הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

תביעת אבהות היא הליך שנועד במטרה לקבוע האם אדם מסוים הוא אביו של קטין. לרוב, הקביעה נעשית באמצעות בדיקה גנטית ותמיד בהוראת בית המשפט. להכרעה של תביעת אבהות ישנן, מן הסתם השלכות משמעויות כלפי הילד, האב והאם. הן מבחינת הזכויות והחובות ההוריות של אותו אדם כלפי הילד והן מבחינה רגשית. 

לדברי עו"ד דנה נחום בוסקילה, המתמחה בדיני משפחה, בתוכנית "מחוץ לפרוטוקול" שמנחה מולי ארי  - דרך המלך להגיש תביעת אבהות היא לבית המשפט לענייני משפחה. "התביעה הזו מוגשת", כך אומרת עו"ד נחום בוסקילה, "כשמתעורר חשש אצל אב שהיה במערכת יחסים עם מישהי ולה יש ילד והוא מרגיש שזה לא הילד שלו. או במקרה שהאב מכחיש שהוא האב והאם צריכה להגיש תביעה כדי להוכיח את האבהות שלו".

אז מה עושים במקרה כזה?
עו"ד נחום בוסקילה: "תביעת אבהות תוגש לבית המשפט לענייני משפחה שבתחום שיפוטו מצוי מקום המגורים של הקטין. חשוב ביותר להתייעץ עם עורך דין המתמחה בדיני משפחה בטרם מגישים את התביעה ומומלץ מאוד להסתייע בייעוץ משפטי לכל אורך ההליך. בשלב הראשון יוגש לבית המשפט כתב התביעה לקביעת אבהות, אליה מצטרף תצהיר חתום ומאומת על ידי עורך דין לתמיכה בעובדות התביעה. בהמשך יוגש כתב הגנה ולאחר מכן יקבע בית המשפט דיון". 

לפי עו"ד נחום בוסקילה, כאשר אין חשש כי הילד יוכרז כממזר או שייגרם לו נזק משמעותי כבן דת אחרת, יחליט ביהמ"ש על הוצאת צו לבדיקה גנטית לצורך קביעת אבהות. זאת, כמובן, אם הדבר עולה בקנה אחד עם טובתו של הילד באותו המקרה. 

"על פי היהדות", מבהירה עו"ד נחום בוסקילה, "ממזר הוא ילד שנולד לאישה נשואה מגבר שאינו בעלה. כאשר ביהמ"ש בוחן מקרה שבו מדובר על ילד שחי בתוך מערכת יחסים של נישואין הוא בשום אופן לא יאפשר מלכתחילה בדיקת רקמות. גם כשמדובר על גבר נשוי שחושד שהילד המשותף שלו ושל אישתו כלל אינו שלו. יש פה סיבה הלכתית, וההנחה היא שכאשר מדובר בבני זוג נשואים ואם נולד ילד, ההנחה היא שהילד הוא שלהם, ולא יאפשרו בדיקה כדי למנוע ממזרות".

רק ביהמ"ש יכול להורות על בדיקה גנטית?
עו"ד נחום בוסקילה: "אך ורק ביהמ"ש מורה על ביצוע בדיקה גנטית. כל אחד יכול לבצע בעצמו בדיקה במעבדה בחו"ל וכדומה, אך אלו לא יהיו קבילות בביהמ"ש לצורך הוכחת תביעת אבהות. תוכלו להציג לביהמ"ש 10 בדיקות שמוכיחות אחרת וגם זה לא יהיה קביל בישראל. בישראל קבילה רק בדיקה שבוצעה בהנחיית ביהמ"ש למשפחה, זה החוק ולא מתקבלת ראייה אחרת".5933

[email protected] | 050-9665933  

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר