבודה.

הציפיות להיקף העבודה מהבית בשנה הקרובה

מרבית המנהלים בשירותי ההייטק (כ-72%) מתכננים להשאיר את היקף העבודה מהבית ללא שינוי בשנה הקרובה, ואילו כ-22% מהמנהלים צופים שהיקף העבודה מהבית יצטמצם בשנה הקרובה. בעסקים (שאינם הייטק) המאפשרים עבודה מהבית, אחוז אלו שמעוניינים להרחיב את היקף העבודה מהבית בשנה הקרובה עומד על כ-15% בענפי המסחר ועל וכ-9% בענפי השירותים, בהתאמה.

היקף העבודה מהבית בענפי שירותי ההייטק

כ-51% מהחברות בענפי שירותי ההייטק מאפשרות לעבוד מהבית באופן קבוע יומיים או שלושה בשבוע, וכ-13% מהחברות מאפשרות כארבעה ימים ומעלה.

משילוב התשובות שהתקבלו על היקף העבודה מהבית עם התשובות שהתקבלו על מידת היעילות של העבודה מהבית, עולה שהחברות שמאפשרות היקף רחב של ארבעה ימים ומעלה מהבית, מגדירות עבודה זו כיעילה מאוד או יעילה. לעומת זאת, מרבית המנהלים בעסקים המאפשרים עד יום אחד של עבודה מהבית, מגדירים עבודה זו כיעילה במידה מועטה.