הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

התחדשות עירונית כוללת מספר תכניות של המדינה לצורך חיזוק ועיבוי מבנים נגד רעידות אדמה. התוכניות כוללות, בין היתר תמ"א 38 (חיזוק מבנים או הריסה ובנייה מחדש) ופינוי בינוי. בשנים האחרונות, הלכה וצברה תאוצה תמ"א 38 בערים מרכזיות במדינה כמו רמת גן ותל אביב, אך עדיין יש בעלי דירות שמונעים את הפרויקטים מתוך מחשבה שיוכלו להשיג יותר זכויות עם יפעילו לחץ גדול יותר. 

לדברי עו"ד אלעד אריאל ממשרד אריאל ושות' , המתמחה בתחום ההתחדשות העירונית, מדובר במהלך שלא פעם פוגע בסופו של יום בבעלי הדירות עצמם, תוקע ומשבית פרויקטים רבים. "אנשים רוצים דירה חדשה, גדולה יותר, חזקה ויציבה יותר עם תשתיות חדישות, חניה, מעלית וכו'", אומר עו"ד אלעד אריאל, בתוכנית "מחוץ לפרוטוקול" שמנחה מולי ארי,  "אבל לא פעם החמדנות הורסת את הכל. יש מי שחושבים שהיזמים ייענו לכל דרישה שהיא ומבקשים עוד מטרים לנכס, עוד זכויות ועוד הטבות, בסוף הם מוצאים את עצמם ללא כלום". 

אז אך יודעים מתי לעצור? איך יודעים איך לנהל את המו"מ?
עו"ד אריאל: "המצב הוא פשוט - היזם רוצה להביא כמה שיותר לבעלי הדיירות כדי שיבחרו בו להוביל את הפרויקט וזאת מבלי שיצטרך לוותר על זכויותיו - כלומר, הוא רוצה לתת את המינימום הנדרש ממנו. מי שמגיע מהצד של בעלי הדירות צריך לדעת איך ומה לעשות. הוא צריך לדאוג לרף הרווחיות ליזם מצד אחד ומצד שני כדי שבעלי דהירות יקבלו את המקסימום האפשרי מבלי להפיל פרויקט".

עורך הדין אלעד אריאל (צילום: רז רוגובסקי)
עורך הדין אלעד אריאל (צילום: רז רוגובסקי)

"בעוד לקבלן יש צוות שלם המסייע לו כמו שמאי, אדריכל וכו', בעלי דירות הם לכאורה פשוטים, מי שאינם מעסיקים את אותו צוות בעלי המקצוע וכאן למעשה טמון הפער. יש כאן את כללי המשחק שהרשות המקומית הטוותה, שסביבה יקום הפרויקט ובתוך גבולות הגזרה הזו יש לפעול. כדי לדעת מה הגבול צריך להיעזר באנשי מקצוע, בראש ובראשונה בעורכי דין מטעם בעלי הדירות". 

כדי להסתייע בעו"ד עוד לפני תחילת הפרויקט?
עו"ד אריאל: "יזמים מסתייעים בעורך דין מהרגע הראשון, עוד לפני שצץ בכלל הפרויקט. ללא ספק, על בעלי הדירות לגייס עו"ד מטעמם כבר מהרגע הראשון ובטח שלפני כל חתימה על כל מסמך שהוא. כמשרד המתמחה בהתחדשות עירונית אנחנו ממליצים כי במקביל לשכירת שירותיו של עו"ד מטעם בעלי הדירות, הם ייעזרו גם בשמאי ובמפקח מטעמם החל מראשית הדרך. שילוב של כל אנשי המקצוע הללו יסייע לבעלי הדירות להשיא את זכויותיהם בפרויקט מבלי לסכן אותו".

לאתר המשרד - https://www.arielcolaw.com/ 
ליצירת קשר - [email protected] 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר