הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

כשאנחנו שומעים על ההוצאה לפועל אנחנו בדרך כלל נתקפים חששות מפני גבייה, לקיחת כסף מאיתנו, ריביות וכדומה. אבל למעשה, מדובר בכלי שנועד לסייע לנו בגביית חובות כלפינו. כיצד, למשל, עלינו לפעול שכשיש פסק דין לטובתו המחייב אדם או גוף אחרים בפיצוי עבורנו אך הם לא שילמו זאת? מי יסייע לנו כאשר הדייר שמתגורר בנכס שלנו לא משלם את דמי השכירות? כאן נכנס לתמונה גוף ההוצאה לפועל. אם נשכיל ונדע כיצד לעשות בו שימוש, נוכל לייעל את הליכי הגבייה שלנו, עצמנו.

מערכת ההוצאה לפועל פועלת, על פי החוק בישראל, לצורך אכיפת פסק דין, כולל פסקי דין לתשלום מזונות, משכנתאות, שטרות, החלטות שניתנו על ידי גופים שונים ותביעות בסכום של עד 75 אלף שקלים. 

אמצעי האכיפה של מערכת ההוצאה לפועל ננקטים לפי בקשה של הזוכה, הוא האדם שפותח את התיק בהוצאה לפועל, ומתן אישור של הגורם המוסמך, כלומר רשם ההוצאה לפועל וכו'.

לדברי עו"ד דור אברהמי, המתמחה בהליכים מול ההוצאה לפועל, במידה ויש חוב כלפיכם, יש להבין ממה נוצר החוב, ועל סמך הוא, בטרם נפנה להליכי הגבייה. "יש הבדל", אומר עו"ד אברהמי, "אם מדובר בפסק דין, כלומר הכרעה משפטית שקובעת חוב או בטענה של אדם לחוב כלשהו". 

לדבריו, בהתאם לנסיבות החוב, יש לבחון האם ההליך הנכון לגבייה הוא דרך ההוצאה לפועל. "אם יש לכם", מדגים עו"ד אברהמי, "מסמך כלשהו המאשר את החוב, ניתן לפנות להוצאה לפועל בהליך מסוים, זאת רק כאשר הסכום הינו עד 75 אלף שקלים". 

לעומת זאת, אם יש ברשותכם שטר חוב ואתם טוענים לחוב כספי, תוכלו לפנות בהליך בהוצאה לפועל בכל סכום שהוא, גם אם הוא מעל 75 אלף שקלים. "חשוב מאוד", מוסיף עו"ד אבהרמי, "להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום בטרם הפנייה להוצאה לפועל. יש מורכבות בהגשת הבקשות, ועוה"ד שמתמחים בזה יודעים בדיוק מה צריך כדי שזה יצלח".

לאחר הייעוץ, יכין עורך הדין המתמחה בדיני ההוצאה לפועל את הבקשה, יגיש אותה ויפתח למעשה את ההליך. לאחר מכן יכול החייב להתנגד לחוב, ומכאן יופנה ההליך להכרעה משפטית. "כל עוד אין פסק דין אז הצ'ק הוא פסק דין על תנאי", מסביר עו"ד אברהמי, "ועל כן במידה ויש התנגדות יועבר התיק להליך משפטי לצורך הכרעה". 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר