הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

מפוטרי הקיץ הם עובדים המפוטרים מדי שנה בקיץ, לרוב מדובר בנשים, ולרוב מדובר במקצועות כמו הוראה או סיעוד. בתום חופשת הקיץ ישובו אותם מפוטרים (ובעיקר מפוטרות) לעבודתם, אך האם הזכויות שלהם נשמרות? האם הוותק נצבר? ואיך שורדים את תקופת הקיץ ללא מקור הכנסה? עו"ד ד"ר יפעת בן אבי בראון, המתמחה בחדלות פירעון ושיקום כלכלי, מבהירה: "בחודשי הקיץ יותר אנשים קורסים כלכלית". "הפגיעה", מוסיפה עו"ד ירדן שלומי, המתמחה בדיני משפחה, "היא לא רק כלכלית, היא גם פסיכולוגית". 

את הדברים אמרו עורכות הדין בדיון שהתקיים בתוכנית "מחוץ לפרוטוקול" בהנחיית מולי ארי העורך הראשי של אתר חדשות המשפט אוביטר. בדיון השתתפו גם עו"ד אימבר גולן פרטוש, עו"ד יוחנן דוניץ ממשרד עורכי הדין דוניץ ושות', והסניגור הפלילי עו"ד אסף טל.

מפוטרי הקיץ הם עובדים הנתונים בסיכון תעסוקתי מוגבר. 7,100 מכלל 15.9 אלף מפוטרי הקיץ בשנת 2023 פוטר גם בקייצים הקודמים. כ-25% מכלל מפוטרי הקיץ השנה פוטרו גם בקיץ 2022 וכ-10% פוטרו בכל קיץ משנת 2017 (דהיינו, בכל אחד מהקייצים של 2017, 2018, 2019, 2022 ו-2023).

נשים עדיין מהוות רוב מוחלט של מפוטרי הקיץ, מה שמעיד על הסיכון התעסוקתי היתר בו הן נתונות, ויש להניח שהדבר נובע מהעובדה שנשים מועסקות בשיעורים גבוהים יותר בענפים הנתונים יותר לסיכון תופעת פיטורי הקיץ, כדוגמת ענף ההוראה על שלל משלחי היד שבו.

מדי שנה בחודשי הקיץ (20.6-31.8) נפלטים זמנית משוק העבודה הישראלי אלפי עובדים, בעיקר בתחומי ההוראה והסיוע להוראה, ונשכרים מחדש לעבודה בחודשים ספטמבר-אוקטובר, עם פתיחת שנת הלימודים או לאחר תקופת חגי תשרי. על מנת להקל על אותם מפוטרים "זמניים", הם אינם נדרשים להמשיך ולהתייצב בשירות התעסוקה במהלך תקופה זו לאחר הרישום הראשוני.

"הפיטורים הללו", אומרת עו"ד אימבר גולן פרטוש, "פוגעים בזכויות של אותם עובדים. אם אדם לא מפריש באופן עקבי לקרן פנסיה אחרי זמן מה אין להם כיסוי. צריך לבדוק ליידע, לבדוק ולזכור. יש פרק זמן של כמה חודשים ואז כבר לא מכוסים באובדן כושר עבודה וזו בעיה".

לדברי עו"ד דוניץ, בגופים ציבוריים נושא הוותק בעבודה הוא אקוטי ובעל משמעות להמשך הדרך. "כשעוצרים לעובד את ספירת הוותק, אין סיכוי שהוא יעמוד בסטנדרט בסיסי וזה במקצועות הכי חשובים כמו חינוך, סיעוד וכו'. המדינה קוטעת להם את הוותק ולמעשה מונעת מהם להתקדם".  

"לדעתי", מוסיפה עו"ד ירדן שלומי, "זו פגיעה חמורה מאוד בזכויות ובחלק מהמקרים גם לא חוקי, צריך לבדוק כל מקרה לגופו. הפגיעה היא לא נקודתית באדם שמפוטר לכמה חודשים, אלא כוללת גם את משפחתון וילדיו. ממילא בקיץ ההוצאות מטורפות, פי 2-3 משאר השנה, תוסיף שאין הכנסה, הצורך אצל הילדים שלא יכולים לצמצם פערים בקיץ, לא יכולים ללכת לקייטנות ותקועים בבית. הפגיעה היא גם פסיכולוגית והיא ענפה יותר. מי ישמור על המפוטרים ועל הילדים שלהם?".

בעבודתה כעו"ד המתמחה בחדלות פירעון ושיקום כלכלי, פוגשת עו"ד בן אבי בראון לקוחות רבים, דווקא בחודשי הקיץ. "כל האנשים", היא אומרת, "שנקלעים לבעיות כלכליות מגיעים דווקא בקיץ ששם זה מתגבר והם פשוט לא יכולים לעמוד בזה יותר. דווקא בחודשים האלה, שאמורים להיות בחופש, בנופש בחו"ל עם המשפחה, דווקא אז עם קורסים".

עקבו אחר התוכנית מחוץ לפרוטוקול
פייסבוק | אינסטגרם | טיקטוק | יוטיוב | טוויטר | חדשות משפט לוואטסאפ

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר