הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

שיטות ניקוד התעבורה
דיני התעבורה בישראל, והענישה כלפי הנהגים המבצעים עבירות תנועה, מתבססים על שיטת הניקוד. מדובר למעשה באמצעי למעקב אחר עבירות תעבורה שביצעו נהגים, בעיקר כלפי עברייני תנועה. נוסף על כך, מקווה המדינה, כי שיטה זו מייצרת הרתעה עבור נהגים אחרים על מנת שלא יבצעו עבירות תעבורה. מה קורה אם ביצענו עבירה מסוימת? ומה לגבי הדוחות שאנחנו מקבלים ומתי בעצם, נשלל לנהג רישיון הנהיגה שלו?

ליצירת קשר עם עו"ד אברהם ג'אן לחצו כאן

שיטת הניקוד הנהוגה בישראל היא האמצעי של המדינה לעקוב אחר עבירות התעבורה של הנהגים, ובפרט של נהגים שהורשעו בעבירות תעבורה. עם צבירת הנקודות מוטלות על הנהגים סנקציות שונות. הסנקציות משתנות בהתאם לכמות הנקודות שצבר הנהג המורשע ותחל הצבירה מ-12 נקודות תקופות ומעלה. 

לפי משרד התחבורה, המטרה של שיטת הנקודות היא להרתיע נהגים מלבצע עבירות תעבורה כמו גם לשמש מכשיר לזיהוי מורשעי תעבורה תכופים. בנוסף, להגן ולשמור על בטיחות משתמשי הדרך ולסייע לנהגים שביצעו עבירות לשפר את נהיגתם. 

לדברי עו"ד אברהם ג'אן, המתמחה בדיני תעבורה, קבלת הנקודות מתבצעת לאחר תשלום הקנס שקיבל הנהג לביתו. "במידה וקיבלת דוח תנועה", הוא אומר, "יש לך 90 ימים לשלם אותו. לאחר התשלום, העבירה נרשמת בתיק האישי של הנהג, כי המשמעות של תשלום הקנס היא הודאה כי הנהג ביצע עבירה. תשלום הקנס לא פוטר את הנהג מהנקודות, הוא למעשה מהווה הוכחה עבור המדינה כי אכן ביצעת את העבירה". 

העקרונות של שיטת הניקוד הן כי הנקודות תקפות החל מיום ביצוע העבירה ולמשך שנתיים למי שצבר עד 20 נקודות ולמשך 4 שנים למי שצבר 22 נקודות או יותר. בכל מקרה, כך לפי משרד התחבורה, נקודות יישארו תקפות כל עוד לא בוצעו אמצעי התיקון שבוצעו. 

נהג שצבר 12 נקודות, יופנה לקורס נהיגה, ונהג שצבר 24 נקודות יופנה לקורס נוסף. מי שצבר 36 נקודות יישלל רישיונו לשלושה חודשים. נהג שלחובתו מעל 72 נקודות תקפות או יותר, או נהג שהוטלה עליו פסילה בת 3 חודשים בגין 36 נקודות או יותר ושרשומות לחובתו 36 נקודות נוספות – ייפסל רישיונו למשך תשעה חודשים. הרישיון יחודש לאחר בדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים, מבחן עיוני ומעשי.

"העניין הוא", אומר עו"ד ג'אן, "שחשוב להיות מודעים לשיטת הניקוד של פקודת התעבורה, וכדאי מאוד לדעת כמה נקודות צברתם. הנקודות הללו אינן מתאפסות, הן ימשיכו להופיע בתיק של הנהג לכל מקום שאליו יפנה. גם קורס נהיגה מונעת לא מאפס אותן. אני למשל, הוצאתי תדפיס של הנקודות שצברתי ומופיעות בתדפיס 12 נקודות לחובתי. יחד עם זאת, התדפיס לא מפרט אם הנקודות בתוקף או לא, למזלי, אני יודע שאינן בתוקף כי חלפו מאז כבר 15 שנה". 

"למעשה", מוסיף עו"ד ג'אן, "כשמדברים על שיטת הניקוד מדברים על תקופת צבירה ולא על מחיקה. נקודות לעולם לא נמחקות".

אז מה כדאי לעשות במידה ומקבלים דוח? 
עו"ד ג'אן: "אני שומע על רבים שמיד ניגשים ומשלמים את הדוח וזו הטעות הכי גדולה של אנשים. מהניסיון שצברתי אני ממליץ תמיד לגשת ולהתייעץ עם מישהו שמבין בנושא הזה. מי שמתמחה בתחום הזה ידע כיצד יש לפעול. גם אם אין אפשרות לבטל את הדוח ואת הנקודות בכלל, אולי יש אפשרות להפחית את מהות העבירה, למשל לעבירה שאין בצידה נקודות. זה משמעותי".

אז צריך לבקש להישפט?
עו"ד ג'אן: "יש אפשרות לערער בפני משרד התחבורה וניתן גם לבקש להישפט בביהמ"ש. במקרים רבים שהגיעו למשרדי הצלחנו לתקן את כתב האישום, את נסיבות האירוע ויש לכך משקל רב. נכון, במקרים מסוימים אף ניתן להוביל לזיכוי מוחלט, ובכל מקרה הדבר הכי חשוב הוא לא לצבור נקודות".

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר