הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

התופעה של ניכור הורי קיימת בספרות המקצועית כבר כמה עשורים, אך הפכה ל"מכה" של ממש בישראל בשנים האחרונות. ניכור הורי הוא תופעה שבה הורה אחד מסית את הילד או את הילדים נגד ההורה השני, וגורם לכשל בקשר ביניהם, לעיתים עד נתק מוחלט. אל בתי המשפט מגיעים תיקים רבים הקשורים בתופעה הזו עד אשר הוחלט בהנהלת בתי המשפט לפעול ביתר בסוגיה והוקצה שופט ייחודי לעסוק בתיקים אלו, השופט ארז שני. 

"זו תופעה קשה ביותר בדיני המשפחה", מודה עו"ד רועי חלפון, מומחה לדיני משפחה בראיון למולי ארי בתוכנית מחוץ לפרוטוקול ומוסיף "צריך להבין שניכור הורי זה מהלך של עשייה שנוצר אצל הילדים בעקבות ההתנהגות של ההורים. כמו בהרבה מושגים בעולם המשפחה, יש ניסיון לקחת את המושג הזה ולהכיל אותו על כל מקרה שילד או הורה אומר, אבל התופעה הזו היא מורכבת, נמשכת לאורך זמן ועם הזמן מחמירה ומראה את סימניה על הילדים. יש מקרים שהגיעו אלינו למשרד, שהורים הבחינו שהילדים לא מדברים בשפה שמתאימה להם, שנשמע כאילו ההורה השני מדבר מגרונם. למשל, ילדה שמתחילה לבקר כל דבר שאביה עושה, שואלת מה עושה החברה החדשה שלו, במה היא עוסקת ועוד. בדברים שבכלל לא מתאימים לגילה". 

מה עושים במצב של חשש לניכור הורי? איך פועלים?
עו"ד חלפון: "במשרד שלי אנחנו נתקלים רבות בתופעה הזו ואנחנו עושים מה שרק אפשר על מנת להילחם בה. אני אומר להילחם אף שאני מקפיד, כמי שמייצג בדיני משפחה, לא להשתמש במושגים של מלחמה וקרב. יחד עם זאת אני חושב שבנושא הזה, ביהמ"ש חייבים להיות תקיפים, לגדוע את זה כשזה מתחיל - כי אחרת זה יוצא מפרופורציה".

חייבים להגיע לבית המשפט?
עו"ד חלפון: "המסלול המשפטי הוא חלק מהמאבק בתופעה, וחלק חשוב ביותר. אפשר גם לפנות להליך טיפולי בליווי של אנשי מקצוע. אבל לפעמים סנקציות של ביהמ"ש, כספיות או אחרות, הן אלו שעושות את ההבדל, שבאמת מסייעות לשים קץ להסתה". 

עו"ד חלפון מבהיר, כי לא כל מעשה, או אמירה משמעו ניכור הורי וצריך לבחון כל מקרה לגופו. "חשוב לשים לב ולהיות עם היד על הדופק", הוא מדגיש. "במקרה הצורך פנו להתייעץ, גם אם יש ספק הקל שבקלים. התייעצו עם מי שמכיר את התחום, מכיר את הפסיקה והוא זה שידע איך לסייע לכם ומה עליכם לעשות. לזמן יש רלוונטיות, ולכן חשוב להתייעץ או לקבל חוות דעת, גם מקצועית. אנחנו, עוה"ד שמתמחים בנושא הזה, מנוסים ומכירים את כל ההיבטים, יש לנו את הניסיון הדרוש נוכל לתת לכם את הכלים להתמודד עם זה".

בסופו של יום, בתופעה של ניכור הורי אין מנצחים, יש רק מפסידים. המפסידים הכי גדולים הם הילדים שנקרעים בין שני העולמות – בין אבא לאמא. "למי שנתקל בתופעה של ניכור ההורי, מי שגם הוא הורה מנוכר", מסכם עו"ד חלפון, "אני ממליץ להרגיע את הרוחות עד כמה שניתן. יש כאן ילד שחווה קרע בין הצדדים וצריך לראות אותו ולהגיד לו – 'אני כאן בשבילך'". 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר