הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

בישראל, מוכת הפיגועים, מי שנפגע פיזית או נפשית כתוצאה מפעולת איבדה, ייתכן והוא זכאי לעזרה מהמדינה. פיצוי לנפגעי פעולות האיבה. החוק בישראל מפרט ומקיף את ההגדרה לגבי מי זכאי לקבלת פיצוי על פגיעה מפעולות האיבה. אולם, לדברי עו"ד צביקה זלגשטיין, המתמחה בדיני נזיקין, בטרם הגשת התביעה תמיד כדאי לעצור, להתייעץ ולחשוב בטרם מבצעים את הצעד. 

עורך הדין צביקה זלגשטיין (צילום: פרטי)
עורך הדין צביקה זלגשטיין (צילום: פרטי)

"החוק", אומר עו"ד זלגשטיין, "הוא באמת מקיף מאוד, וניכר כי היה מאמץ גדול לתת מענה לכל סוגי הנפגעים, אפילו אלו שנפגעו מאש כוחותינו נכנסו לחוק. הבעיה היא שהמציאות מזמנת לנו מקרים חריגים שאינם נופלים בגדרי החוק, שלא תואמים את החוק. לצערנו נוצר מצב שבו אנשים שאכן נפגעו מפעולת איבה אינם זכאים לפיצוי - כי החוק אינו רואה אותם". 

לדברי עו"ד זלגשטיין, יש מקרים שבהם אין הכרעה חד משמעית לכיוון מסוים. למשל, במקרה שבו נהג רכב נתקל במחסום אבנים שהוקם על ידי מפגעים. "האם זו תאונה?", שואל עו"ד זלגשטיין, "או שמא פעולת איבה? האם כדאי לנפגע לדרוש פיצוי או זכויות מהמדינה בגין תאונה או בגין פעולת איבה?". 

נפגע פעולות איבה עדיף, לא?
"זה ממש לא חד משמעי. זה תלוי בהרבה מאוד פרמטרים וכל מקרה צריך לבחון לגופו. פרמטרים שיסייעו בהכרעת הסוגיה יהיו בין השאר גיל הנפגע, האם יש לו שארים ועוד ועוד. ייתכן ובמקרה מסוים יהיה כדאי להכיל את המקרה כתאונה ובמקרה אחר כפעולת איבה. על כן, יש חשיבות גדולה ביותר, אפילו קריטית, בהתייעצות בטרם פנייה לרשויות בסוגיה הזו.  החוק נסיה בהחלט לכלול את רוב האפשרויות אבל הוא לא כולל את כל כולן. לפעמים החוק לא רואה אותו, את המקרה המסוים. החוק חותך בבשר החי וזה כואב".

איך נדע כיצד לפעול?
"ייעוץ משפטי בהקדם האפשרי זהו הפתרון היחידי. סוף מעשה במחשבה תחילה. ייעוץ נכון יכול להיות ההבדל בין להישאר מחוץ לחוק לבין קבלת פיצוי". 

לאתר עו"ד זגלשטיין: https://segelstein.com/ 
שליחת מייל: [email protected] 
להתייעצות בוואטסאפ: https://bit.ly/3pulx9O 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר