הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

חברות רבות בישראל מחויבות בתשלומים לרשם החברות אף שכבר אינן פעילות, חודשים ואף שנים. מי שבבעלותו חברה שאינה פעילה יכול להימנע מתשלום האגרה השנתית ומקנסות הנלוות לאי תשלום ובמאמר זה נסביר כיצד עושים זאת. 

חברות שאינן פעילות ממשיכות לקבל חיוב בתשלום לרשם החברות, אך שאין בהן כל פעילות. במהלך השנים עשויים להצטבר חובות אלו לרשם החברות לסכומים גבוהים ואף לצבור עיצומים בגין אי התשלום. בעלי חברות הסבורים כי יוכלו להתעלם מדרישות התשלום משום שמדובר באישיות משפטית נפרדת הינם טועים טעות מרה. 

מייסד ליגלי, עורך הדין ירון קצירי(צילום: יח''צ)
מייסד ליגלי, עורך הדין ירון קצירי(צילום: יח''צ)

מדוע?
משום שלא רק שכל חברה הרשומה על פי דין מחויבת בתשלום האגרה השנתית מדי שנה (כל עוד היא רשומה כחברה פעילה) אלא שאף שמדובר באישיות משפטית נפרדת, הרי שהחובות הללו עלולים לעבור, באופן אישי, על מי שרשום כדירקטור בחברה. 

למעשה כל עוד החברה מופיעה כ"פעילה" ברשם החברות, החוב ימשיך ויצטבר, אפילו אם מדובר בחברה הנמצאת ב"תהליך פירוק". כל עוד אין צו לחיסול החברה היא ממשיכה להתקיים ודרישות התשלום ימשיכו להגיע. 

האגרה השנתית לרשם החברות עומדת כיום על 1,614 שקלים. חברה המקדימה בתשלום האגרה ומשלמת אותה עד סוף חודש פברואר, תשלם סכום מופחת העומד על 1,215 שקלים (נכון לשנת 2023). 

במידה והחברה לא משלמת את האגרה, מדובר למעשה בהפרת חובה הקבוע בחוק החברות וניתן להטיל עליה עיצום כספי, בגובה של אלפי שקלים (בסכום גבוה בהרבה מגובה האגרה). במידה ובעלי החברה לא ישלמו את העיצום הכספי במועד, החברה תחויב גם בתשלום הפרשי הצמדה וריבית. 

אז מה עושים?
הצעד הראשון של בעל החברה הוא לברר מול משרד המשפטים ורשם החברות מה הסטטוס הנוכחי של החברה בבעלותו. 

במידה והחברה אכן רשומה כפעילה, אף שאינה פעילה הלכה למעשה, על בעל החברה לפעול לסגור את הפעילות בה במרשם החברות. חברה שאין לה נושים (או שהיא יכולה לפרוע את חובותיה בתוך שנה) יכולה לסיים את פעילותה במסגרת הליך "פירוק מרצון". מדובר בהליך פרוצדורלי בעיקרו, אף שרצוי להיעזר בעורך דין המתמחה בתחום, על מנת שכל הוראות החוק ימולאו כנדרש ובדייקנות המרבית. 

על פי תקנות החברות (אגרות), חברה ביצעה הליך של פירוק מרצון והפסיקה את פעילותה, הינה פטורה מתשלום אגרה שנתית וגם מעיצום כספי שהוטל בגין אי תשלום. כלומר, תוכלו לבטל אגרות שנתיות ואף עיצומים כספיים בהם חויבה החברה בשנים שבהן הייתה רשומה אך למעשה לא הייתה פעולה. הביטול הוא רטרואקטיבי אך יש לעמוד בכל התנאים המפורטים בתקנות, וגם משכך, ישנה חשיבות לליווי משפטי בהליך זה. 

לאחר חיסול פעילות החברה ובתום הליך הפירוק, ישנם שני מסלולים מקבילים להגשת הבקשה לפטור משתלום האגרות. במסלול אחד, חברה שהפסיקה את פעילותה והגישה לרשם דוח, הכולל אישורים מרשויות המס ותצהיר המאומת בפני עורך דין, לגבי השנים שלא הייתה פעילה אך הייתה רשומה.

במסלול השני, ניתן לקבל פטור משלום אגרה גם לחברה שהפסיקה את פעילותה אך התיק שלה במס הכנסה טרם נסגר. כאן, במקום להציג לרשם החברות אישור ממס הכנסה ומע"מ, תציג החברה אישורים מרואה החשבון המבקר שלה שיתווספו לדוחות הכספיים כפי שהוגשו למס הכנסה. 

חשוב לזכור כי ביטול האגרות יתייחס רק לגבי אלו שלא שולמו וכי לרשם החברות אין אפשרות להחזיר את אלו ששולמו זה מכבר. זכרו, כי אגרות שלא שולמו, חושפות את בעלי התפקידים בחברה לסנקציות ולקנסות ועל כן מומלץ לפעול לחיסול פעילות החברה בהקדם האפשרי.

ליגלי שירותים משפטיים און ליין מתמחה בפירוקי חברות עלל כלל סוגיהם - פירוק מרצון, פירוק מרצון בהליך מזורז, פירוק באישור בית משפט וכיוצ"ב. ניתן להתחיל את הליך פירוק החברה בתוך 3 דקות - להתחלת ההליך / יצירת קשר לחץ כאן

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

*הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר