הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

עו"ד יעל בן דוד 

תחום הירושות והצוואות הוא סוער ומלא ברגשות חזקים - כעס, עצב, שנאה, אהבה. בליל של רגשות שמתערבבים אלה באלה ויוצרים, לעיתים, סכסוכים קשים ומרים - בטובות שבמשפחות. אנחנו חושבים על חוק הירושה, על כתיבת צוואה, התנגדות, ניהול הליך - זה נשמע אולי משפטי וקר אבל זה פורט על הנימים הכי חשופים שלנו - הקשר שלנו עם הקרובים שלנו. 

עורכת הדין יעל בן דוד (צילום: דוד דרזי )
עורכת הדין יעל בן דוד (צילום: דוד דרזי )

לא די שאנחנו מאבדים אדם שהיה יקר לנו, אנחנו נאלצים לדון בצוואתו, בירושתו. לעיתים הצוואה היא לא לרוחנו, אנחנו מתאכזבים ממה שהשאיר לנו אותו אדם אהוב וחשים כעס וזעם רב. המצב כמובן יכול גם להיות הפוך, בני המשפחה שלנו, קרובים יותר או פחות, הם אלה שחשים תסכול עז ממה שגילו שהותיר להם המצווה. כך או כך, הדרך לסכסוך ירושה סוער וקשה הוא קרוב משחשבתם. 

איך בכלל מתנגדים לצוואה? מה הזכויות שלכם במידה ואתם סבורים שנפל פגם או ליקוי בעריכת הצוואה? 
נאמר תחילה שכל אדם רשאי להגיש התנגדות למתן צו קיום צוואה במידה והוא עונה על מספר תנאים. ראשית, הוגשה בקשה למתן צו לקיומה של הצוואה ופורסמה על כך הודעה ברשומות. שנית, טרם ניתן צו קיום צוואה ושלישית במידה והתרחשו אחד או יותר מהמקרים הבאים: קיימת צוואה מאוחרת יותר מזו שביקשו לקיים, נפלו פגמים בצוואה והיא לא משקפת את רצונו האמיתי של המת, הצוואה נערכה תחת השפעה בלתי הוגנת או שאחד הזוכים בצוואה השתתף בעריכתה והיה עד בזמן שנחתמה. 

משמעות הדבר, שבמידה וברצונכם להתנגד לצוואה עליכם לפעול במהירות. הקפידו על פנייה בהקדם לעורך דין המתמחה בצוואות ובירושות על מנת שהוא יוכל לייעץ לכם וללוות אתכם בעת הגשת ההתנגדות כנדרש. זכרו, כי את ההתנגדות לצוואה יש להגיש בתוך 14 ימים מהרגע שהבקשה לקיום הצו פורסמה בעיתונות וברשומות. משכך, עליכם לפעול במהירות, אך לא בפזיזות. לא בנקל מורה בית המשפט על ביטולה של הצוואה. על מנת להגדיל את הסיכוי שבקשתכם תתקבל הרי שיש צורך בהבנת החומר המשפטי ובדקויות החוק שמתעדכנות תדיר. גם כאן, החשיבות שבייעוץ משפטי היא גדולה וברורה. 

תפקידו של עורך הדין המתמחה בצוואות ובירושות, ובפרט בהתנגדות לצוואות, הוא לבחון את תקינותה של הצוואה, כמו גם את כשירותו של המצווה בעת עריכתה. עורך הדין יחקור אם הייתה מעורבות או השפעה של אחד הזוכים בעת עריכת הצוואה וידע לשזור את כל הנתונים הקריטיים שיובאו בפני רשם הירושה ובהמשך בפני בית המשפט במידת הצורך. 

חוק הירושה מציין את העילות לביטולה של הצוואה. עילות אלו כוללות סיבות מהותיות מחד ומאידך סיבות טכניות בשל ליקויים בעריכת הצוואה. בסיבות המהותיות נוכל למנות את העילה של היעדר כשירות. כלומר שהמצווה לא היה כשיר לערוך את הצוואה בעת עריכתה. כדי להוכיח עילה זו יש לבחון בצורה מקיפה ומעמיקה על מנת להוכיח כי המצווה לא הבין את משמעות מעשיו בעת עריכת הצוואה. 

עילה מהותית נוספת היא השפעה בלתי הוגנת על המצווה. כאן ננסה לבחון האם מישהו השפיע על המצווה, הפעיל עליו לחץ, איומים או ניצל את במצבו על מנת ליהנות בסופו של יום מהירושה? במקרים אחרים, עולה החשד כי אחד הנהנים, הזוכים בצוואה, היה מעורב בעת עריכתה, דבר המהווה עילה לפסילתה.

מוזמנים לפנות לעו"ד יעל בן דוד שלה ניסיון רב בתחום ותקבלו הכוונה.

דרך העצמאות 57, חיפה. טל: 07-33246767
נייד : 054-5653999
פקס: 04-8620566

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר