הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

כותב: עו"ד ונוטריון ארז קרט

עו"ד ארז קרט: "רבים לא יודעים כי לכל אדם במדינת ישראל יש צוואה. זו בעצם סוג של "צוואת ברירת המחדל" שנקבעת על ידי חוק הירושה."

עורך דין ונוטריון ארז קרט
עורך דין ונוטריון ארז קרט

צוואת ברירת מחדל שיש לכולנו 
צוואת ברירת המחדל היא בעצם חוק הירושה. אלא שלרוב המכריע של האנשים מדובר בצוואה ממש גרועה. זוהי צוואה שלא ניתן לערער עליה, היא יכולה לגרום לריבים ומחלוקות משפחתיים חמורים במקרה הטוב, ולמצוקה כלכלית קשה וירידה דרסטית ברמת החיים של בן/בת בזוג הנותרים במקרה הרע. 

כאמור אם אדם נפטר מבלי שערך צוואה, עיזבונו שזה בעצם כל רכושו, קרי כספים, נדל"ן, מיטלטלין, עסקים, חברות, בקיצור כל הזכויות החוזיות, הקנייניות והרוחניות שלו (זכויות יוצרים) יחולק בין קרובי משפחתו, בהתאם לכללי חלוקה ברורים שנקבעו בחוק הירושה.

מה קובע חוק הירושה ?
כאמור אם אדם נפטר מבלי שערך צוואה, עיזבונו (כספים, נדל"ן, מיטלטלין, רכוש, זכויות וכו') יחולק בין קרובי משפחתו, בהתאם לכללי חלוקה ברורים שנקבעו בחוק הירושה. 

חוק הירושה קובע שלושה ענפי ירושה מרכזיים (המכונים “פרנטלות”) בעת חלוקת ירושה ללא צוואה.

  • דרגה ראשונה - ענף הצאצאים - ילדים, נכדים, נינים.
  • דרגה שניה - הורים וצאצאיהם - הורים, אחים.
  • דרגה שלישית - הורי הורים (הסבים והסבתות).

היורשים מהדרגה הראשונה עדיפים על אלה שבשנייה, ואלה עדיפים על היורשים מן הדרגה השלישית.

לפיכך, די בקיומו של יורש אחד מן הדרגה הראשונה כדי שאלה בדרגה השנייה לא יירשו, ודי בקיומו של יורש אחד מהדרגה השנייה כדי שאלה שבדרגה השלישית לא יירשו.

על מנת להקל על הציבור, פיתח עו"ד ארז קרט מחשבון ירושה על פי חוק הירושה הישראלי, שניתן להורדה למכשיר הסלולרי בחינם בחנות אפליקציות של גוגל – לחצו כאן להורדתו.
לחילופין ניתן להשתמש גם בגרסת הווב של מחשבון ירושה בחינם – לחצו כאן להגעה למחשבון ירושה.

הדוגמא הקלאסית
משפחה ישראלית ממוצעת זוג הורים ושלושה ילדים, אב המשפחה נפטר בשיבה טובה, מה קובע החוק ? כיצד מתחלק עיזבונו? במקרה כזה עזבנו מתחלק שווה בשווה בין האלמנה (אשר מקבלת 50%) לבין שלושת הילדים (אשר אף הם מקבלים 50%).

זאת אומרת שכרגע לצורך הדוגמא נתייחס רק לדירת המגורים של בני הזוג, ולא לשאר העיזבון. כתוצאה מצוואת ברירת המחדל שותפים בדירת המגורים, האלמנה שיש ברשותה 75% מהבית ושלושת הילדים שמחזיקים 25% משווי דירת המגורים.

מה קורה אם אחד הילדים מושפע מבן/בת הזוג שלו ומגיע למסקנה שהבית גדול על אמא והוא צריך את הכסף עכשיו ? חמור מכך מה קורה אם ילד אחר משלשת הילדים נפטר לפני אימו (הסבתא), לפי חוק הירושה ילדיו יורשים אותו. לצורך הדוגמא ילדיו קטינים ומכיוון שהם קטינים, אפוטרופוסית שלהם, קרי הגרושה מחליטה עבורם, והיא רוצה את הכסף מסבתא שלהם עכשיו?

עו"ד ארז קרט מבהיר כי ברגע שהיורשים יורשים נכס מקרקעין הם הופכים לשותפים לכל דבר ועניין, ובמקרה שהם אינם מגיעים להסכמה נוצרת מריבה בין היורשים שהפתרון שלה הוא פניה לבית המשפט לבקש פירוק שיתוף בנכס.

זאת אומרת במקרה דנן הן הילד זכאי לדרוש וגם על פי חוק יקבל את חלקו מהבית (8.33%) והן הגרושה זכאית לדרוש בשם הנכדים וגם תקבל על פי חוק את חלקו של בעל מהבית (8.33%).

המצב מסתבך עוד כשיש קטינים
חמור מכך נניח שאב המשפחה נפטר טרם זמנו, ואלמנה נשארה עם ילדים קטינים (הלכה למעשה 25% מהרכוש שייך לילדים עקב "צוואת בררת המחדל"). ומכיוון שיש קטינים שיש להם בעלות על דירה המגורים של בני הזוג כעת, לא ניתן למכור אותה אלא באישור בית משפט לענייני משפחה בלבד וחייבים להסביר ולשכנע את בית המשפט כיצד ישמר חלקם של הילדים. מיותר לציין כי על דירה כזאת גם לא ניתן יהיה לקחת משכנתא רגילה ובטח לא משכנתא שניה.

שיקול הדעת של אדם בוגר בגיל 18
יתרה מזאת נשאלת השאלה המתבקשת מה שיקול הדעת של אדם בוגר בגיל 18 בקשר להתנהלות כספית ? הלוא הם יקבלו 25% מעיזבון הורה שנפטר בגיל 18, מכל הכספים החסכונות. האם הם ידעו לכלכל את צעדיהם הכלכליים נכון בגיל 18? סביר להניח שלא והכסף הזה ירד לטמיון. 
עו"ד קרט מציין שרבים מלקוחותיו מבקשים לשמור את חלקו של כל ילד בנאמנות עד הגיעו לגיל מבוגר יותר בין 24 ואף 28.

הדרך לגיהינום רצופה כוונות טובות
אסור לשכוח שגם ילד "טוב" שלא התכוון לממש את החלק שלו ולזרוק את ההורה מהדירה, אפילו לא חולם על זה, יכול להיקלע למצב של חובות ו/או פשיטת רגל ואז הנושים יבקשו לממש את חלקו בדירה לטובת החובות שלו. מה שיגרור בקשה של הנושים לבית המשפט לפירוק שיתוף בדירת המגורים של הורים ומכירתה בכינוס נכסים.

צוואה ברורה = מניעת סכסוכים בתוך המשפחה
טעות נפוצה נוספת שרבים חושבים שגם כך הם מתכוונים להוריש את כל עיזבונם בחלקים שווים לילדיהם, וזאת מפני שהם מרגישים שזו הדרך ההוגנת. לעיתים הם לא שקלו מספיק את העובדה שהילדים נמצאים במצב כלכלי שונה מאוד זה מזה. ואולי אפשר להשתמש בירושה כדי לשפר את מצבם של אלה שמזלם לא שפר.

הוא שאחד הילדים עזר להורים בעת זקנתם כי רק לו הייתה יכולת, ולאחר מותם מבקש לקבל קיזוז מעיזבון כזה או אחר. שסביר להניח שצוואה ברורה שזה רצון הורים, הייתה מונעת.

בנוסף, בהורשה שוויונית יש קשיים נוספים. נניח ששלושה יורשים ירשו את בית ההורים. ייתכן מצב בו יורש אחד יהיה מעוניין לשמור על בית הורים ולהשכירו כהשקעה, ואילו השני ירצה למוכרו כי הוא זקוק לכסף, ואילו השלישי מסכים למכור את הנכס רק במחיר גבוה מהשוק או במחיר גבוה מהצעה הטובה ביותר שכרגע קיימת על הנכס. והנה בסיס לסכסוך. כשיורשים יורשים נכס מקרקעין הם הופכים לשותפים לכל דבר ועניין, ובמקרה שהם אינם מגיעים להסכמה נוצרת מריבה שהפתרון שלה הוא פניה לבית המשפט לבקש פירוק שיתוף בנכס. 

להקדים תרופה למכה  - הפתרון השלם והמשתלם: צוואה חסינה™
עריכת צוואה (תכנון עיזבון) נחשב באופן מסורתי למורכב, מפחיד ויקר. אבל – יש חלופה שמאפשרת לרבים ליצור בקלות ובעלויות סבירות צוואה תקפה מבחינה חוקית ואמינה מאוד.

היא נקראת: צוואה חסינה™.
כעורך דין ירושה שתחום הליגלטק (יישום טכנולוגיה בעולם המשפט ובעבודת עורכי הדין) יקר ללבו של עו"ד ארז קרט, הוא לקח על עצמו לבנות מערכת טכנולוגית מתקדמת, משולבת בבקרה של עורך דין ירושה, ונקראת צוואה חסינה™. המערכת מבוססת על הניסיון הרב שצבר בתחום דיני הירושה כדי שכל אחד יכול להשתמש בה כדי ליצור צוואה בלווי עו"ד שמתמחה בדיני ירושה.

בתהליך הזה מוטמעים בצוואה מנגנונים חכמים ויצירתיים למניעת סכסוכים בין יורשים ובמשפחה בכלל. התוצאה המתקבלת- הצוואה ברורה ומדויקת ובכך נמנע סילוף רצון המצווה, ככתוב רצונו של אדם כבודו.

כספת סייבר™ חלק אינטגרלי מצוואה חסינה™
מערכת צוואה חסינה™ מאפשרת בקלות את שילוב כספת סייבר™ בתוך הצוואה כחלק אינטגרלי מהמערכת. כאמור כספת סייבר™ היא שירות ירושה דיגיטלי מתקדם המבוסס על פלטפורמה מקוונת, מאובטחת ,אשר מאפשרת לבעלים שלה, לאחסן בתוכה בצורה מסודרת ובטוחה את כל המידע החשוב להם, לרבות פירוט כלל הנכסים שבבעלותם, הן המוחשיים והן הדיגיטליים. כספת סייבר™ ניתנת לעדכון על ידי הבעלים שלה בכל רגע נתון באופן מקוון וללא תלות בגורם חיצוני כלשהו. תוכנה ייחשף רק בבוא היום - קרי ליורשים על פי צוואה רק לאחר אחרית שנותיהם ו/או למיופי כוח על פי ייפוי כוח מתמשך רק לאחר שבעלי הכספת איבדו את כשירותם.

לסיכום 
צוואה חסינה™ מספקת פתרון מלא ואמין במחיר שווה לכל נפש:

  • מוודאת שרצון המצווה יתקיים.
  • מונעת סכסוכים.
  • מונעת סכנה של ביטול הצוואה.
  • מאפשרת עדכון מצב הנכסים בקלות, ללא צורך בעריכת מחדש באמצעות שילוב כספת סייבר™. 
  • חסכונית.
  • זמינה.
  • נוחה לשימוש ונגישה מכל מקום וזמן.

לאתר צוואה חסינה™ -  www.immunewill.co.il  
לאתר כספת סייבר™ - www.cybervault.co.il 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר