בג"ץ קיים היום (ראשון) דיון בעתירה של תנועת 'שלום עכשיו', במסגרתה נדרש שהחטיבה להתיישבות בהסתדרות הציונית תפרסם מראש את החלטותיה לגבי הקצאות הקרקע ביהודה ושומרון. 

למעשה, החטיבה להתיישבות מקבלת אדמות מהממונה על הרכוש הממשלתי והנטוש, אותן היא בדרך כלל מקצה להתיישבות היהודית ביהודה ושומרון. בחטיבה להתיישבות מתנגדים לפרסום של הקצאות הקרקע.

עו"ד מיכאל ספרד, המייצג את 'שלום עכשיו' ביחד עם עו"ד אלון ספיר, אמר בדיון: "בידי החטיבה להתיישבות יש חצי מיליון דונם – כמעט את כל האדמות הראויות להתיישבות וחקלאות ביהודה ושומרון. אנחנו ב'חור שחור' שאף אחד לא יודע לומר מה קורה בהקצאות משנה שעושה החטיבה להתיישבות, אף אחד לא יודע לומר כמה שטח עדיין לא הוקצה".

לדברי עו"ד ספרד, "ההקצאות נעשו בלי שאף אחד יודע מה הוקצה, אף אחד לא יודע כלום. מי ואיך מקבל את ההקצאות האדירות האלה למרעה? אין חובת מכרזים, ואין גם פרסום כך שאין איך לדעת שום דבר. בעמונה, במגרון, במצפה כרמים, בגבעת האולפנה – בכל אלה הוקצו אדמות פרטיות להתיישבות. כשאין פיקוח ואין בקרה, יש טעויות".

"כשיש שקיפות, אפשר למנוע מראש את ההקצאות השגויות הללו ולא להיות חייבים לפנות אותן לאחר מכן. אם נדע שיש הקצאת משנה, נדע שנעשתה הקצאה ראשונית – ואז נוכל לטעון שמדובר באפליה או אלף ואחת סיבות", הוסיף.

השופטת דפנה ברק ארז אמרה לנציג החטיבה להתיישבות: "יש פה את העניין של מניעת טעויות. פרסום של הקצאת המשנה יכול למנוע טעות בהקצאה הראשונית של קרקעות. אפשר לעשות שימוש בשקיפות כאמצעי בקרה ציבורי בכדי למנוע טעויות של הקצאות קרקע פרטיות".

נציג החטיבה להתיישבות השיב: "כשאני מקצה הקצאת משנה, זה הזמן לבדוק דבר כזה?". השופטת ברק ארז הגיבה: "כל שלב הוא שלב טוב לבדוק דברים כאלה".