הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

ביום בו אישרה הכנסת את החוק לצמצום עילת הסבירות, שמטרתו לצמצם את כוחו של בית המשפט העליון, הוגשו עתירות לבג"ץ נגד החוק. בקרוב ידונו שופטי בג"ץ בעתירות לפסול את החוק ובטרם התיישבו לדון בו כבר סוערות הרוחות משני צידי המתרס. "לא צריך להגביל את בית המשפט העליון, אך צריך לפצל את תפקיד היועצת המשפטית", מבהיר עו"ד ברכה, המתמחה בדין הפלילי. 

את הדברים אמר ברכה במהלך דיון משפטי בתוכנית "מחוץ לפרוטוקול" בערוץ 14 בהנחיית מולי ארי

"באופן חד משמעי", אמר עו"ד אמיר ברכה מומחה בפלילים, "לא צריך להגביל את כוחו של ביהמ"ש העליון, צריך לפצל את תפקיד היועמ"ש. הממשלה צריכה איש אמון שייעץ לה, שידברר אותה ושייצג אותה. לא הגיוני ששר רוצה לקדם אג'נדה מסוימת, אך נתקע בגלל העמדות שלה". 

עו"ד בועז קניג, סניגור פלילי בכיר, הצטרף לעמדתו של ברכה ואמר: "יש מקום להגביל את סמכויות בג"ץ. הגבלה קטנה במקרים מאוד מסוימים שקשה לי אפילו לראות אותם כרגע. אני בא בעמדה שיש בחירות בחסות הדמוקרטיה ולטעמי הרוב שנקבע הוא שיחליט את ההחלטות. כל 4 שנים יש בחירות ואפשר להחליף את הממשלה. קשה לי לראות איך בג"ץ רואה את עצמו מעל הממשלה. שופטי בג"ץ לא נבחרו על ידי העם אבל לא פעם הם מוצאים את עצמם מעל נבחרי העם".

"ביהמ"ש העליון", הגיב לדברים מייסד אומדנא עו"ד חן אביטן,  "צריך לרסן את עצמו. מה יקרה אם ביהמ"ש לא ירסן את עצמו, זה בדיוק מה שאנחנו רואים היום. לעיתים זה הכרח מבחינת שופטי העליון להתערב ולעיתים זה חורג מהצורך, אך זוהי השיטה המקובלת בישראל מקדמת דנן".

לדברי עו"ד דורון אריאל, התפקיד של בג"ץ מבחינת החקיקה הוא במקום שבו נוצר ואקום של הכנסת, הרשות המחוקקת. "ברבים מהמקרים", הסביר, "כשהעליון יצר חקיקה משלו זה כשהמחוקק לא עשה זאת. כשהמחוקק נכנס לפינות, בגלל המציאות הפוליטית שבה הוא נמצא, הוא לא מסוגל לתת את הכלי הרציני החקיקתי להתמודד, אז ביהמ"ש העליון נאלץ להיכנס. המחוקק צריך לחוקק ובהימ"ש צריך להימנע ככל הניתן מלהתערב. מקום שהחלטת השר נמצא בשולי מתחם הסבירות ביהמ"ש צריך לנהוג בה בזהירות".

עו"ד יפעת אלוק הצטרפה לדבריו: "ביהמ"ש לא מחליף את מחוקק, הוא לא מחוקק. ביהמ"ש העליון יודע לרסן את עצמו. יש פסקי דין שהוא בוחר בדרך האיפוק ובוחר שלא להתערב. אנחנו רואים שהוא עושה זאת בשיקול דעת, בכובד ראש, דן בכך בהרכבים ורואים דעת מיעוט ודעת רוב. הקושי הוא יותר כשמדובר בהחלטות פוליטיות. יחד עם זאת, אני מקווה שבמדינה שלנו יסמכו הן על הכנסת והן על ביהמ"ש. אנחנו מדינה דמוקרטית ולא רוצים לראות שלא סומכים על מערכת האיזונים והבלמים. חבל מאוד להציג את ביהמ"ש והכנסת באור לא טוב". 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר