הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

בחודש מאי השנה אושר בכנסת חוק ההסדרים. בין שלל הנושאים בהם הוא נוגע, ניתן לבשר על שינוי של ממש בנושא של התחדשות עירונית. על פי השינוי שאושר, יזמים ודיירים בפרויקטים המיועדים להליכי תמ"א 38 אינם זקוקים עוד לרוב של 80% מהדיירים על מנת להניע פרויקט, כי אם רק ל-66% בלבד. זוהי מהפכה של ממש המאפשרת לפרויקטים שלא יצאו לפועל משום שלא עמדו ברוב הנדרש - להתניע ולצאת לדרך. 

לפרטים נוספים אודות עו"ד כרמית שחיבר

לדברי עו"ד כרמית שחיבר, המתמחה בדיני מקרקעין ואף חברה בוועדה להתחדשות עירונית של לשכת עוה"ד, משמעות השינוי בחוק היא לא פחות מ"רעידת אדמה". "המשמעות של השינוי הזה", היא אומרת, "זה שרוב קטן בלבד יספיק כדי להוציא את הפרויקט לפועל. גם אם כלל הדיירים אינם תמימי דעים בסוגיה, היזם יוכל לצאת לדרך". 

התיקון שאושר בחוק ההסדרים נעשה, אף שבאוקטובר 2023 יפקע מועד תמ"א 38 והוא צפוי לעמוד גם בתוכניות שיחליפו את תמ"א 38.

לדברי עו"ד שחיבר, פרויקטים רבים של תמ"א 38 נתקעו עד כה בגלל שלא היה רוב מוחלט של דיירים שהסכימו לחתום על המהלך. "ראינו בשנה החולפת ברעידת האדמה הנוראית בטורקיה שגבתה קורבנות רבים, מה קורה כשלא נערכים בהתאם. לפעמים יכולים להיות דיירים שמסרבים לבצע את המהלך למרות שהבניין נמצא בסכנת קריסה".

"בתיקון החוק", מוסיפה עו"ד שחיבר, "מבהיר המחוקק כי הוא מודע לצורך בהיערכות של הרשויות השונות למקרה של רעידת אדמה, ובצורך הבלתי נמנע לחזק מבנים ולחדש אותם. כאן בדיוק נכנסת התוכנית של תמ"א 38 וזוהי מטרתה. וטוב עשו כששינו את הרוב הנדרש לצורך הפרויקט. אני מקווה שהשינוי הזה יוביל לכך שפרויקטים שעד כה היו תקועים יצאו לדרך ויאפשר מימוש מהיר יותר של פרויקטים עתידיים".

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected] 
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר