הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

מליאת הכנסת אישרה את תיקון חוק ההוצאה לפועל – "תיקון ביטול עיכוב יציאה בשל חוב כספי נמוך עד 50 אלף שקלים". הצעת החוק עברה פה אחד ונכנסה לספק החוקים.

"המשמעות היא", אומרת עו"ד ניקול כספי, המתמחה בהליכי חדלות פירעון והבראה כלכלית, כי במידה יש לכם עיכוב יציאה מהארץ בגלל חוב מעכשיו, אפשר לבטל את הצו מהארץ בתנאי שמדובר בחוב שהוא לא חוב מזונות והחוב הוא מתחת ל-50 אלף שקלים".

צו עיכוב יציאה מהארץ יכול להינתן בכל שלב של תהליך הוצל"פ ובעיקר כשיש חשש שהחייב ייצא מהארץ מבלי לשלם את חובו. במקרים רבים ניתן הצו בהליכים מתקדמים של תיק ההוצאה לפועל, לאחר שנראה כי החייב אינו משלם את חובו או אינו עומד בצו התשלומים שנקבע לו. 

כ-60 אחוזים מהתיקים שנפתח בשנת 2021 בהוצאה לפועל נפתחו בגין תיקים בשווי כספי נמוך. המשמעות היא כי בעלי חוב רבים העומדים בפני הליכים מתנהלים בהוצאה לפועל, אינם יכולים לצאת מהארץ בשל אותו חוב נמוך. 

הנימוק מאחורי החוק הוא כי בעל חוב נמוך אינו מחפש להימלט מהארץ ופעמים רבות מדובר בקנס שנשכח או בחוב שהחייב אינו מודע לו. למעשה, רק כשהוא מגיע לשדה התעופה הוא נחשף להליך בעניינו ולכך שהוצא נגדו צו עיכוב יציאה מהארץ. 

"במדינות מערביות רבות", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק, "כגון אוסטרליה, אסטוניה, ארה"ב, בלגיה, בריטניה, נורבגיה, ניו-זילנד, פינלנד וקנדה לא קיימים הסדרי חקיקה לעיכוב יציאה מהמדינה במסגרת הוצאה לפועל של פסקי דין נגד בעלי חובות אזרחיים פרטיים בסכומים קטנים". 

"על פי החוק החדש", מוסיפה עו"ד כספי, "תוגבל האפשרות להטיל צו איסור יציאה מהארץ על חייב. המשמעות היא כי רשם ההוצאה לפועל לא יהיה רשאי להטיל צו כזה, אלא במקרים שקרן החוב בשיעור של 50,000 שקלים חדשים ומעלה. חשוב לציין עוד, כי מדובר בכל חוב שהוא למעט במקרים שמדובר בחוב מזונות, אז ניתן יהיה לאסור את יציאתו מהארץ של החייב".

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר