הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

כיום כבר ברור לכל בעל עסק שיש לרכוש או לקבל רישיון שימוש בתמונה בטרם עושים בה שימוש. אנחנו יודעים שעלינו לתת קרדיט לצלם הרלוונטי שצילם את התמונה או לבעל זכויות היוצרים. לכן יצרנו עבורכם מדריך מיוחד בסיוע עו"ד סער גרשוני מומחה לדיני קניין רוחני בו נסביר מתי ניתן לעשות שימוש בחומר שמישהו אחר צילם, תיעד או כתב? ואיך עושים זאת נכון? על כך במאמר הבא. 

שימוש נכון בזכויות יוצרים נוגע, בעידן הטכנולוגי של היום, כמעט בכל נושא ותחום שתחשבו עליו. בין אם מדובר בענף החתונות, ענף הנדל"ן, חברת בנייה או כל אתר אינטרנט באשר הוא. כולנו צריכים ורוצים לעשות שימוש בחומרים מסוימים, אבל עלינו לדעת איך עושים זאת. 

"מי שעוסק בענף החתונות מודע לכך שהוא לא יכול לקבל את התמונה מבני הזוג ולהעלות אותה לאתר, גם אם מדובר בשמלת הכלה שהוא עיצב, או שהוא אחד מנותני השירותים האחרים, או בעל המקום שבו התקיימה החתונה (והזוג המאושר אמור לדעת לבדוק את החוזה שחתמו עם הצלם ולוודא שזכויות היוצרים נשארו אצלם)" מסביר עו"ד סער גרשוני.

עורך הדין סער גרשוני  (צילום: אופיר הראל)
עורך הדין סער גרשוני (צילום: אופיר הראל)

מי חשוף לתביעות של הפרת זכויות יוצרים?
סוכני נדל"ן ואדריכלים כבר מודעים לכך שאינם יכולים להעלות תמונות ללא רשות של הבתים שעיצבו או תכננו. אז מה כבר יש לחדש או לחדד? 
"מסתבר שלא מעט, בייחוד כאשר אתה בעל עסק שיש לו אתר אינטרנט ועושה שימוש בתמונת כחלק מהפעילות העסקית שלך" אומר עו"ד גרשוני ומחדד "זה יכול להיות אדריכל, חברת בנייה, סוכן נדל"ן, חברה לבנייה וקידום אתרי אינטרנט, או כל גוף אחר העושה שימוש בתמונות אשר עוסק בפרסום ויח"צ. מה המשותף לכל הגופים הללו? פשוט מאוד, כולם עושים שימוש בתמונות שונות או רוכשים תמונות מגופים בעלי מאגרי תמונות. זה יכולה להיות סוכנות צילום כגון פלאש 90 או AFP או כל אחד מאתרי האינטרנט המתמחים במכירת תמונות כגון Shutterstock או iStock." 

לסיכום אומר עו"ד סער גרשוני "אם חשבת שעצם רכישת רישיון השימוש מכסה אותך ותוכל להשתמש בתמונה ללא כל הגבלה, טעית."

האותיות הקטנות
אתרים העוסקים במכירת רישיון שימוש בתמונות יצרו מספר תנאי שימוש שונים בהתאם לאופן השימוש בתמונות. כך, עבור אותה תמונה תשלם סכום אחד אם תרצה לעשות בה שימוש כאילוסטרציה למאמר שהעלית ברשת, ומחיר אחר לחלוטין אם תרצה לעשות בה שימוש כלוגו, או כרקע לפרסום כלשהו.

אך זה לא הכל, אותם אתרים מחלקים את התמונות המופיעות שם לתמונות שבהן המצולמים ויתרו על כל הזכויות ובין היתר, הזכות לפרטיות, ולצלם שצילם יש כתב ויתור חתום, לבין תמונות שצולמו במסגרת אירועים מסוימים או סתם כך ברחוב והאנשים המצולמים שם לא יודעים ו/או לא חתמו על כתב ויתור זכויות. בתמונות כאלו הרישיון הינו מצומצם משמעותית והוא נקרא רישיון מסוג “Editorial Use”.

ברישיון מסוג זה ניתן לעשות שימוש בתמונות לסוג מצומצם של שימושים שהם, לרוב דומים לשימושים שניתן לעשות ביצירות תחת הגנת השימוש ההוגן, היינו, לצורך אמנותי, צרכי עריכה, ציון עובדה, צורך חינוכי, מידע חדשותי והיסטורי. תנאי השימוש השונים משתנים מאתר לאתר.

הסכנה - תביעה
שימוש בתמונה תחת רישיון “Editorial Use” שלא בהתאם לתנאי השימוש חושף את המשתמש משפטית. ראשית, הוא מפר את תנאי השימוש של האתר ובעצם מפר את החוזה בינו לבין האתר, וכפועל יוצא הוא ככל הנראה מפר גם את זכויות היוצרים. האתרים ערים לבעייתיות ולכן, לרוב, בתנאי השימוש של האתר מופיע במפורש שהמשתמש מתחייב שלא להפר זכויות אחרות של צדדים שלישיים.

מעבר להפרת תנאי השימוש של האתר, המשתמש חשוף לתביעה בעילות נוספות כגון פגיעה בפרטיות.

שימוש שלא בהתאם לתנאי השימוש של אדם המצולם בתמונה ללא רשותו יכול להוות הפרת פרטיותו, שכן החוק אוסר שימוש בשם של אדם, בכינויו או בדמותו לצורך רווח כספי, והפסיקה קבעה, כי אתר אינטרנט נחשב שימוש עסקי. בנוסף, ייתכן שהפרסום של התמונה יבזה את מי שתמונתו פורסמה.

עצות הזהב
להלן מספר עצות מעו"ד סער גרשוני שיסייעו להפחית את החשיפה המשפטית כאשר רוכשים רישיון שימוש בתמונות מאתר מסוים:

  • עליכם להבין בדיוק לצורך מה רוכשים את התמונה על מנת לדעת איזה סוג רישיון שימוש יש לרכוש.
  • בדקו תחת איזה רישיון שימוש מוצעת התמונה בה אנו מעוניינים.
  • אל תחרגו מתנאי השימוש של האתר.
  • אל תרכשו תמונת תחת רישיון “Editorial Use”, אלא אם כן השימוש שלנו תואם את התנאים.
  • הקפידו על תיעוד של תנאי רישיון השימוש, בדרך כלל מומלץ להדפיס ולשמור אותם, שכן, תנאי השימוש משתנים במהלך השנים וחשוב לשמור תיעוד של תנאי השימוש במועד רכישת התמונה.

קיבלתם מכתב התראה בגין הפרת זכות יוצרים או פרטיות? פנו לעורך דין העוסק בתחום אשר יוכל לבחון את המצב המשפטי והעובדתי ובמידת הצורך לנהל עבורך משא ומתן לסיום הפרשיה בטרם תוגש נגדכם תביעה, על מנת, בין היתר, לחסוך בהוצאות ותשלומים מיותרים.

להתייעצות עם עו"ד גרשוני
לאתר: gsip.co.il 
לפנייה בדוא"ל: [email protected] 
פנייה בוואטסאפ: https://wa.me/54-943-9680 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר