הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

הורות משותפת היא הסדר משמורת שבו ההורים המשמורנים חולקים את המשמורת על ילדיהם באופן שווה. הסדר זה נחשב לטוב ביותר עבור הילדים, מכיוון שהוא מאפשר להם לשמור על קשר עם שני ההורים וליהנות מאהבה ותמיכה משני הצדדים. בשנים האחרונות, יש מגמה הולכת וגוברת בישראל של הסדרי משמורת משותפת. על פי נתונים של משרד המשפטים, בשנת 2022, כ-50% מהזוגות הגרושים בישראל הגיעו להסדר משמורת משותפת.

לדברי עו"ד ישי מויאל, המתמחה בדיני משפחה, יש למגמה זו מספר הסברים. "מחד", הוא אומר, "ישנה מודעות הולכת וגוברת לחשיבות ההורות המשותפת עבור הילדים כמו גם עליה במודעות של זוגות מתגרשים על האפשרות להגיע להסדרים אלו. אל כל אלו מצטרפת הפסיקה המשמעותית שיצאה מבית המשפט העליון לפני מספר שנים העוסקת בשוויון בין זוגות מתגרשים". 

"עד לפני כמה שנים", מוסיף עו"ד מויאל, "היה קשר ישיר בין זמני השהות לתשלום המזונות. חוק המזונות קובע כי האב ישלם מזונות לפי הדין האישי החל עליו ולפי החוק אב צריך לשלם מזונות גם אם הזמנים שווים. בא בג"ץ ויצר מהפכה ואמר, אם ההורים משתכרים אותו הדבר, והילדים מעל גיל 6 וזמני השהות הם שווים – אז אין מקום לחייב את האב במזונות. הפסיקה הזאת שינתה גם את האסטרטגיה המשפטית של עולם הגירושין, שגברים מעורבים ומסור לילדיו יכול להגיד אני רוצה זמני שהות שווים ואני לא צריך מזונות".

אף שהפך הסדר המשמורת המשותפת להסדר המועדף במקרה של גירושין, ועל אף יתרונותיו הברורים, הוא מעורר לא פעם מחלוקת קשה בין הצדדים, בפרט כשנושא המזונות נכנס לשיח. "יש להקדים ולומר", אומר עו"ד מויאל, "כי היתרונות של הסדר המשמורת המשותפת הם מובהקים משום שהוא מציב בראש סדר העדיפויות את טובת הילדים. ההסדר שומר על מעורבותם של הילדים עם שני ההורים ומחזק את הקשר ביניהם ומדובר בהיבט משמעותית. היום, מדברים על אחריות הורית או על אחריות הורית שווה, בהתאם לאחריות שלנו ההורים על הילדים".

לדברי עו"ד מויאל, חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות מדבר על אחריות ההורים לקטינים. כשמדובר על אחריות הורית מדובר לא על דברים ברומו של עולם אלא למשל על טיפולים נחוצים אך לא הכרחיים. "לדוגמא", מוסיף עו"ד מויאל, "היה אצלנו מקרה של אב שרצה להעניק לבת טיפול קומסטי של הסרת שיער, טיפולים אלו אינם נכללים בחוק הכשרות המשפטית כי זה לא טיפול חירום – אבל מדובר בטיפול שמטרתו להיטיב עם הילדה שסבלה משיעור יתר. האם התנגדה לביצוע הטיפול, אז מי יקבע אם תעבור טיפול כזה או אחר? לשמחתי, אותם ההורים שעשו אצלי גירושין הגיעו לגישור נוסף ופתרנו את הסוגיה – זה נכלל תחת אחריות הורית".

האם יש הורים שמבקשים משמורת משותפת על מנת להפחית או להימנע מתשלום מזונות?
עו"ד מויאל: "אני בהחלט מכיר את התופעה הזו ולצערי היא הפכה פופולרית יותר לאחר פסיקת בג"ץ. אנחנו נחשפים לאבות שלא היו מחוברים לילדים שלהם, לחיים, לטיפול או לחינוך שלהם, ופתאום הם מציגים את עצמם כ'אבות השנה' והכל במטרה לחמוק מתשלום המזונות. היה מקרה שבו ייצגתי אם שכל נטל הגידול היה עליה. לפתע פנה האב לביהמ"ש ודרש משמורת משותפת.

האב טען שהוא אב מעורב ופעיל, מכיר מורה וחברים אבל כשנחקר על ידי במהלך הדיון הוא כלל לא ידע את שמות החברים, לא ידע מי המורה ובאיזו כיתה. הסתבר שלא באמת היה מעורב אלא רצה לנתב את ההליך המשפטי להגיע למצב של אחריות הורית שווה כדי לא לשלם מזונות. זה לא מיטיב עם הילדים. אחריות שווה מצריכה אב פעיל ומעורב כדי שהילדים לא ירגישו בהבדל בין השהות עם האם לאב. הורות היא לא עסקה כלכלית, הורות זה אחריות". 

עו"ד מויאל התראיין בתוכנית מחוץ לפרוטוקול שמנחה העורך הראשי של אתר חדשות המשפט אוביטר, מולי ארי.

עקבו אחר התוכנית מחוץ לפרוטוקול
פייסבוק | אינסטגרם | טיקטוק | יוטיוב | טוויטר | חדשות משפט לוואטסאפ

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר