הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

מאת עוה"ד מאי מרקוביץ, מומחית ברשלנות רפואית בהריון, לידה וילדים

מה זה ליסטריה?
ליסטריה הוא חיידק מאד אלים שמועבר באמצעות מזון. הידבקות בליסטריה יכולה לגרום לתופעות לא נעימות של קלקול קיבה אולי סוג של תחושת שפעת, אך באוכלוסייה בסיכון כמו נשים הרות, הידבקות יכולה לגרום להפלה, או לידה מוקדמת או במקרה של חדירה לשיליה לפגוע ישירות בעובר. עוברים שנולדים חולים בליסטריה עשויים לסבול מפגיעות קשות כמו שיתוק מוחין, עיכוב התפתחותי, עיוורון ועוד. 

עורכת הדין מאי מרקוביץ' (צילום: אהוד דיין)
עורכת הדין מאי מרקוביץ' (צילום: אהוד דיין)

מחקר שנעשה במשך 10 שנים בהדסה על נשים בישראל מצא ש35% מהנדבקים בליסטריה בישראל הן נשים הרות. הדרך הטובה ביותר למנוע הדבקה של ליסטריה אצל נשים הרות היא באמצעות הסברה על המזונות שמעלים את הסיכון להדבקה בליסטריה והיגיינה של מזון. מסע הסברתי שנעשה בלוס אנג'לס הוריד את ההדבקות של נשים הרות בליסטריה בצורה דרמטית. למרות זאת, נראה שבישראל המידע אודות דרכי ההימנעות והסיכונים הכרוכים בהדבקה זו, עדין לא עוברים בצורה מספיק טובה לנשים הרות, שכן עדיין נשים הרות בישראל חולות בליסטריה, ותינוקות נולדים עם פגיעות קשות. 

בשנים האחרונות הוגשו על ידי משרדי מספר תביעות שעניינן היה אי מניעה של ליסטריה אצל נשים הרות. אותן נשים לא קיבלו מידע אודות אפשרויות המניעה של ליסטריה בהריון, לכן אכלו מאכלים שמסכנים אותן, חלו בליסטריה והתינוקות שלהן נולדו חולים בליסטריה עם פגיעות קשות כאלו ואחרות.

אחד המשפטים שחזרו עליהם אותן נשים היה "אם רק הייתי יודעת מאילו מזונות עלי להימנע, יכול היה להיות לי ילד בריא..." זה הדבר הכואב ביותר במקרים הללו. אותם ילדים היו יכולים להיוולד בריאים אם רק היו מסבירים לאימהות שלהם על מניעה של ליסטריה בהריון. 

המשפחות קיבלו פיצויים נכבדים שיעזרו לטפל בילדים ובעתיד שלהם, אבל אין סכום בעולם שישיב להם את הבריאות. 

אם אתם מכירים נשים הרות, בבקשה, בבקשה, הפנו אותם לאתר משרד הבריאות, לרשימת המזונות ולדרכי ההימנעות, בואו נמנע את המקרה הבא. 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר