רעות עמיחי בת ה-17 נבחרה להיות בין 12 מדליקי המשואות בטקס בערב יום העצמאות. עמיחי גדלה בשקף עברה לפני כ-10 שנים והקימה את היישוב נטע בחבל לכיש, יחד עם משפחתה: אמה יעל, מורה לחינוך מיוחד, אביה יאיר, מנהל שיווק וחמישה אחים. 

יום העצמאות 2023: אלו מדליקי המשואות בהר הרצל

לצד היותה תלמידת כיתת י"ב, רעות היא חלוצה אמיתית. החלה להתנדב בשומר החדש לפני שלוש שנים ולפני שנתיים הצטרפה לתכנית המנהיגות הצעירה על שם אלכסנדר זייד. "הצטרפתי לפני שלוש שנים לארגון השומר החדש, חיפשתי מקום שאני יכולה לתרום ועל הדרך גם להנות. ככה הגעתי לפתחת ניצנה, שם הייתי במחנה שנקרא 'פראיירים', מהרגע שהגעתי זה היה כמו סיפור אהבה. במשפחת 'הפראיירים' אנחנו מתנדבים עם חקלאים מתי שצריך ואיפה שצריך. קוראים לנו ככה כי פראייר זה מי שנותן בלי לקבל תמורה ואנחנו עושים את זה בגאווה. אנחנו מתנדבים מקטיף, שתילות, ניקוש עשבים - הכל מהכל", סיפרה.

רעות עמיחי (צילום: דוברות השומר החדש)
רעות עמיחי (צילום: דוברות השומר החדש)

"כהיום אני ראש צוות בשער הנגב, אני נהנת מהאור בעיניים שאני רואה בחקלאי ברגע שאנו עוזרים לו הן לעבור את היום והן לתת לו יד. אני נהנת להכיר אנשים מלח הארץ ולראות את בני הנוער שקמים בבוקר כדי לעשות. אני נהנת לקום בבוקר לעבוד, לעשות, אני נהנת מהשטח, מהאדמה. ההתנדבות ממלאת אותי. השומר החדש נותן לי מקום להשפיע, להנות ופשוט לעשות למען ארץ ישראל ולמען אזרחיה. אנחנו הנוער, אנחנו העתיד, חשוב שנתחבר לאדמה, נדע היכן השורשים שלנו", ציינה. 

עמיחי מעידה על עצמה כי על אף הפעילות הסזיפית, היא דווקא נהנת מכך. "אם אני לא הולכת שבוע - שבועיים לשטח אני מרגישה שאני צריכה להטעין את עצמי. השטח זה מה שממלא אותי. בנוסף אני נמצאת בתוכנית מנהיגותית של השומר החדש, שבה בעצם בני נוער בכתה יב מכלל  החברה הישראלית: דתיים, חילונים, שמאלנים, ימנים - ממש כולם".

רעות עמיחי (צילום: דוברות השומר החדש)
רעות עמיחי (צילום: דוברות השומר החדש)

"אני מייצגת את כל 120 אלף המתנדבים"

רעות סיפרה כי כל תלמידי בית הספר בו היא לומדת בירכו אותה לרגל בחירתה. "אני נוסעת כל פעם שעתיים לכל כיוון בתחבורה ציבורית לבית הספר. זה בית ספר מכיל ומפרגן. גם עכשיו כשנבחרתי להדליק משואה כולם מאוד פירגנו לי".

"בהדלקת המשואה אני מייצגת את כל 120 אלף המתנדבים של ארגון השומר החדש בשנה האחרונה, אני ממש מקווה שאצליח לייצג אותם בכבוד כי מגיע להם. כל אחד ואחד שם משקיע מעצמו, מהיום יום שלו ולוקח חלק במשימה הציונית שזה כל כך לא מובן מאליו", ציינה.

איך יש לך זמן גם להתנדב וגם לנסוע הרבה זמן לבית הספר? 

"אני לומדת הרבה פעמים בנסיעות. הרבה פעיולויות של השומר החדש הם בסופי שבוע וחופשים. לדעתי לפעמים זה גם בסדר להפסיד כמה ימי לימודים כי מאוד חשוב לי לעזור ולהתנדב".

רעות עמיחי (צילום: דוברות השומר החדש)
רעות עמיחי (צילום: דוברות השומר החדש)

מה החלום שלך? 

"החלום הכי גדול שלי זה להקים יישוב בנגב. בלב המדבר שישלב בתוכו דתיים וחילונים. אני רוצה להרים פרוייקט שיאחד את העם, בסוף אנחנו הנוער, אנחנו נחיה פה עוד הרבה שנים וננהיג את המדינה הזאת אז חשוב שכבר עכשיו נדע לדעת ולדבר בנינו כי זה הדבר הכי חשוב לפני הכל. אנחנו עם אחד, חשוב שנדע לדבר, לא משנה מה השוני בנינו".

"את זה למדתי בשומר החדש. יצא לי לעבוד עם אנשים שהם מאוד שונים ממני - אני גרה ביישוב בדרום, יש מישהו מקיבוץ בצפון או עיר כזו או אחרת והשקפת העולם שלנו אי אחרת. בסוף לפני הכל אנחנו חברים. אנחנו לומדים לדבר ביחד דרך האדמה. בסוף האדמה מחברת בין אנשים, האדמה היא מחנכת. אין לי עדיין נאום, אני רוצה לדבר על אהבת הארץ, ערבות הדדית, התנדבות ואחדות. זה משהו שמאוד חשוב עבורי", הוסיפה.

מאיה די ז"ל שנרצחה בפיגוע בבקעה הדריכה במדרשה בה למדת, הכרת אותה?

"כן, הכרתי אותה. לראות את החיוך שלה במסדרונות זה היה מדהים. רינה די ז"ל, אחותה התנדבה יחד איתנו במשפחת 'הפראיירים', היא לקחה חלק מאוד גדול בצוות גוש עציון. אנחנו רוצים להמשיך את הדרך שלה. רינה ז"ל נרשמה לפעילות שהייתה צריכה להתקיים לפני שבועיים, התלבטנו מה לעשות והחלטנו לא לבטל את הפעילות אלא להגיע ולהקדיש את זה לזכרה. חקלאי הבקעה אספו תוצרת חקלאית והביאו למשפחת די".