הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

האם תכנית מחיר למשתכן, שנועדה לצמצם פערים בין שכבות האוכלוסייה על ידי סיוע לבעלי הכנסה נמוכה לרכוש את דירתם ראשונה - מגשימה את ייעודה המקורי? מחקר חדש של בנק ישראל חושף שלא. לדברי עו"ד רוני אלפסי, אחת הבעיות הקשות בפרויקט, שעל פניו נועד להיטיב עם האוכלוסייה, היא בעובדה שאין כל הכשרה וחינוך של השוק. "רבים שזכו לקחו את הדירה בכל מחיר, גם מבלי שהייתה להם היכולת לעמוד בתנאי ההלוואות והמשכנתא", היא אומרת.

עו"ד אלפסי אמרה את הדברים הנחרצים בדיון שהתקיים בתוכנית "מחוץ לפרוטוקול" בהנחיית עורך אתר חדשות המשפט אוביטר מולי ארי.  

הדיון נסוב סביב מחקר חדש של בנק ישראל שחשף כי הפרויקט לא סייע בצמצום הפערים באוכלוסייה. תכנית מחיר למשתכן, כך עלה במחקר, אמנם משפרת את נשיגות הדיור לכלל האוכלוסייה, אך במקביל מתרחקת מיעודה המקורי - לצמצם את הפער בין שכבות האוכלוסייה.

"התוצאה הזו היא עצובה", אומר עו"ד תומר סופר. "ניסו למצוא פתרונות לאנשים מוחלשים – אתה מבין אחרי שנים שלא עזרת, שאולי דווקא השארת אנשים מאחור, הכל ירד לטימיון ולא השיג את המטרה".

"אני דווקא חושבת אחרת", השיבה לו עו"ד רוני אלפסי. "אני כן חושבת שהתוכנית עזרה לזוגות צעירים נתנה להם הזדמנות. כן עזרה לאוכלוס מסוימת להתקדם. לרכוש דירה במיטב כספם. אני חושבת שהתוכנית לא באה עם הכשרה וחינוך שוק נכון. החלום הישראלי לקנות דירה וארבע קירות. ובסוף זה לוטו – נפלת על המספר הנכון ותעשה ככל יכולתך כדי לעמוד בזה – תיקח הלוואות מימון מבלי לקחת בחשבון את ההוצאות שלך, את היכולות שלך, את עליות הריבית וכו', ובסוף אתה מוצא את עצמך בבעיה".

עו"ד אורי קינן, המייצג בימים אלו דיירים בפרויקט מחיר למשתכן שהגישו תביעה נגד היזם על גבייה שלא כדין, אמר: "הייתה הצמדה למדד תשומות הבנייה שלא כדין לטעמנו ממועד תחילת השיווק של הפריקט והיזם שהוא חברה עצומה, את הפערים של מחיר למשתכן צמצם את המינוס עם ההצמדה הזו עוד לפני שהוציאו שקל מהכיס על עבודה. וזו התביעה שהגשנו בשם 200 דיירים".

עוד הוסיף עו"ד קינן, כי עם השקת פרויקט מחיר למשתכן היה סבור שהדירות שיימכרו יהיו גם באזורים מתפתחים, בפריפריה, אולם בסופו של דבר, מרבית הדירות היו במקומות מרכזיים, בהם שכ"ד מלכתחילה גבוה.

לדברי עו"ד רועי עזרא, הבעייתיות של כלל הפרויקט הוא בכך שאין קריטריונים להגרלה. "ההגרלה לא צריכה להיות פתוחה לכולם כי לא כולם שווים והכוונה היא לסייע לאוכלוסיות מוחלשות. איך עמידר בזמנו היה קובע מי ישתכן מה הקריטריונים? צריך ועדה שתקבע קריטריונים יבשים מי צריך לגור כמה ולמה. אתה בסופר רוצה לגשת לתור הכי קצר אבל זה לא משחק הוגן, היה צריך לעשות את זה כבר הרבה קודם. זה כבר היה צריך לצוף קודם".

"מי שיזם את 'מחיר למשתכן' היה לו רצון טוב", מסכים עו"ד אלי סרור, "אבל רצון טוב אבל לפעמים הרצון לא מגיע עם המציאות. ברור שעשו לאנשים מוחלשים אבל מה הבעיה לעשות מבחן הכנסה או מבחנים שמתאימים. בעולם שלנו של הלבנת הון נותנים למשטרה לטפל אבל זה לא נכון, הם לא מבינים בתחום הכלכלי. אבל כשנותנים למישהו לטפל צריך לוודא שהוא מומחה בתחום. הכוונה לעזור לשכבה מוחלש מסוימת, אז תעזור ולא בהגרלה אלא במבחנים מסוימים כמו הכנסה". 

עקבו אחר התוכנית מחוץ לפרוטוקול
פייסבוק | אינסטגרם | טיקטוק | יוטיוב | טוויטר | חדשות משפט לוואטסאפ

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר