הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

בבואם לעסוק בדיני ירושות וצוואות, לא ממהרים בתי המשפט להורות על ביטול צוואה. למרות זאת, ביטול צוואה הוא אפשרי ואף בלתי נמנע במקרים מסוימים. לשם כך, חוק הירושה קובע לצד ההוראות לכתיבת צוואה גם את דרכי ביטולה. 

באילו עילות ניתן לבטל צוואה?

ניתן לבטל צוואה בגין שני סוגים של עילות: 

  1. עילה צורנית- חוק הירושה מסדיר ארבע דרכים לעשיית צוואה: עשיית צוואה בכתב יד, באמצעות עדים, בפני רשות ובעל פה. בהתאם לכל אחת מארבע הדרכים, החוק קובע דרישות צורניות לצוואה. כאשר הצוואה אינה מקיימת את כל הדרישות הכתובות בחוק, קמה עילה צורנית לביטול.
     
    לדוגמא, כאשר הצוואה נערכה בכתב יד, יש לבדוק כי קיימת התאמה בין כתב היד בצוואה לכתב ידו של המצווה, שפרטי היורשים יהיו מפורטים דיים ושהמסמך כולל תאריך וחתימת המצווה. 
  2. עילה מהותית – מדובר במצב בו תוכן הצוואה או הנסיבות בהן נכתבה אינם כשורה. חוק הירושה קובע כי צוואה שנעשתה מחמת תרמית, תחבולה, איום או אונס הינה צוואה בטלה. גם הימצאותן של הוראות בלתי חוקיות או בלתי מוסריות בצוואה, או כאשר המצווה היה נתון להשפעה בלתי הוגנת עשויים להוות עילות מהותיות לביטול צוואה.

כיצד ניתן לבטל צוואה?

1. ביטול צוואה ע"י המצווה - סעיף 36 לחוק הירושה מסדיר שלוש דרכים בהן ניתן לבטל צוואה על ידי המצווה:

  • באמצעות השמדה – השמדת הצוואה על ידי המצווה תהווה ביטול. 
  • באמצעות עריכת צוואה חדשה - המצווה רשאי לערוך צוואה חדשה ובה לציין כי הצוואה הקודמת בטלה. במידה ולא צויין זאת, הצוואה החדשה תבטל את הצוואה הישנה רק כאשר יש סתירה בין הצוואות. כאשר אין סתירה, יש לקיים את שתיהן. 
  • ביטול צוואה בהתאם לאחת מארבעת הצורות לעשיית צוואה – כאשר הצוואה נערכה בכתב יד, הביטול ייעשה בכתב יד, אם נערכה בפני עדים, הביטול ייעשה בפני עדים. כאשר נערכה בעל פה, ביטולה ייעשה מול העדים ששימשו לעריכת הצוואה ואילו אם הצוואה נעשתה בפני רשות, הביטול יתבצע בפני אותה רשות. ביטול צוואה ע"י בית משפט, ע"י נוטריון או ע"י דיין, הם דוגמאות לביטול בפני רשות.

2. ביטול צוואה שהופקדה  – כאשר צוואה הופקדה בידי רשם לענייני ירושה, רק המצווה עצמו רשאי למשוך או למחוק אותה. חשוב לדעת כי משיכת הצוואה אינה מהווה ביטול כשלעצמה ויש צורך בביטול ע"י אחת משלוש הדרכים שצויינו קודם. 

3. ביטול צוואה הדדית – מדובר בצוואה שעורכים בני זוג תוך קביעה שהם מורישים את רכושם זה לזו. הצוואה כוללת את זהות היורש לאחר מותם בהחלטה משותפת. ביטול צוואה הדדית כרוך בהסדר נוסף, שכן יש להודיע לבן הזוג על ביטול הצוואה טרם ביטולה.

4. ביטול צוואת שכיב מרע – מדובר בצוואה שנכתבה בזמן בו המצווה סבר כי עומד למות ולכן ערך צוואה. צוואה זו מאבדת את תוקפה לאחר 30 יום מיום עריכתה, במידה והמצווה נותר בחיים. 

האם ניתן לבטל רק חלק מהצוואה? 
חוק הירושה קובע ביטול חלקי במקרה שבו נקבע בצוואה דבר בלתי חוקי, בלתי מוסרי או בלתי אפשרי כתנאי לזכייה או כחיוב. הביטול החלקי מתבטא בכך שביטול אותו תנאי, אינו מבטל את שאר חלקי הצוואה או את הזכייה עצמה. כלומר, במידה והתנאי יתבטל, היורש יזכה בירושה שבה היה זוכה אילו היה מקיים את התנאי.  

ביטול צוואה לאחר מות המצווה
ביטול צוואה לאחר מות המצווה יכול להיעשות בהליך של התנגדות לצו קיום צוואה, המוגש כאשר עדיין לא ניתן צו לקיום הצוואה, או בהגשת בקשה לביטול צו קיום צוואה, המוגש כאשר כבר ניתן צו לקיום. בשני המקרים, החוק קובע כי רק אדם שיש לו עניין כלכלי בביטול הצוואה רשאי להגיש את הבקשה.

עילות מרכזיות להגשת התנגדות לצו קיום צוואה הן לדוגמא: צוואה בלתי חוקית, אי כשרות לערוך צוואה והשפעה בלתי הוגנת על המצווה.

כאשר מדברים על ביטול צו קיום צוואה, נבחנים שני תנאים: הראשון, האם הובאה עובדה חדשה שלא הייתה נתונה קודם לכן ובמידה והיא הייתה נתונה, האם היא הייתה מונעת מתן צו קיום. השני, האם הייתה באפשרותו של מגיש הבקשה להביא את המידע לפני מועד מתן צו הקיום.

לסיכום, כאשר עוסקים בצוואות, כל מקרה לגופו וביטול הצוואה תלוי בנסיבות של אותו מקרה. לכן, מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ משפטי על מנת לטפל בעניין בצורה המהירה והמיטבית ביותר.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר