הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

תאונת עבודה מוגדרת כתאונה שאירעה תוך כדי ועקב העבודה, כולל בדרך לעבודה וממנה. הגדרה זו מסבירה מדוע גם פציעה עקב תאונת דרכים בדרך לעבודה או בחזרה ממנה נחשבת גם היא לתאונת עבודה. אולם, הגדרה זו אינה מבהירה כיצד יש לפעול בעת אירוע שכזה, האם יש לפנות תחילה לביטוח הלאומי על מנת להכיר בתאונת העבודה או האם יש לפעול קודם כל מול חברת הביטוח ולתבוע בגין הפציעה בתאונת הדרכים?

לדברי עו"ד בנו גליקמן, מומחה לדיני נזיקין, התשובה לשאלה זו אינה חד משמעית, והיא קשורה בנסיבות שונות, כמו גיל הנפגע, נסיבות התאונה והיקף הנזק. 

"תאונה בדרך לעבודה או בדרך מהעבודה נחשבת לתאונת עבודה". אומר עו"ד גליקמן, "מצד אחד, יש לנו אינטרס לקבל את ההכרה כתאונת עבודה מהביטוח הלאומי, לצורך הנכויות והגמול. מצד שני, יש שיקולים נוספים". 

לדברי עו"ד גליקמן, במידה וקיבלנו הכרה מהביטוח הלאומי כי התאונה הינה תאונת עבודה, אזי בכל מקרה של החמרה במצב הרפואי שלנו נוכל לחזור לביטוח הלאומי ולדרוש הגדלה של אחוזי הנכות. המצב שונה בהתנהלות מול חברות הביטוח. כאן, במידה והוגשה תביעת נזיקין רגילה נגד חברת הביטוח, והתיק נסגר בפשרה או בכל דרך אחרת וחלה החמרה במצב הרפואי – אין למי לפנות, מה שהתקבל זה מה שהתקבל.

"בכל מקרה של תאונת דרכים ותאונת עבודה", מוסיף עו"ד גליקמן, "צריך לבדוק ולהכריע למי לפנות קודם. במידה והנפגע עבר בביטוח הלאומי את הוועדות לקביעת הנכויות מה שייקבע שם, בביטוח הלאומי, זה מה שילך איתו הלאה לתביעה מול הביטוח וביהמ"ש. כלומר, הוא לא יוכל לקבל יותר מכך".

עו"ד בנו גליקמן מוסיף, כי כמי שמתמחה בתחום הנזיקין ומטפל בלקוחות רבים שנפגעו בתביעות דרכים שהינן תביעות עבודה, יש לו את הניסיון הנדרש לקבוע עבורו את המסלול שמתאים לו. "הגישה והדרך צריכות להתאים ללקוח, ובשקלול יש לקחת בחשבון את נסיבות התאונה ואת גיל הנפגע. לרוב, אני מעדיף במקרה של פגיעות קלות יחסית לפנות קודם כל לחברת הביטוח. הביטוח הלאומי, הוא לא תמיד נדיב. לכן, באירועים פחות משמעותיים, שיש יותר משחק בהם, כדאי ללכת לחברת הביטוח לקבוע נכות מול ביהמ"ש. במקרים קשים יותר, עם נכויות קשות עדיף לפנות קודם כל לביטוח הלאומי. פעמים רבות הוא משלם פיצוי גבוה מביהמ"ש".

חשוב לזכור כי על מנת להוכיח שתאונת הדרכים היא אכן תאונת עבודה, יהיה על הנפגע להוכיח זאת. אם למשל, בדרך לעבודה ערך הנפגע קניות, או לקח את הילד לגן, אין מדובר בתאונת עבודה. הביטוח הלאומי מקפיד על בדיקת המקרה לפרטי פרטים וצריך להיערך לכך מראש. 

"במקרים מסוימים", מוסיף עו"ד גליקמן, "יזמנו אנשי הביטוח הלאומי את הנפגע לחקירה ויבדקו אם האירוע התרחש בדרך לעבודה או ממנה. הם יבדקו במפות את הנתיב לעבודה ואת הדרך שהנפגע עשה. אותו הדבר גם כשמדובר בתחבורה הציבורית. האם מדובר בקו שבו אתה נוהג לנסוע לעבודה או בדרך אחרת?".  

ליצירת קשר עם עורך הדין בנו גליקמן:
טל: 072-3310055
אתר: https://benoglikman.co.il/
מייל: [email protected] 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר