הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

מה ההשלכות המשפטיות של השבתת שנת הלימודים? רגע לפני פתיחת שנת הלימודים מאיים ארגון המורים ובראשו רן ארז בשביתה שתשאיר בבית את תלמידי התיכונים. האם מדובר בצעד צודק לצורך העלאת שכרם של המורים? האם באיום מתמשך שחוזר אלינו בכל שנה מחדש? ומי הם הנפגעים העיקריים מכל השביתות והמאבקים הללו? כמובן התלמידים. "תדאגו לזכויות שלכם לא על חשבון התלמידים", קוראת עו"ד אימבר גולן פרטוש ומוסיפה: "המורים עושים עבודת קודש אבל צריך למצוא דרך אחרת שלא תפגע בתלמידים".

את הדברים אמרה עו"ד גולן פרטוש בתוכנית "מחוץ לפרוטוקול" שמנחה מולי ארי העורך הראשי של אתר חדשות המשפט אוביטר. בדיון השתתפו גם עו"ד ירדן שלומי, עו"ד יוחנן דוניץ, עו"ד אסף טל ועו"ד ד"ר יפעת בן אבי בראון. 

המאבק של ארז וארגון המורים מול משרד החינוך והאוצר החל לפני כמה חודשים ולפני כחודשיים הוא הודיע כי אם לא ייחתם הסכם שכר עד סוף הקיץ - יושבתו הלימודים בתיכונים בתחילת השנה הבאה. הוא אמר כי "פתיחת שנת הלימודים הבאה בסימן שאלה גדול ובולט. מאז פברואר 2022 אנחנו מנהלים משא ומתן בעצימות נמוכה ובצורה מתורבתת כדי לא לפגוע במערכת החינוך".

עוד אמר ארז כי "הם הציעו הצעה שמבזה את המורים. מדובר בתוספת זעומה שתועבר בפעימות. דרשנו שמורה מתחיל עם תואר שני יקבל שכר ממוצע של 12 אלף שקלים. באוצר סירבו, כי נתנו ליפה בן דויד הרבה פחות. הם רוצים לתת 1.3 ואנחנו רוצים מיליארד נוסף".

"בכל שנה צץ האיום הזה", אומר עו"ד אסף טל, העוסק בפלילים. "אם לא הייתי שומע את איומי השביתה הייתי חושב שמשהו לא בסדר". עו"ד ד"ר יפעת בן אבי בראון מסכימה עמו: "שוב חוזר הניגון, הם פוגעים בציבור התלמידים פעם אחר פעם, איפה הם היו כל השנה? למה לא פעלו להסכם?".

סחיטה או תרגיל לגיטימי במשא ומתן?
כסניגור פלילי, נשאל עו"ד טל, האם איומי השביתה הם למעשה "סחיטה באיומים". "אם ככה", השיב עו"ד אסף טל, "כל מו"מ מתחיל ונגמר בסחיטה באיומים. אפשר להסתכל על זה בצורה יבשה ולומר שכן. מצד שני אני חושב שבתקשורת נותנים לזה נופך, לא מתרגמים נכונה את הדברים. אני מזכיר לך שאותו הדבר עושים עם הסייעות ועם עובדי ציבור שעובדים בעבודות שוחקות וכל פעם מפטרים אותם בקיץ ומשחקים איתם. האמירה של ארז לפיה אם אין הסכם אז יש שביתה היא במקומה, כי כאן לא דואגים לעובדי הציבור, למורים, למי שדואג לעתיד ילדנו. הם מרוויחים שכר זעום על כל העבודה שהם משקיעים, בעשות היום והלילה".

לדברי עו"ד אימבר גולן פרטוש, דווקא בגלל שהמורים הם עמודי התווך עבור הילדים, אז עליהם לשמור עליהם. "צריך להחזיר את הילדים האלה לביה"ס, בעיקר את תלמידי התיכון שצריכים לגשת לבגרויות. המורים עושים עבודת קודש ומלמדים, לא ניקח מהם, אבל צריך למצוא דרכים אחרות ולא לפגוע בתלמידים".

עו"ד דוניץ: "יש כאן שילוב של משרד חינוך שבמשך שנים לא עושה מספיק כדי לקדם את מעמד המורה, התנאים והשכר. ארגון המורים אומר למעשה שאינו מסכים עם ההסכם שהשיגו בהסתדרות המורים והוא רוצה יותר, זה לא מספיק לו בני הערובה הם אנחנו".

עקבו אחר התוכנית מחוץ לפרוטוקול
פייסבוק | אינסטגרם | טיקטוק | יוטיוב | טוויטר | חדשות משפט לוואטסאפ

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר