הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

יוקר המחייה לצד המשבר הכלכלי שרק הולך ומעמיק מוביל ועוד יוביל להליכי גבייה נגד חברות ובעיקר נגד אנשים פרטיים, שמוצאים עצמם עם חובות גדולים בלי יכולת לשלם עליהם. עיקולים על חשבון הבנק והמשכורות, גוררים אחריהם מפולת כלכלית שלא תמיד ניתן לצאת ממנה. עו"ד לירום סנדה, המתמחה בדיני חדלות פירעון ושיקום כלכלי, מסביר בתוכנית מחוץ לפרוטוקול שמנחה מולי ארי, מה צריך לעשות. 

"עיקול", אומר עו"ד סנדה, "הוא צעד המופנה נגד בעל חוב על נכס או רכוש מסוים על מנת להגביל את היכולת של אותו בעל חוב לעשות בו שימוש. יש הרבה רכוש ונכסים שניתן לעקל, ומדובר בתופעה מאוד לא נעימה, שמשפיעה לא רק על בעל החוב אלא גם על כל המשפחה שלו. אם הטילו עיקול על חשבון הבנק לא ניתן גם לקבל את הכסף והחשבון חסום".

לדברי עו"ד סנדה, ישנם שני סוגים עיקריים של עיקולים, זה שניתן להטיל במסגרת הגשת תביעה לבית המשפט כבר בתחילת ההליך ועיקול המוטל דרך ההוצאה לפועל.

"במסגרת הגשת תביעה לבית המשפט", הוא מסביר, "ניתן להגיש בקשות לסעדים זמניים, ובין היתר בקשה לעיקול, אלו העיקולים שלרוב קשה לבטל אותם. אפשר גם להטיל עיקול בשלב השני, כלומר לאחר הליך משפטי, בהוצאה לפועל. הזוכה פונה להוצאה לפועל לאחר שהחוב לא משולם, וכאן יש בסמכות ההוצאה לפועל להטיל גם סנקציות המגבילות את חירותו של האדם".

אחד הצעדים הדרקוניים שבהם נוקטות רשויות המדינה הוא עיקול עבור מי שלא שילם חוב, דוח, תשלום ארנונה וכדומה. כאן, מכוח פקודת המסים – גבייה, רשאית אותה רשות לפעול ולעקל מתוך חשבון הבנק של בעל החוב. "מדובר", אומר עו"ד סנדה, "בחוק דרקוני שהיה כבר צריך לבטל אותו מזמן. במקרים האלו, למעשה, חוץ מלנהל הליכים בביהמ"ש אין דרך להיאבק בעיקול. אנחנו נלחמים שנים רבות בכנסת נגד החוק הזה כי הוא פוגע בחירויות של האדם, בכסף שלו ובהרבה דברים נוספים".

עיקר הליכי העיקול בישראל נעשים בהוצאה לפועל, למעשה, בין 70-80 אחוזים מכלל העיקולים מתבצעים שם. במידה וחוב לא שולם, פסק דין לא מומש או במקרים של צ'ק שחזר, יכול הזוכה לפנות להוצאה לפועל ולפתוח תיק. במידה והחוב לא שולם, יכול הזוכה לבקש להטיל עיקול על חשבון הבנק, הוא גם יכול לפנות למעסיק של בעל החוב על מנת שלא יעביר משכורות. "במסגרת ההליך ניתן", אומר עו"ד סנדה, "לשלוח מעקלים לבית החייב שייקחו את הטלוויזיה, הסלון או כל חפץ משמעותי אחר, לעיתים זה אפילו נעשה בליווי שוטרים. מעבר לכך, ניתן להטיל צו הבאה  ואז יגיע שוטר אל החייב הביתה ויביא אותו. בתיקים של אי תשלום דמי מזונות אפשר להטיל על החייב פקודת מאסר, עוצרים אותו ואם הוא לא מגיע להסדר הוא עלול להיכנס למאסר בפועל".

מה צריך לעשות במידה והוטל עיקול על החשבון?
עו"ד סנדה: "יש פתרון מהיר ויעיל ככל שבן אדם שצפוי לקבל עיקול ייערך ויתכונן ככה הוא יוכל להגן על עצמו יותר טוב.  בליווי משפטי ניתן להגיש בקשות הן לבית המשפט והן להוצאה לפועל לפריסת התשלומים לסכומים מאוד נוחים. לאחרונה נכנס לתוקפו תיקון 68 והוא מאפשר לפרוס תשלומים גם ל- 7 שנים. עו"ד המתמחה בנושא, ידע גם לבטל את כל ההצמדות והריביות שנצברו בתיק בהוצל"פ. בנוסף, ניתן לבקש סעד מרשם ההוצאה לפועל לביטול העיקול באופן מיידי, בהתאם להצגת התחייבות ויכולת כלכלית, כל אלו יגנו על החייב מפני עיקולים על חשבון הבנק, עיקולים על המשכורת והוצאת צווי הבאה".

"בסופו של דבר", מדגיש עו"ד סנדה, "אם אתם מקבלים הודעה מהבנק על הטלת עיקול יש לפעול באופן מיידי. הבעיה של רוב האנשים היא שהם מתעלמים, ומזניחים. אם אותו בן אדם שקיבל עיקול לא רוצה להתדרדר כלכלית וליצור מפולת של ממש באופן שבו הדבר ישפיע על העסק, והמשפחה – הוא חייב לפנות לעו"ד שמתמחה בזה כדי שינחה אותו לבצע את הפעולה הנכונה, ואם עושים פעולה נכונה אפשר לבטל את העיקול בתוך 24 שעות".

בהטלת עיקולים האם יש הבדל בין עוסק מורשה לבעל חברה?
עו"ד סנדה: "בהחלט יש הבדל. עוסק מורשה או עוסק פטור או אפילו שותפות – העיקול יוטל על האדם עצמו. אם הוטל עיקול על עוסק מורשה – זה פוגע אך ורק בו. זה לא לגמרי אישי כי אם הוטל עיקול על חשבון הבנק זה מונע ממנו לשלם שכירות, לשלם לגנים וזה פוגע גם במשפחה שלו. אבל זה עדיין ברמה האישית. במידה והוטל עיקול על החברה, על התאגיד, על הח"פ שלה, הדבר משתק את הפעילות של החברה, על כלל העובדים, הספקים וכדומה. יכול להיות אירוע הרסני שישפיע על הרבה אנשים ולא רק על בעל המניות אם זה לא יטופל בזמן".

לאתר עו"ד לירום סנדה: https://www.ls-lawfirm.co.il/ 
לדף הפייסבוק של פירמת LS: https://www.facebook.com/SandeLawLS 
ליצירת קשר בוואטסאפ: https://web.whatsapp.com/send?phone=972528283136 
לעקוב באינסטגרם: https://www.instagram.com/lslawfirm/ 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר