הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

תקופת ההיריון מביאה עימה התרגשות רבה מפני החיים החדשים שעתידים להגיע למשפחה, אך גם חששות וחרדות. אחד החששות הגדולות שיש לנשים הוא בהתמודדות עם מקום העבודה והמעסיקים. מקרי עבר, לצד פסיקה נרחבת בנושא הובילו את המדינה לחוקק חוקים בדיני עבודה ולתקן חוקים אחרים. חוקים אלו נועדו להגן על האישה ועל זכויותיה במקום העבודה במהלך ההיריון וגם לאחריו.

בדקנו בתוכנית מחוץ לפרוטוקול שמנחה מולי ארי, עם עו"ד אחז אגם, מומחה בדיני עבודה, מספר סוגיות הקשורות בזכויות ובהגנות על נשים הרות במקום העבודה.

האם אישה מחויבת להודיע למעסיק שלה שהיא בהריון?
עו"ד אגם: "החקיקה אומרת שהאישה חייבת להודיע למעסיק אך ורק לאחר חודש חמישי ואילך. יש לכך כמה סיבות, כמו הריונות שלא צולחים את השלבים הראשונים, אמונות תפלות וגם לאפשר פרטיות לאישה. יחד עם זאת, במידה ויש לאותה עובדת הרה בדיקות היריון רבות שמובילות להיעדרויות ולאיחורים, כדאי לעדכן כדי שהמעסיק ידע ויוכל להתחשב בה, גם אם מדובר בשלב שהוא לפני חודש חמישי". 

מה קורה אם האישה אכן נעדרה, ופוטרה בגלל אותן היעדרויות?
עו"ד אגם: "בסוגיה של פיטורים בהריון יש להוכיח שאכן העובדת הייתה בהריון ושאכן המעסיק ידע. כלומר, אם העובדת לא עדכנה את המעסיק והוא פיטר אותה, לא בטוח שהוא ידע כלל על ההיריון. ומשכך, לא בטוח שניתן לתבוע אותו על פיטורים בהיריון. יחד עם זאת, בתי הדין לעבודה קבעו זה מכבר כי גם אם האישה הודיעה במועד השימוע על ההיריון או בתקופת ההודעה המוקדמת, המעסיק צריך לעשות ניסיון להשאיר בעבודה". 

ומה קורה אם מדובר בעובדת חדשה שעובדת במקום רק חודשים ספורים?
עו"ד אגם: "יש כאן מלכודת. מצד אחד יש את הסוגיה שאין חובת עדכון לפני 6 חודשים לעדכן את מקום העבודה על הריון, מצד שני, חוק שוויון הזדמנויות אומר שבכל מקרה לא ניתן לפטר. כלומר, אם העובדת סבורה שהפיטורים הם כתוצאה מההיריון – ייתכן ויש עילה לתבוע. למשל, אם העובדת הודיעה במהלך שבוע מסוים כי היא בהיריון וימים ספורים לאחר מכן פוטרה, אזי יש סיכוי שפוטרה בגלל ההיריון".

אז לספר או לא לספר? 
עו"ד אגם: "יש מקרים שבגלל היעדרויות ואיחורים רבים מומלץ לעדכן את המעסיק גם אם אין חובה על פי החוק. יש כאן מקום של העובדת לבוא להגיד שהיא נעדרת בגלל ההיריון. על פי החוק, זכאית העובדת ל-40 שעות במהלך ההיריון לצורך בדיקות שונות. במידה ויש צורך ביותר מזה, ניתן להשתמש בימי מחלה". 

ומה קורה במידה ומתעמרים בעובדת על מנת שתתפטר?
עו"ד אחז אגם: "יש מקרים כאלו, בוודאי. בסוגיות של צמצום סמכויות או הקטנת היקף משרה, יש לבחון כל מקרה לגופו. אך בנוגע להתעמרות בעובדת, הפגנת יחס לא נאות, כאן בתי המשפט מתייחסים לזה בכובד ראש. רק בשנה שעברה נפסקו פיצויים לעובדת שכזו, לאחר שנקבע כי לא פוטרה בגלל הריון אך המעסיק 'גרם' לה להתפטר. בית הדין קבע כי הוא רואה את ההתפטרות כאילו היא פוטרה". 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר