הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

חוק ההסדרים לשנים 2023-2024 טומן בחובו מספר תיקונים הנוגעים לגביית מס על נדל"ן, תיקונים שעשויים להיות משמעותיים עבורנו, האזרחים. בין התיקונים, קיצור תקופת "הגרייס" למכירת דירה של משפרי דירות, "סגירת פרצה" בנוגע לדירת מעטפת והקלות במס למי ששוכר ומשכיר דירה במקביל. לדברי עו"ד רועי עזרא, המתמחה במיסוי, בכמה מהתיקונים שהכניסה לחוק ההסדרים רשות המסים, היא ביקשה להכביד אף יותר על משלמי המסים, אולם בעקבות התעקשות של לשכת עוה"ד, ההכבדה הינה רק חלקית. 

"נתחיל בחדשות הטובות", אומר עו"ד עזרא, למנחה מולי ארי בתוכנית "מחוץ לפרוטוקול" כשהוא מתכוון להקלה בתשלום המס עבור מי ששוכר ומשכיר דירה במקביל. "התיקון קובע", מוסיף עו"ד עזרא, "כי בעל דירה יחידה שגר בשכירות בדירה אחרת ומשכיר את הנכס, יכול לקזז את שכר הדירה שהוא משלם מההכנסה משכירות וזאת עד לגובה של 90 אלף שקל לשנה, כלומר כ-7,500 שקלים בחודש. זו בשורה טובה עבור האוכלוסייה הזו, שכן החיסכון במס יכול להגיע לאלפי שקלים בשנה". 

אבל כצפוי, לא הכל טוב, לפחות לא למשלמי המסים, בהיבט של חוק ההסדרים. אחד התיקונים המשמעותיים שנכנסו הוא קיצור תקופת "הגרייס" למשפרי הדיור. "לרוב", אומר עזרא, "בעלי דירת מגורים אחת שמבקשים לשפר דיור, לרכוש נכס גדול יותר למשל, רוכשים את הדירה החדשה עוד בטרם מכרו את דירתם הנוכחית. במצב זה ישנה תקופה שבה הם אינם נחשבים עוד לבעלי דירה יחידה ומשכך עלולים לאבד את זכותם ליהנות ממדרגת מס רכישה נמוכה יותר, שכן מי שבבעלותו שתי דירות משלם לפי מדרגת מס גבוהה יותר. המחוקק התחשב במצב הזה והעניק 'תקופת גרייס' שבמהלכה ניתן למכור את הדירה הישנה לאחר רכישת הדירה החדשה וגם ליהנות ממדרגת מס". 

עורך הדין רועי עזרא (צילום: קיו עילית ביוטי)
עורך הדין רועי עזרא (צילום: קיו עילית ביוטי)

לדברי עו"ד עזרא, עד כה עמדה התקופה הזו על 24 חודשים, כלומר שנתיים. "בחוק ההסדרים ביקשו לקצר את התקופה הזו ל-12 חודשים בלבד, אך לבסוף הסכימו לקצר ל-18 חודשים. ההתפשרות על 18 חודשים נובעת מתלונות רבות שלנו, בלשכת עוה"ד. לטעמי, ניתן היה להשאיר את תקופת הגרייס כפי שהייתה, בוודאי בתקופה הנוכחית שהיא רגישה מבחינת שוק הנדל"ן. בעלי דירות מתקשים כיום למכור דירות והגזירה הזו שמגיעה עכשיו אינה מסייעת. יחד עם זאת, אני שמח שהצלחנו במעט לשפר את המצב". 

מה לגבי השינוי באשר לדירת מעטפת? 
עו"ד עזרא: "ראשית נסביר במה מדובר. הרקע לתיקון בחוק ההסדרים הוא בסכסוך משפטי של איש העסקים שלמה נחמה מול רשות המסים בביהמ"ש העליון בפרשה שזכתה לכינוי 'דירת המעטפת'. במסגרת הסכסוך הזה קבע ביהמ"ש כי נחמה לא צריך לשלם מס שבח בגין מכירת פנטהאוז יוקרתי שבבעלותו תמורת 45 מיליון שקלים, משום שהנכס נרגש כדירת מעטפת ונמכר לאחר שנחמה ביצע בו שיפוץ 'זול'. לאחר הכרעת ביהמ"ש, ביקשה רשות המסים לסגור את הפרצה הזו. התוצאה היא שהחל מינואר 2024 דירת מעטפת המיועדת לשמש למגורים תחויב במס רכישה כדירת מגורים. בהתאם ישולם מס רכישה על דירת מעטפת בגובה 6 אחוז במקום 8 ו-10 אחוזים".

לאתר עו"ד רועי עזרא - https://www.misui.co.il/ 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר