הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

מאז נחשפה פרשת "גן הזוועות" באילת, סוערות הרוחות במדינה וברשת בפרט. אילנה קובר, בעלת גן לפעוטות בעיר הדרומית, מי שהייתה אמונה על רווחתם של הילדים נאשמת ביותר מ-400 מקרי אלימות ביותר מ-23 פעוטות. בחודש שעבר הוגש כתב אישום בעניינה של הגננת, וכעת ההורים נערכים למאבק נוסף - הפעם בהליך אזרחי, בתביעת נזיקין בהיקף של מיליוני שקלים שהם צפויים להגיש באמצעות עו"ד יפעת אלוק, מומחית למשפט אזרחי. 

קובר בת ה-63, בעלת מעון לפעוטות באילת, נאשמת במקרי התעללות בילדים, חסרי הישע, שהיו תחת אחריותה. בכתב האישום שהוגש על ידי פרקליטות מחוז דרום פלילי, יוחסו לקובר עבירות של התעללות בקטין ועבירות של תקיפת קטין וחסר ישע על ידי אחראי. במקביל לכתב האישום מבקשת הפרקליטות לחלט את הנכס ששימש להפעלת הגן.

ההורים של ילדי ''גן הזוועות'' באילת יוצאים לקרב. לחצו לתרומה (צילום: פרטי)
ההורים של ילדי ''גן הזוועות'' באילת יוצאים לקרב. לחצו לתרומה (צילום: פרטי)

לדברי עו"ד אלוק, המייצג הורים מילדי הגן, הבחירה בהגשת תביעת נזיקין אזרחית נובעת מכמה סיבות, בין היתר מהעובדה שבהליך הפלילי, המתנהל בימים אלו נגד קובר, להורים, לנפגעי העבירה, אין מעמד של ממש. "כתב אישום", אומרת עו"ד אלוק, "זה למעשה תביעה של המדינה נגד הגורם הפוגע. להורים אין ממש דרך להשפיע על ההליך.

הם אמנם יכולים להגיע לדיונים, הם נאבקים, חשוב להם שהגננת תורשע ושהצדק יעשה, אבל אין להם באמת מעמד.  בסוף ההליך, בשלב גזר הדין, ניתנת להם, כנפגעי עבירה, האפשרות לומר את דברם, דברים שהשופט לוקח בחשבון לעניין העונש, אך בזאת מסתיים חלקם. עם זאת, להורים ולילדים נגרם נזק רב, וכשמכמתים את זה בכסף זה מיליוני שקלים". 

החוק לא מחייב לחכות לתום ההליך הפלילי?
"החוק אינו מחייב זאת. אכן, ניתן להמתין עד לתום ההליך ועד לקבלת פסק דין חלוט, ובהתאם להגיש תביעת נזיקין על בסיס ההרשעה - תביעה זו  נקראת תביעה נגררת לפלילים. בתביעה זו, בשל ההרשעה בפלילים, נחסך הליך ההוכחות עצמו וצריך להוכיח רק את הנזק". 

אז מדוע לא להמתין לסיום ההליך הפלילי?
"כפי שכולנו יודעים מערכת המשפט עמוסה,  וההליך צפוי להימשך זמן רב. ההורים לא רוצים להמתין ולא יכולים להמתין עד לתום ההליך הפלילי כי הנזק הוא כאן ועכשיו. הנזק הוא רציני. מדובר במי שמתגוררים באילת, עיר קטנה ומרוחקת עם שירותי בריאות מוגבלים מאוד. סוג הטיפול משתנה בין הילדים ולמען האמת, גם ההורים זקוקים לטיפול.

ההורים זקוקים לטיפול נפשי לעצמם אך גם לסיוע, להדרכת הורים, כדי לדעת איך להתמודד עם הילדים בבית. הם צריכים לסייע לילדים שסובלים מחרדות, מהתפרצויות זעם ונזקים נוספים. אנחנו נעמוד על כך שלכל מי שיש לו יד בדבר וקשור לגן על זה, לרבות משרד החינוך שיש לו אחריות, נדאג שכל מי שקשור - יתבע תביעת נזיקין". 

ההורים פנו לגיוס המונים לצורך מימון ההליך?
"ההורים במקרה של גן הזוועות באילת מגייסים כסף לטובת ההליך, לטובת מימון המשפט. תביעת הנזיקין היא יקרה, יש צורך בחוות דעת רפואיות שונות על כלל הנזקים שנגרמו לילדים. למשל, בגלל שדחפו לילדים אוכל נגרמו להם נזקים רפואיים המצריכים חוות דעת של רופא גסטרו, מצד שני, נגרמו להם נזקים נפשיים, ללא ספק, שבאים לידי ביטוי, בין השאר, בהתפרצויות זעם.

כל חוות דעת עולה כסף, וזה כמובן מצטבר. מעבר לזה, סכום הפיצוי המבוקש בתביעה עומד על מיליוני שקלים, המשמעות היא שכבר האגרה שתשולם על ידי ההורים תעמוד על סכום גבוה. כל הפרשה הזו נפלה על ההורים כרעם ביום בהיר, הם לא תכננו את זה ולא את העלויות המשפטיות".

לתמיכה במאבקם של ההורים הכנסו לקישור https://beactive.co.il/project/73273 

ליצירת קשר

מייל: [email protected] 
טלפון: ‭076-5384724‬

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר