שופטי בג"ץ דחו אמש (שלישי) עתירה של חייל בשירות סדיר בחטיבת גבעתי אשר חשוד בעבירות מין חמורות, ועל כן צה"ל בחר שלא להוציא אותו לקורס קצינים.

החייל טען בין היתר כי ההחלטה שלא להוציא אותו לקורס קצינים בשל החקירה הפלילית נגדו מנוגדת להבטחה מינהלית שניתנה לו כי הוא מיועד לקצונה, כי היא פוגעת בזכות הטיעון שלו מאחר שלא ניתנה לו הזדמנות לטעון את טענותיו ועוד.

בנוסף, החייל העלה טענות נגד פרקליטות מחוז מרכז. בין היתר טען החייל כי השתהות הפרקליטות לתת החלטה לגבי סגירת התיק מסבה לו נזק רב, מביישת אותו, משפילה אותו ופוגעת בכבודו. בשל כך, החייל ביקש מבג"ץ להורות לפרקליטות לתת החלטה לגבי סגירת תיק החקירה ללא דיחוי.

טענותיו של החייל נגד הפרקליטות נדחו בשל אי מיצוי הליכים. השופטים אף דחו את הטענות נגד הצבא, וכתבו כי "נקודת המוצא היא כי בית משפט זה לא ימיר את שיקול דעתה של הרשות המוסמכת בשיקול דעתו שלו. זאת בפרט במקרים שבהם מדובר בביקורת שיפוטית על החלטות מקצועיות של רשויות הצבא, לרבות בכל הנוגע לשיבוץ והכשרה של חיילים".

השופטים הוסיפו: :על קצה קוצו של המזלג ייאמר כי קורס הקצינים נועד להכשיר את ההנהגה העתידית של צה"ל ומפקדיו. נוכח טיבו של הקורס ומשמעותו, הרי שבמסגרת קבלת החלטה בדבר השתתפותו של חייל בקורס רשאיות רשויות הצבא לשקול מגוון רחב של שיקולים הנוגעים למידת התאמתו לשמש בתפקיד פיקודי-מנהיגותי מהמדרגה הראשונה, ובכללם גם שיקולים ערכיים".

"בענייננו, נגד העותר מתנהלת כאמור חקירה פלילית בחשד לביצוע עבירות מין חמורות. משעה שלחקירה זו עשויה להיות השלכה על הערכת התאמתו של העותר לתפקיד קצין, על פניו לא נפל כל פגם בהחלטה שלא לאפשר את יציאתו לקורס עובר לקבלת החלטה של גורמי החקירה בעניינו. זאת בפרט שעה שהובהר לעותר כי עם קבלת החלטה כאמור ניתן יהיה לשוב ולבחון את יציאתו לקורס".