הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

בשבוע שעבר התארח עו"ד דוד פורר בתוכנית הטלוויזיה "אופירה וברקו" (ערוץ 12) וזכה לביקורת חריפה מצד המנחה אופירה אסייג שסערה כי כינה את היועמ"שית, עו"ד גלי בהרב-מיארה פקידה. "אתה לא תזלזל פה באף אישה", רטנה המנחה אופירה אסייג ועוררה בתוך כך ויכוח גם מחוץ לגבולות השידור. 

"לקרוא לה פקידה ולזלזל כך באישה שהגיעה למעמד כל כך גבוה ולתפקיד כל כך חשוב ולקרוא לה פקידה זה מזלזל", אמרה עו"ד ד"ר יפעת בן אבי בראון בדיון שהתקיים בנושא בתוכנית "מחוץ לפרוטוקול" בערוץ 14, בהנחיית מולי ארי. לדבריה, הכינוי לעו"ד בהרב-מיארה בתוכנית "נועד להקטין את היועמ"שית".

"אבל היא פקידת ציבור, זו הגדרת התפקיד", השיב הסנגור עו"ד אורי קינן. "יש הבחנה בין נבחר ציבור לפקיד ציבור. נבחר ציבור זה מי שעומד לבחירת הציבור - הציבור הולך לבחירות ושם פתק בקלפי. בכירי הציבור ממנים דרך המוסדות השונים פקידי ציבור. זו לא בושה, זו ההגדרה".

"זה עניין של הגדרה וכך מקובל להגיד", תמך בדברי עו"ד קינן גם עו"ד גל גורדיסקי. "אני מניח שבהקשר זה נשמע לא בסדר אך זו ההגדרה. השאלה היא מה ההקשר? כשאתה יושב בתוכנית שמטרתה לייצר רייטינג אז גם המנחים מנסים לשלהב את הרוחות".

מבחינת עו"ד סיון כהן, המתמחה בדיני משפחה, ההגדרה של היועמ"שית כ"פקידה" לא צריך לפגוע באף אחד. "מי שבטוח בתפקיד שלו", כך אמרה, "אז הוא לא יפגע. מבחינתי, תגיד מה שאתה רוצה, תקרא לי איך שאתה רוצה, כי אני יודעת מה אני. זה עניין של אגו נטו". 

"כל הפקידות עכשיו יעלבו בגלל זה?", הקשה עו"ד גורדיסקי, ועל כך השיבה ד"ר בן אבי בראון: "ממש לא, בלי פקידה עסק לא יכול להתנהל היום, זה תפקיד הכרחי". 

על מנת לפתור את השאלה הלכנו לבחון את ההגדרה באתר הכנסת, וכך נכתב:
היועצת המשפטית לממשלה עומדת בראש המערכת המשפטית של הרשות המבצעת והשירות המשפטי הציבורי.
החל מה-07.02.2022 מכהנת עו"ד גלי בהרב מיארה כיועצת המשפטית לממשלה.

היועצת המשפטית לממשלה מופקדת על מספר תחומים:

  • ראשות התביעה הכללית: בתחום זה היועצת המשפטית לממשלה מופקדת מטעם המדינה על הפעלת דיני העונשין, לרבות ההופעה בערכאות, שלה ושל נציגיה, הכרוכה בכך. התביעה הכללית כוללת את פרקליטות המדינה בראשות פרקליטת המדינה, וכן את התביעה המשטרתית ותביעות מתמחות במשרדי ממשלה שונים וברשויות המקומיות.
  • ייצוג המדינה בערכאות: היועצת המשפטית לממשלה היא האחראי הבלעדית על ייצוג המדינה בערכאות על ידיה או נציגיה, בהליכים מכל הסוגים שאינם פליליים, היינו תביעות אזרחיות, מינהליות, פיסקליות, יחסי העבודה וכל תחום ייצוג אחר.
    מתן ייעוץ משפטי לממשלה ולגופיה: היועצת המשפטית לממשלה היא הפרשנית המוסמכת של החוק כלפי גופי המדינה, כמובן בכפוף לביקורת שיפוטית.
  • מתן ייעוץ וסיוע לממשלה ולשר המשפטים בתחום החקיקה: היועצת המשפטית לממשלה אמונה על ייעוץ בהכנת חקיקה המוגשת על ידי הממשלה לכנסת ובחינת השתלבותה כחוק, במשפט החל בישראל; ובדומה, בחינה של הצעות חוק פרטיות המוגשות מטעם חברי הכנסת.
  • ייצוג האינטרס הציבורי ושמירה על קיום החוק: אחריות זו עולה במגוון של נושאים נוספים העולים מהוראות חקוקות ייחודיות. במסגרת זו, מוסמכת היועצת המשפטית לממשלה על פי דין להתייצב בכלל הערכאות השונות כאשר הדבר נדרש לשם שמירה על האינטרס הציבורי.
     

פקידה או לא? תחליטו אתם.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר