הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

עו"ד יעל בן דוד 

רבים מהזוגות בישראל מקיימים משק בית משותף אף שאינם נשואים כדת וכדין. ובעוד החוק מכיר במעמדם של ידועים בציבור, והם נהנים ממרבית הזכויות והחובות מהם נהנים זוגות נישואין, עדיין יש הבדל. ההבדל הוא בצורך להוכיח. תעודת הנישואין היא ההוכחה לכך שבני הזוג מנהלים משק בית משותף, חולקים את חייהם, לעיתים גם את חשבון הבנק, את כתובת המגורים, מולידים ילדים משותפים וכן הלאה. זה נכון גם לגבי זוגות שאינם נשואים, המוגדרים בחוק כ"ידועים בציבור", אך לאלה חסרה האסמכתא - תעודת הנישואין שתוכיח כי הם אכן בני זוג. 

עורכת הדין יעל בן דוד (צילום: דוד דרזי )
עורכת הדין יעל בן דוד (צילום: דוד דרזי )

כשמדובר בצוואות ובירושה, על מה יקרה כאשר אחד מבני הזוג ימות, תעודת הנישואין הזו יכולה למנוע סכסוכי ירושה. המשפחה, החברים, המדינה על רשויותיה, כולם מכירים, יודעים ומודעים לקשר שבין בני הזוג. אך בעניינם של הידועים בציבור, חסרה ההוכחה הזו, פיסת הנייר שמאשרת את הזוגיות ואת הקשר שבין השניים. 

כדי לפתור את הסוגיה הזו ועל מנת למנוע מחלוקות עתידיות, סכסוכי יורשים וקרבות ירושה, רצוי לחתום על צוואה. זוהי למעשה הדרך הקלה והבטוחה להבטיח שבני הזוג יורישו ליקיריהם בהתאם לרצונם, וזוהי הדרך להבטיח שבן הזוג שנותר לא יקלע להליכים משפטיים בלתי פוסקים.

לפי חוק הירושה, ידוע/ה בציבור יכול לרשת את בן או בת הזוג באופן זהה שבו מתבצע הליך הירושה אצל זוגות נשואים. המשמעות היא, שעל פי החוק, אין הבדל בין ידועים בציבור לבין מי שנישאו כדין. החוק רואה את אלה ואת אלה כשווים. 

בהתאם לחוק, ידועים בציבור זכאים לרשת זה את זו כאילו היו בני זוג נשואים, במידה וקיימו משק בית משותף ואף אחד מהם לא היה נשוי לאחר בזמן המוות. נקבע, כי במידה והתנאים הללו מתקיימים, הרי שהידוע בציבור יורש את מה שהיה יורש על פי דין, אילו היה נשוי לנפטר. זהו למעשה הפתח למחלוקות ולסכסוכי ירושה. 

לצורך מימוש זכות הירושה על הידוע בציבור להגיש לרשם הירושה בקשה לצו ירושה. במידה ויש עוד קרובי משפחה לנפטר, אחים, אחיות, הורים או ילדים, כל אלה יכולים להתנגד לבקשת הידוע בציבור לקבל את הצו. 

מה קורה אם מי מהם מתנגד לצו הירושה? בית המשפט יצטרך להכריע. לבחון אם בני הזוג אכן ניהלו משק בית משותף, אם מי מהם לא היה נשוי לאחר ולהיגרר למחלוקות משפטיות ולסכסוכי ירושה שעלולים להיגרר זמן רב, לעלות כסף רב לכלל הצדדים ולייצר תסכול וכעס רב. 

יחד עם זאת, במידה ובן הזוג שמת ערך צוואה, זו גוברת על הוראות החוק הקובעות את אופן חלוקת הירושה ומבטיחה את מימוש רצונם של בני הזוג, הן זה שנפטר והן זה שנותר בחיים.

משמעות הדבר שהכנת צוואה יש לה חשיבות רבה כאשר אינך מעוניין שבן הזוג יקבל את הירושה אלא ילדיך או קרובים אחרים שכן צוואה גוברת גם אם יוכח שמדובר בידוע בציבור.

מוזמנים לפנות לעו"ד יעל בן דוד שלה ניסיון רב בתחום ותקבלו הכוונה.

דרך העצמאות 57, חיפה. טל: 07-33246767
נייד : 054-5653999
פקס: 04-8620566

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר