הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

על מנת להכריע במחלוקות שהתגלעו בין הצדדים בהליכים משפטיים, נוהג ביהמ"ש למנות מומחה מטעמו על מנת שזה יסייע לו להכריע בהן. מדובר במומחים מקצועיים, בנושאים ספציפיים (למשל פסיכיאטר או כלכלן או רואה חשבון) שמגישים חוות דעת מקצועית מטעמם לביהמ"ש שמטרתה להכריע במחלוקת. 

אולם, במסגרת ראיון שנערך לעו"ד לורי גייזלר, בתוכנית "מחוץ לפרוטוקול" שמנחה מולי ארי, במידת הצורך ניתן לחלוק על אותה חוות דעת ולהביא לפסילתה. 

תקנות סדר הדין האזרחי החדשות מסמיכות את ביהמ"ש למנות מומחים מטעמו. אף שמדובר במינוי של ביהמ"ש אין הדבר מחייב את ביהמ"ש לאמץ את חוות דעתו כ"חותמת גומי". ההחלטה הסופית במחלוקות שבין הצדדים נתונה בידי השופטים. לצד זאת, לחוות דעתו של המומחה משקל רב, והוא נתפס כמומחה אובייקטיבי וניטראלי, המשמש כזרועו הארוכה של בית המשפט. זאת, להבדיל מומחה מטעם אחד הצדדים, שנשכר על ידי אותו הצד שגם משלם לא את שכרו. 

לדברי עו"ד גייזלר, לא תמיד יש לשופטים היושבים בסכסוך כזה או אחר את הידע, הניסיון, הכלים וההבנה המקצועית הספציפית בנושא מסוים. "שופטים", היא אומרת, "יודעים ומבינים בהלכות ובחוקים אך בנושאים מסוימים הם צריכים עזרה. לכן, למעשה, המומחים הם זרוע ארוכה של אותם שופטים".

עורכת הדין לורי גייזלר (צילום: סם יצחקוב)
עורכת הדין לורי גייזלר (צילום: סם יצחקוב)

"למשל", מוסיפה עו"ד גייזלר, "נושאים כלכליים הם לא המומחיות של כל השופטים או נושאים רפואיים כאלה ואחרים. במקרים כאלה, נעזר ביהמ"ש במומחה מטעמו. אני מגיעה מתחום דיני המשפחה, שם נעזרים במקרים רבים ברו"ח, או מומחים מבחינת משמורת, הסדרי ראייה וכדומה. אני סבורה שמרבית התיקים בדיני משפחה בסופו של יום נקלעים למצב שבו אין אפשרות אחרת אלא למנות מומחה".

מתי למשל משתמשים ברו"ח כמומחה מטעם ביהמ"ש בהליך גירושין?
עו"ד גייזלר: "למשל, כאשר בני זוג נפרדים ומנהלים הליך גירושין ויש חברה על הפרק שצריך לעמוד על שוויה. ביהמ"ש אין יכולת להעריך את השווי ולכן ממנה רו"ח. לפעמים צריך להרחיב את היריעה לרו"ח חוקר שמעמיק עוד ברזולוציות. ככל שהתיק הוא יותר כלכלי, ככל שמדובר בעושר ובצורך לאמוד אותו צריך מומחה יותר ויותר מנוסה וספציפי בנושא".

לדברי עו"ד גייזלר, פרט למקצועיות ולניסיון של המומחה, הדבר הכי חשוב בעניינו הוא היותו אובייקטיבי. "לביהמ"ש יש רשימת מומחים מהם בוחרים. יש הקפדה מאוד מאוד ברורה על כך שאין כל קרבה ואין כל היכרות בין הצדדים לבין המומחה". 

האם ניתן לבטל חו"ד של מומחה?
עו"ד גייזלר: "בוודאי שכן, אך יש דרך לעשות זאת, אי אפשר סתם לפנות בבקשה, יש תקנון אשר פועלים לפיו וכשאתה מקבל חוו"ד סופית אתה רשאי לשאול מומחה שאלות. יש מנגנון שלם על מנת שתוכל לקבל את יומך בביהמ"ש. המומחים הם גם בני אדם, ואנשים טועים. התפקיד שלנו כעורכי דין הוא לשמור על הלקוח ולוודא שלא היו טעויות, לפעמים מדובר בטעויות הרות גורל".

עו"ד גייזלר נזכרת בתיק שבו ייצגה איש בורסה כאשר היה צורך בחוות דעת של מומחה כלכלי הבקיא ברזי היהלומים. לעמדתה של גייזלר, חוות דעתו של המומחה לא תאמה את המציאות מבחינת שווי החברה ועל כן היא ביקשה לפסול את מומחיותו. הבקשה אכן התקבלה, מונה מומחה נוסף שחוות דעתו היא זו שהכריעה בסופו של יום. "הלקח", אומרת עו"ד גייזלר, "הוא לא לוותר, לא לקחת הכל כחקוק בסלע אלא לצאת ולהלחים- זה התפקיד שלנו כעוה"ד מומחים".

טל׳:  073-7051480 | [email protected] | lglawoffice.co.il 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר