הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

רכשתם דירה חדשה מקבלן, נכנסתם לגור בה ואז גיליתם שיש נזילה של מים מהשכן מלמעלה, או שהרצפה עקומה. מהי הדרך למימוש אחריות הקבלן על ליקוי בניה ומתי צריך להגיש תביעה? שאלנו את עו"ד אבי ששו, מומחה לדיני מקרקעין, בתוכנית "מחוץ לפרוטוקול" שמנחה מולי ארי, את כל השאלות החשובות.

אז גיליתם שבית החלומות שלכם הוא לא בדיוק חלום, אלא למעשה קרוב לסיוט. למען האמת, אין צורך בליקויים חמורים בנכס על מנת לפגוע באיכות החיים שלנו. חוק המכר עוסק בדיוק בכך – בליקויי בנייה שמתגלים לאחר רכישת דירה חדשה מקבלן. כשלים, ליקויי בנייה, ברמות חומרה כאלה ואחרות – לא רק שהם פוגעים באיכות החיים אלא שהם עשויים לסכן את בטחון הדיירים ולגרום לפגיעה כלכלית. 

"ישנם", מסביר עו"ד ששו, "ליקויים מינוריים כמו צבע מתקלף, סדקים וכדומה, בהם הקבלן מטפל, לרוב במהלך שנת הבדק. במהלך השנה הזו, השנה הראשונה לאחר כניסת הדיירים, ממפה הקבלן את הנזקים בכל הפרויקט ומטפל בהם. אולם, יש גם פגמים מהותיים יותר - פתחים שלא בגודל נכון, חלון שבור אפילו. אף שמדובר בפגמים מהותיים יותר, הם עדיין אינם פגמים המעכבים את מסירת החזקה בנכס. למרות זאת, גם בכך, כמובן, הקבלן צריך לטפל".

מה בדבר פגמים מסכני חיים?
עו"ד ששו: "ישנם פגמים מהותיים יותר, אלו הם גם פגמים שקשה לראות וקשה לגלות אותם בטרם הכניסה לדירה, למשל שיפוע של מרפסת, פגם נסתר כמו נזילה מהדירה למעלה, פיצוץ וכדומה. תקלות שלא ניתן לזהות אותן במועד מסירת החזקה. הקבלן לא בונה בניין במקום סטירילי, במעבדה או בבית מרקחת. תמיד יהיו ליקויים".

אז תוך כמה זמן ניתן לפנות לקבלן בנוגע לליקוי שהתגלה?
עו"ד ששו: "יש מועד סביר שבמסגרתו ניתן לפנות אליו, לפעמים זה לוקח אפילו שנים. יש פגמים שמתגלים לאחר תקופה. ההנחיה היא כי לאחר הגילוי, אם מדובר בזמן סביר, והליקוי הוא מהותי אז כמובן שהקבלן צריך לטפל בכך".

עד מתי ניתן להגיש תביעה נגד הקבלן?
עו"ד ששו: "תקופת ההתיישנות עומדת על 7 שנים, אבל יש פגמים שמתגלים גם לאחר 20 שנה. במקרה כזה, בנסיבות העניין ניתן לתבוע את הקבלן. לעיתים אף כדאי לרכז את כל בעלי הדירות לתביעה אחת כי יכול להיות שהליקוי הוא אצל כולם".

מה החשיבות של ייעוץ משפטי בנושא של ליקויי בנייה?
עו"ד ששו: "התנהלות מול קבלן ללא ייעוץ משפטי בנושאים הללו היא פשוט גול עצמי, וחבל. אי אפשר לפעול, להוציא מכתבי דרישה, לתבוע את הקבלן ולאסוף את כל המסמכים הרלוונטיים מבלי לקבל ליווי משפטי לכך, הכוונה ואסטרטגיה ברורה של מי שמתמחה בתחום הזה". 

לדף הפייסבוק של עו"ד ששו
לשליחת מייל לעו"ד אבי ששו: [email protected] 

לשיחה עם עו"ד ששו: 0508004920

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר