הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

בספטמבר 2019 נכנסה לתוקפה הרפורמה בהליכי חדלות הפירעון. השינוי המהותי שבה הוא הדגש שניתן על שיקומו הכלכלי של החייב. המטרה, כך לפי יוזמי החקיקה, היא לאפשר גם למי שמצא עצמו בתסבוכת כלכלית, לצאת ממנה ולפתוח דף חדש. מנתונים שהתפרסמו על ידי הממונה על חדלות הפירעון עולה כי בשנת 2022 חלה ירידה של 8% במספר החייבים שפנו בקשה לפתיחת הליכים. 

ככל הנראה, ישנן סיבות שונות המסבירות את הירידה במספר הבקשות. בין השאר, נראה כי חוסר מודעות להליך זה הוא בוודאי אחת הסיבות. "הרשויות", מסביר עו"ד אסף בן חור, מומחה לחדלות פירעון ושיקום כלכלי, "אינן מנגישות לחייבים את הזכויות שלהם. אנשים אינם בקיאים בשינויים בחוק, באפשרויות העומדות בפניהם ועל כן הם הולכים וצוברים חובות ומתמודדים עוד ועוד עם תיקים והליכים בהוצאה לפועל". 

לדברי עו"ד בן חור, הליך חדלות פירעון, מה שבעבר נקרא הליך פשיטת רגל, מאפשר לחייבים להפחית את החובות שלהם במידת מה ומיצר עבורם הסדר תשלומים שבו הם יכולים לעמוד עד להגעה לשיקום הכלכלי. "רבים אינם יודעים כי במסגרת ההליך יש לחייבים זכויות שבעבר לא ניתנו להם", הוא אומר, "למשל שבמידה וחייב עמד בהסדר התשלומים שנקבע לו במשך תקופה מסוימת זכאי להפחתה בריבית. בנוסף, במסגרת ההליך, הנאמנן מטעם ביהמ"ש בודק את קרן החוב, את הריבית ומגבש את הסכום למחיקת החוב. התשלומים נקבעים בהתאם ליכולת של החייב". 

עו"ד בן חור מוסיף כי הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי מהווים אלטרנטיבה טובה למי שנשאב ונקבר תחת התשלומים והחובות בהוצאה לפועל. "המחוקק חייב להתעורר בנושא של הליכים בהוצאה לפועל ולהסדיר את הפעילות שם. יש בהוצאה לפועל כמות גדולה של חייבים שטובעים בבליל הריביות והשתוללות ההליכים. 

תיקי הוצאה לפועל אמורים להיגבות אבל החוב לא אמור להיות עונש, אלא אם מדובר במי שהפר החלטה שיפוטית. יש רשמים שעושים עבודה יסודית. הם בודקים בכל תיק את הריביות שהושתו על החייב ומקצצים בצורה דרסטית, דבר המאפשר לחייב באמת להגיע להסדר חוב".

אולם, לפי עו"ד בן חור, הבעיה היא כי מרבית הרשמים, בשל עומס או חוסר עניין, מוציאים תחת ידם החלטות טכניות בלבד. "עם החלטות טכניות אי אפשר באמת לייצר שינוי, להוביל לשיקום כלכלי או אפילו לתת איזו תקווה לחייב,  אופק כלשהו. מדוע הרשמים אינם משתמשים בסעיפי החוק כדי להקטין את החוב ולאפשר באמת שיקום? הרשמים עושים עבודה טכנית ולא באמת מתעניינים במה שקורה. הם רואים אדם שפתוחים נגדו מספר תיקים ומניחים כי מדובר ב'מסתבך סדרתי'. אבל אנשים נקלעים למצבים שונים ולפעמים גם תיק חוב אחד מתגלגל לכדור שלג וגורם להתדרדרות כלכלית". 

בסופו של יום, ההמלצה של עו"ד בן חור עבור מי שנקלע לחובות כלכליים היא לפעול באופן מיידי ולא להמתין ולצבור חובות נוספים וריביות גבוהות על קרן החוב. "אל תתעלמו", הוא אומר, "שום דבר טוב לא קורה מלהתעלם מחוב. פנו לעורך דין שמבין עניין, שמכיר את התחום ויודע להוציא אתכם הכי טוב מהצרה הזו". 

ליצירת קשר עם עו"ד אסף בן חור
אתר - https://ben-hur-law.com/ 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר