הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

"הדבר החשוב ביותר שאדם יכול לעשות כדי להגן על עצמו זאת צוואה, ומדובר גם על צעירים", כך אומרת עו"ד הילה צאירי, המתמחה בדיני המשפחה והצוואות. עו"ד צאירי יודעת על מה היא מדברת. כמי שמתמחה בתחום דיני הצוואות והירושות היא רואה מדי יום מה קורה למי שאינו עורך צוואה ומתגונן מראש מפני העתיד לבוא.

לאחרונה, למשל, דן ביהמ"ש בתיק שבו שלוש נשים שונות טענו שהיו בנות זוגו של אדם שנפטר. כולן, כמובן, דרשו נתח מהירושה שלו. לגבר היו, כך מסתבר, שלוש נשים שונות ולכל אחת ילדים ממנו, בסך הכל 8 ילדים. 

"בפניות שלהן לבית המשפט", מסבירה עו"ד הילה צאירי, "כל אחת מהן טענה שבשעת מותו היא הייתה בת הזוג העיקרית של המנוח ולכן מחצית העזבון שייך לה. אבל אין דבר כזה שלושה חצאים, וביהמ"ש גם לא פועל בצורה הזו. סעיף 55 לחוק הירושה אומר שאם לא היית נשוי ויש לך בת זוג אזי כאילו הייתם נשואים והיא יכולה לרשת אותך.

אבל יש סייגים שונים. לא ניתן לקיים משק בית משותף עם כמה נשים במקביל. לכן, במקרה זה, ניהלו הליך שנמשך זמן רב, במהלכו ניסתה כל אחת מהנשים לשכנע שהיא-היא זו שהייתה בת הזוג העיקרית. אחת מהן הצליחה ואכן ירשה מחצית מהעיזבון. את החצי השני של העיזבון חלקו בין כל ילדיו".

לדברי עו"ד צאירי, הסוגייה של בני ובנות זוג בחוק הירושה היא לא פעם בעייתית. לדבריה, במקרה נוסף שהגיע לפתחו של ביהמ"ש, נידונה תביעתה של אישה שדרשה את עיזבונו של בעלה של נפטר. אולם, התברר כי הגבר אמנם היה נשוי לה באופן רשמי אך בעל כורכו משום שהיא סירבה לתת לו גט שנים רבות.

"למנוח", מוסיפה עו"ד הילה צאירי, "הייתה בת זוג, ידועה בציבור משום שלא קיבל גט ולא יכול היה לשאת אותה לאישה. השניים ניהלו משק בית משותף והיא שימשה כבת הזוג שלו עד ליום מותו. לאחר מותו, דרשה אשתו כחוק את הנתח שלה בירושה, משום שלא הייתה צוואה שערך שקבעה אחרת. למעשה, ברגע שאין צוואה כתובה, קובע חוק הירושה כי האישה היא היורשת, אך במקרה הזה השכיל ביהמ"ש להבין כי זו לא הייתה כוונת המנוח. ביהמ"ש אמר בפסק הדין כי 'החוטא לא ייצא נשכר' וכי האישה לא צריכה ליהנות מהעובדה שסירבה לתת למנוח גט במשך שנים רבות". 

חוק הירושה קובע עבורנו כיצד יחולק הרכוש שלנו ביום שכבר לא נהיה כאן, והחוקים הם ברורים. "כדי להימנע", אומרת עו"ד צאירי, "ממקרים שכאלו, שבסופו של יום אינם משקפים את הרצון שלנו, עלינו להיערך מראש. הפתרון הוא פשוט והוא עריכת צוואה. זוהי תעודת הביטוח שלנו, לכלל הרכוש והעיזבון שלנו ולכך שהדברים יתנהלו כרצוננו לאחר מותנו".

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר