הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

עונת החתונות בפתח ואיתה נפתחת רשמית גם עונת הסכמי הממון, בתוכנית מחוץ לפרוטוקול שמנחה מולי ארי התארחה עורכת הדין ד"ר יפעת לב ארי כדי להסביר על מה נועד ההסכם להגן, מה האלטרנטיבה להסכם ממון, למה כדאי לשים לב, ולמה לא כדאי לחתום רגע לפני החופה.

ראשית נסביר מהו הסכם ממון. מדובר בהסכם שנחתם על ידי שני בני הזוג, והוא מסמך משפטי המקבל תוקף של פסק דין ונועד להגן על בני הזוג במקרה של פרידה. "הסכם ממון", מסבירה עורכת הדין ד"ר יפעת לב ארי, מומחית לדיני משפחה, "הוא הסכם בכתב שנחתם בין בני זוג בין אם בכוונתם להינשא או לא.

במסגרת ההסכם מסדירים בני הזוג את כל העניינים הרכושיים ביניהם וזאת בהתאם לרצונם החופשי. ההסכם למעשה צופה פני עתיד ותוכנו רלוונטי רק למקרה של פירוד. עריכת ההסכם מונעת מחלוקות עתידיות בעניינים רכושיים וכספיים שיכולות להופיע בעת פרידה. ההסכם למעשה קובע מה יעשה עם הרכוש שכל צד הביא לחיים המשותפים ומה יעשה עם הרכוש שנצבר במהלך החיים המשותפים".

האם ההסכם לעשירים בלבד? 
עו"ד לב ארי: "בהחלט לא! ראשית זוגות שיסדירו את יחסי הממון ביניהם באמצעות הסכם יחסכו מעצמם מאבקים מתישים ומלחמות ויוכלו לסיים את חייהם המשותפים בכבוד. שנית, לעיתים אחד מבני הזוג מגיע לקשר שבבעלותו נכסים. טוב יעשה אם יגן על נכסיו וכך ימנע מעצמו מלחמה משפטית על נכס שאמנם הגיע עמו לקשר אולם בנסיבות מסוימות עשוי הנכס להתחלק בין שני בני הזוג ( כגון דירה שרשומה על שם אחד הצדדים אולם שימשה במהלך שנים למגורי בני הזוג). שלישית, הסכם ממון מגן גם על זכויות במסגרת העבודה, זכויות סוציאליות שנצברו במהלך שנות העבודה כך שניתן להחריגם ממסת הנכסים לחלוקה במסגרת הסכם הממון. כך שהסכם ממון הוא לא לעשירים בלבד".

מה הכרחי לכלול בהסכם הממון? 
עו"ד לב ארי: "הסכם ממון טוב הוא הסכם שסוגר כמה שיותר פינות וצופה כמה שיותר תרחישים עתידיים. כך למשל הסכם ממון חייב לכלול את הנכסים שבני הזוג הגיעו עימם לקשר, את האופן בו בני הזוג ירצו לחלק נכסים שהם כן לחלוקה, מה קורה חלילה בעת פירוד ומה יהיה אופן החלוקה? השקעות נושאות פירות כגון שכירות של דירה, השקעות כספיות במניות, זכויות המוגנות בפטנט למשל, עסק פעיל הנושא רווחים וכדומה".

האם ניתן לעשות הסכם ממון רק לפני החתונה? 
עו"ד לב ארי: "ניתן לעשות הסכם ממון לפני החתונה וגם אחרי החתונה. הסכם ממון יכול שיתגבש גם באמצע החיים המשותפים. בכל מקרה מדובר במסמך משפטי שדורש את אישורו של בית המשפט לענייני משפחה שכן בהיעדר אישור ותוקף של פסק דין, אין תיקוף משפטי להסכם וכאילו הוא לא נעשה".

ליצירת קשר עם ד"ר יפעת לב ארי
טלפון: 072-3249838
אימייל: [email protected] 
אתר אינטרנט: www.getgerushin.co.il 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר