הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

ניכור הורי הוא תופעה קשה, כואבת ומסוכנת, שבה הורה אחד מנסה להרחיק את ילדיו מההורה האחר. הניכור יכול להתבטא בדרכים רבות ולהוביל להשלכות הרסניות על הילד, על ההורה המנוכר וכמובן על הקשר ביניהם. 

"לעיתים, הניכור ההורי נעשה בצורה פסיכולוגית. כלומר, ההורה המנכר משתמש בשטיפות מוח, השמצות, ועירוב הילד בהליכים המשפטיים כדי לגרום לילד לפתח דעה שלילית כלפי ההורה האחר" מסביר עו"ד רועי חלפון מומחה לדיני משפחה.

במקרים אחרים, או במקביל, ההורה המנכר עלול לנסות למנוע מהילד להיפגש עם ההורה האחר, בין היתר על ידי העלמת מידע על ההורה האחר, הפחדת הילד, או אפילו הפעלת אלימות פיזית.

ניכור הורי יכול להוביל להשלכות קשות על הילד בהיבט הרגשי. הילד עלול לחוות חרדה, דיכאון, אשמה, ובמקרים קיצוניים, אף אובדנות. הפגיעה בילד יש ותבוא לידי ביטוי גם בקושי חברתי, בעיות בתחום הלימודים .

קשיים התפתחותיים: הילד עלול לפתח בעיות חברתיות, בעיות בתחום הלימודים, ואף בעיות התנהגותיות. הניכור ההורי עלול להותיר צלקות עמוקות אצל הילד, גם בגילאים הבוגרים.

להביט לניכור ההורי בעיניים
"ניכור הורי הוא תופעה מורכבת, ולכן אין פתרון אחד שיתאים לכל המקרים. עם זאת, ישנם מספר דברים שניתן לעשות כדי להתמודד עם הניכור. בכל מקרה, ואולי העצה הכי חשובה היא לפעול בעניין ובמהירות. ככל שתמתינו יותר, כך הנזק יהיה רב יותר" מסביר עורך הדין רועי חלפון ומחדד "בשלב הראשון, ובהקדם האפשרי, התייעצו עם איש מקצוע טיפולי המתמחה בתחום הניכור ההורי יוכל לסייע לכם להבין את התופעה, ולהתאים תוכנית טיפולית מותאמת אישית".

עצה נוספת של עו"ד חלפון היא "הקפידו לשמור על קשר עם הילד, גם אם הוא מתנגד. ניתן לעשות זאת באמצעות שיחות טלפון, מכתבים, או פגישות במקומות ניטרליים. אל תאשימו אותו במתרחש ונסו, עד כמה שאפשר, שלא להכניס אותו למרכז המאבק".

התייעצו בהקדם עם עורך דין לענייני משפחה המתמחה בתופעה של ניכור הורי. עורך דין יוכל לסייע לכם לקבל את הזכויות המגיעות לכם, ולמנוע מההורה המנכר לפגוע בכם ובילדים.

מה העצות להורים המנוכרים?
תופעה של ניכור הורי היא קשה, מסתכלת ופוגעת. התכחשות למצב או התעלמות ממנו רק יחמירו את המצב, כמו גם התמסרות לרגשות הכעס. מה שכדאי לעשות הוא לפנות במיידית לקבל עזרה מקצועית, להיות סבלניים ולא לוותר. 

איך מתמודדים בתי המשפט בישראל עם הניכור ההורי?
בתי המשפט בישראל מתקשים להתמודד עם תופעת הניכור ההורי. הסיבה לכך היא שהחוקים בישראל אינם מספקים מספיק כלים להתמודדות עם התופעה. בנוסף, לעתים קרובות, בתי המשפט מתקשים להוכיח מי ההורה המנכר, ולכן הם נמנעים מנקיטת צעדים משמעותיים.

עם זאת, בשנים האחרונות, ישנה מגמה של שינוי ביחס של בתי המשפט לניכור הורי. בתי המשפט מתחילים להכיר בכך שהניכור ההורי הוא תופעה אמיתית, והם מתחילים לנקוט בצעדים משמעותיים יותר כדי להתמודד איתה.

"לדוגמה", אומר עו"ד רועי חלפון "בתי המשפט מתחילים לפסוק מזונות גבוהים יותר להורה המנוכר, כדי לאפשר לו להקדיש יותר זמן לילדים. בנוסף, בתי המשפט מתחילים להורות על מפגשים טיפוליים בין ההורה המנוכר והילד, כדי לנסות לתקן את הקשר ביניהם."

איך מתייחסים בתי המשפט לניכור הורי?
עו"ד חלפון מונה מספר פסקי דין שמציגים מגמה ברורה של התייחסות מצד בתי המשפט לתופעת הניכור ההורי:

בשנת 2019 בפסק דין תקדימי של בית המשפט העליון בנושא ניכור הורי, נקבע כי ניכור הורי הוא פגיעה בזכות הילד למשפחה. בית המשפט קבע גם כי על בתי המשפט לפעול במהירות ובנחישות כדי למנוע ניכור הורי, וכן כדי לתקן את הנזק שנגרם לילד כתוצאה מהניכור.

בפסק הדין זה, בית המשפט דן במקרה של אב שהפעיל ניכור הורי מצד האם. בית המשפט קבע כי האב השתמש בשיטות שונות כדי להרחיק את הילדים מהאם, כולל השמצות, איומים, והעלמת מידע. בית המשפט קבע כי האב גרם לילדים נזק נפשי קשה, וכי הוא נושא באחריות לנזק שנגרם. פסק הדין חייב את האב לשלם לאם פיצויים בסך 50,000 ש"ח, לאחר שהוכח כי הוא גורם לניכור הורי מצד האם. בית המשפט קבע כי האם סבלה מהשלכות נפשיות קשות כתוצאה מהניכור, וכי היא זכאית לפיצויים.

בית המשפט העליון קבע כי על בתי המשפט לפעול במהירות ובנחישות כדי למנוע ניכור הורי. בית המשפט קבע כי על בתי המשפט להכיר בניכור הורי כפגיעה בזכות הילד למשפחה, וכי יש להתייחס אליו במלוא החומרה.

פסק הדין מהעליון משנת 2019 הוא צעד חשוב בהתמודדות עם תופעת הניכור ההורי בישראל. פסק הדין מחזק את מעמדם של ההורים המנוכרים, ומחייב בתי המשפט לפעול בנחישות כדי למנוע ניכור הורי ולתקן את הנזק שנגרם לילד כתוצאה מכך.

בפסק דין שניתן בבית המשפט המחוזי בתל אביב בשנת 2016, הורה בית המשפט לאב לשלם מזונות גבוהים יותר לאם, כדי לאפשר לה להקדיש יותר זמן לילדים. בית המשפט קבע כי האם סבלה מניכור הורי מצד האב, וכי היא זקוקה ליותר משאבים כדי להתמודד עם המצב.

בפסק דין שניתן בבית המשפט המחוזי בחיפה בשנת 2018, הורה בית המשפט לאם לא להיפגש עם ילדיה למשך שנה, לאחר שהוכח כי היא גורמת לניכור הורי מצד האב. בית המשפט קבע כי האם צריכה לקבל טיפול פסיכולוגי לפני שתוכל להיפגש שוב עם ילדיה.

"חשוב לציין שעדיין ישנה עוד דרך ארוכה לעשות בתחום זה, אך קיימת תקווה שבעתיד הקרוב, בתי המשפט בישראל יוכלו להתמודד עם תופעת הניכור ההורי באופן אפקטיבי" מסכם עורך הדין חלפון.

עקבו אחר התוכנית מחוץ לפרוטוקול
פייסבוק | אינסטגרם | טיקטוק | יוטיוב | טוויטר | חדשות משפט לוואטסאפ

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר